Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-10-05, 16:24
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012
Standard Sv: Fredag

Lika här på Tinos, blåser ruskigt kallt, nu får man få gå till de tavernor där man kan sitta inne, annars blåser man bort..
Svara med citat
Gammal 2013-10-06, 03:56
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011
Standard Re: Fredag

Fredag blev till lördag o nu har lördag blivit till söndag. Allt går i en rasande fart.
Lördagen blev inte Grekisk utan fyllt av Italienska delikatesser. Både kallskuret och olika ostar. Vansinnigt gott det med.
//
KR
Svara med citat
Gammal 2013-10-06, 19:36
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Birgitta
Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Här har jag hela köket fullt i grytor, plåtar och halvfärdig mat... Imorgon ska jag ha en grekisk buffé där två ännu oinvigda greklandsresenärer ska få smaka på diverse delikatesser. De ska nämligen åka till Kreta nästa vecka och har bokat AI och jag ser min chans att visa dem hur det "riktiga" grekiska köket kan se ut
Eftersom jag alltid lagar för mycket så kan alla som har vägarna förbi komma in på en smakbit...kommer få äta rester resten av veckan antagligen
På menyn finns iaf Lammkotletter, squshplättar, fava, xorta, gemista, garides saganaki, rödbetor, feta i ugn, ost saganaki, briam, oliver... och naturligtvis ouzo, mythos och kretensk romeiko
Hoppas jag lyckas att få dem att gå ut och äta på kvällarna när de kommer ner
Lyssnar förresten på en spellista på Spotyfi som heter "Grekisk tavernamusik", och den känns passande idag

Trevlig fredagkväll alla!

// Malin - som också åker till Kreta på torsdag
Hej Malin
Så underbart gott allt låter. Hade jag bott nära dig så hade jag inte tvekat rusa dit .
Skön tid önskar jag dig när du åker ner igen till ditt PARADIS
Svara med citat
Gammal 2013-10-06, 19:44
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Hej Birgitta!
Vi har en fantastisk höstdag i Kalmar som vi utnyttjat väl med utevistelse. Nu har jag börjat förbereda kvällsmaten som bla kommer att innehålla Sesamfröpanerade auberginer som stekts i olivolja. Ugnsrostade potatis och tomater och fetaost till det samt ett gott grekiskt rödvin som vi köpte i våras i Grekland.
Jag experimenterar vilt i kväll efter skafferi-och kylskåpsrensning Gissa om Lyckan blev stor när jagpå en hylla långt upp hittade 2 ringar soltorkade tomater från Tinos, som jag trodde var uppätna! Nu har jag sju ringar som ska förtäras innan nästa resa!
Vinet blir i alla fall inte misslyckat

Lissi
Hej Lissi
Sesamfröpanerad auberginer . Det är som det blev sagt. Grekisk mat är underbart gott .
Birgitta som nyss skickat efter sembilder från vackra Parga. Här ska sättas in bilder samt lite annat roligt att kika på. Hösten behövs piggas upp med värmande bilder från semestern
Birgittta
Svara med citat
Gammal 2013-10-06, 21:53
Malina Malina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Fint att höra alla goda menyer!
Ikväll har jag lagat Papoutsakia- små skor.
Jag gör det på mitt sätt.Är inte så förtjust i bechamel.
Gröper ur auberginerna,hackar en del av inkråmet.Steker lamm el. köttfärs.Steker lök,vitlök,persilja,lite färsk tomat,inkromet av auberginerna och tomatpure.Läggger till oregano, salt och peppar och lite xa olilvolja.
Steker auberginerna med olivolja och salt i ugnen och tillsätter sen röran.Ovanpå lägger jag fetaost och vanlig gratängost.Låter det vara i ugnen tills det får färg.
Det blir GOTT!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:15.