|
|||
|
|||
Sv: Paleochoras saltfynd
Fysimera!
Tack för saltet som landade i min postlåda idag.Smakade genast på det och snacka om ett salt salt Ska nu göra mig en kvällsmacka med skivad tomat,basilika och lite av det goda salta saltet. Monica |
|
||||
|
||||
Även jag tackar!
Saltet kom i ett litet fint paket igår Gott salt med en klar smak av hav. Sven |
|
||||
|
||||
Stort tack även från mig! Saltet kom med posten idag. Jag håller med Monica om att det verkligen var salt salt. Smakade underbart, och jag ser fram emot att smaka på riktigt, tillsammans med något annat ätbart.
Tack Olle och Anna! |
|
||||
|
||||
TACK så jättemycket! Fick ett paket på posten idag och har ikväll haft det på min torskrygg. Jättegött! Stor havssmak och mycket sälta.
Härligt att det finns så snälla människor som vill dela med sig av livets goda //maji |
|
|||
|
|||
Igår tillagade jag Katitzis Grekiska fisksoppa som är en favorit hemma hos oss.Två goda vänner samt vår äldsta dotter och hennes man fick njuta av den tillsammans med gott bröd olivolja och Palechorasaltet.Saltet rönte stor uppmärksamhet och gillades verkligen.Satt ute på altanen till sena kvällen,ljuvligt ljummet väder,nästan så vi trodde att vi var på någon grekö och precis lagomt till kaffet kom vår son med fru och barn förbi,de var ute på en kvällscykeltur.Så bara ut med fyra stolar tillSmolken i bägaren är de besvärliga myggen som finns i rikligt antal nu,men vi har inhandlat en liten myggmaskin som man kan lägga där man behöver den,påminner om de som finns i Grekland men istället för el så drivs denna med en liten gaspatron.Faktiskt riktigt effektiv.Nu ikväll mullrar åskan och en del hotfulla moln tornar upp sig men ändå är det ljust ute och klockan 00.00
Monica |
|
||||
|
||||
STORT Tack även från mig
|
|
|||
|
|||
Tusen tack från oss i Lysvik också! Ska bli jättespännande att prova detta i afton.
Tack!! NickeLena o Arne |
|
|||
|
|||
Genomförande av ovetenskaplig salt-test.
Har efter sista Kreta besöket förärats en hel del salter, enligt följande: Paleochora salt Loutro salt Sfakia salt Salt från Nea Chora lagunen? tidigare hade jag salt från Agia-Roumeli. Det skall bli en spännande månad att försöka hitta de olika smaktonerna. Tack alla, återkommer med resultat. |
|
|||
|
|||
Var på markede i Nea Chora forrige torsdag, kjøpte salt fra Gramvousa. Prøvde det i går i gresk salat. Brukte en bitteliten klype og fikk en liten aha-opplevelse. det smakte plutselig litt mere som gresk salat på Kreta gjør. Det smakte mye og veldig godt. Anbefales. Spent på smaksresultatene Pollebosse.
Hilsen Anita. |
|
||||
|
||||
Tusen tack för det fantastiskt goda "Xtrasalta" saltet som landade hos mig igår!
Var tvungen att inhandla kalamari och göra en tomatsallad. Mums säger jag bara!! |
|
||||
|
||||
Ja, pollebosse, det blir en spännande månad för smaklökarna och luktsinnet.
Även för oss. Som lite av att prova vin. (och Paul, det kan nog gå åt lite vitlök, tur man har grekisk) Birgitta. |
|
||||
|
||||
Jag brukar själv ibland ha handlat med mig salt hem från Grekland men har aldrig upplevt att det varit extrasalt som ni beskriver. Nu är jag ingen saltgormand utan försöker använda så lite salt som möjligt i maten. Har heller ingen erfarenhet av att den grekiska maten är speciellt salt utan istället full av andra spännande smaker. Gör det här saltet att man kan använda mycket mindre av det men ändå få fram den sälta som man vill?
Eva |
|
||||
|
||||
Just precis, Eva! Det är mycket saltare. Och du vet att Arne tar väldigt mycket salt. Men sen finns det olika smaker på havssaltet. Det är som att prova vin. Och det gör vi nu med saltet.
Birgitta, från skäret. |
|
|||
|
|||
Vi håller med! Saltet är mycket saltare. Helt klart! Men o så gott!
nickelena |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
|||
|
|||
Citat:
I vilket fall är alla salterna väldigt "tydliga och goda". Men just nu är som sagt Loutro etta. Nästa gång skall jag ta med mig lite vitlök, som ni har gjort. Bra tips! Paul |
|
||||
|
||||
Skäret direkt! Vi har just grillat Fläskkarré med Loutrosalt! En kulinarisk soaré i sanning!
Men Gud så gott!! Arne och Birgitta Direkt från stugan på Skäret |
|
|||
|
|||
Skall prova med salt nästa gång jag grillar istf kol Måste vara klart miljövänligare .Hälsn fr ett annat skär .Jannne.
|
|
||||
|
||||
Ja detta med gott salt.
Vi har plockat salt på flera ställen vi varit, senast i Kali Limnes och för min del tycker jag att Paleochora saltet vinner. Saltet från Loutro klar tvåa. Ni som besöker Loutro kan köpa salt hos Keramos se bilden. Vi var i Loutro denna vecka 3 dagar med en grupp där ALLA köpte salt med hem. Kostar bara ett par € för 250 gr. Vi har nu även gjort SALT PROVNING där vi har olika salter på tomater och man kan känna klar skillnad mellan olika salter. KUL. här plockar vi salt utanför Paleochora Skall ta några fler bilder hur det ser ut där man bäst kan plocka salt. Olle ps. givetvis kan jag packa ett par påsar Loutrosalt till de som vill ha. Jag har mer salt än jag behöver. |
|
||||
|
||||
Vilken tur att det är salt från just dessa orter jag har.
|
|
|