Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-07-05, 14:41
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Reser ensam denna gången...

Jeg har reist alene i ca. 3 uker de siste 3-4 årene og trives godt med det ;-)
Men man må jo trives i sitt eget selskap... Ønsker man kontakt med andre har jeg følt at det har vært enkelt og komme med noen fraser og så er samtalen i gang...
Jeg leier alltid bil 1-2 dager og går turer....
Det som er vanskligst er å gå ut om kvelden og spise alene.
Noen ganger velger jeg en sen lunsj... I 17-tiden da jeg synes å spise lunsj alene er "enklere" enn middag hvor man gjerne pynter seg litt og møter "mange" par..
Da sitter jeg heller på balkongen med et glass vin, litt snacks og boka mi og tar tidlig kvelden
Ellers så er mitt beste tips å alltid ha med deg boka di el. en ipad ( de fleste tavernaer og barer har fri wifi) når du går ut og spiser. Når du har bestilt det du skal ha så er det bare å dra opp boka el. lese mail, kalimera, avis ect. Og er liksom opptatt med det til maten kommer

Lykke tilog god tur!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-07-05, 22:39
Mooncandle Mooncandle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Inlägg: 32
Standard Sv: Reser ensam denna gången...

Tack för tips! Äta vid 17-tiiden o sedan mys på balkongen var en bra idé om man inte vill ut varje kväll =)
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-07-05, 23:00
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Reser ensam denna gången...

Vi är allt olika vi ensamresenärer. Om jag skulle äta vid 17-tiden DÅ skulle jag verkligen känna mig ensam för då är det ju väldigt tomt på tavernorna. Nä, äter jag middag ute på kvällen, då går jag ut senare och känner mig aldrig ensam som middagsgäst. Då finns ju mycket att se på. Har jag ätit långlunch och inte vill äta middag också då går jag gärna och sätter mig med ett glas vin ute på cafe på kvällen och ser på folklivet.

Lissi
Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-07-05, 23:27
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Reser ensam denna gången...

Instämmer med dig Lissi.. skulle kännas väldigt trist om man skulle sitta på balkongen varje kväll, då missar man mycket.. tex det trevliga grekiska folklivet!

Jag äter oftast sen lunch, runt 15.00-16.00..då kan jag tycka det är mysigt att gå ut senare och ta något att dricka bara... nu senast på Amorgos träffade jag flera som reste ensamma och det har inte varit svårt att få kontakt, är man öppen för det så löser det sig alltid!

Fast jag är en person som inte har problem med att vara ensam, tvärtom så njuter jag av min ensamtid periodvis, speciellt under mina vandringar!

Sunny(som rest många gånger "solo")..

PS. Säger som Karin..bara le mot någon så får du kontakt... ..

Senast redigerad av Sunny12 den 2014-07-05 klockan 23:34.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2014-07-05, 23:40
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Reser ensam denna gången...

Kl 17 är ju nästan sen lunch i Grekland då skulle jag känna mig ensam. Bra middagstid är först några timmar senare. Eva
Svara med citat
  #26  
Gammal 2014-07-06, 11:47
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Reser ensam denna gången...

Citat:
Ursprungligen postat av Mooncandle Visa inlägg
Tack för tips! Äta vid 17-tiiden o sedan mys på balkongen var en bra idé om man inte vill ut varje kväll =)
Det vill du, du är ju ensam

En variant om det känns ensamt att äta ute är att gå tillbaka till en taverna där man ätit tidigare. Om den inte är fullpackad eller för dåligt bemannad så kan man oftast slå sig i slang med servitörerna/servitriserna och lära känna dem lite.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2014-07-06, 11:59
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Reser ensam denna gången...

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Det vill du, du är ju ensam

En variant om det känns ensamt att äta ute är att gå tillbaka till en taverna där man ätit tidigare. Om den inte är fullpackad eller för dåligt bemannad så kan man oftast slå sig i slang med servitörerna/servitriserna och lära känna dem lite.
Exakt, bra tips!
De som äger eller serverar på tavernan lär man ju känna om man besöker samma taverna flera ggr och de känner ju även igen dig, då blir det ju naturligt och man pratar mer!

Sunny (som längtar ner)
Svara med citat
  #28  
Gammal 2014-07-06, 12:20
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Reser ensam denna gången...

Ja, dels blir man nog igenkänd just för att man är ensam, dels verkar många greker som jobbar med turismen ha ett grymt minne för utseenden! Man kan liksom komma tillbaka efter fyra år och få ett "hej, är du här igen".

Med tanke på hur många som passerar dem under en säsong är det där så imponerande
Svara med citat
  #29  
Gammal 2014-07-06, 12:55
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Reser ensam denna gången...

Jag reser gärna själv just i Grekland för alla är så vänliga. Brukar få kontakter med andra resenärer under dagarna som jag sen bestämmer träff med till kvällen.

Det kan vara att vi möts på stranden eller gjort en gemensam utflykt eller träffats i en matbutik eller en taverna. Säg att du reser själv och att du tänkt testa en ny restaurang och att du gärna kan tänka dig sällskap om de vill hänga med dit vid tillfälle. De flesta blir jätte glada då alla är intresserade av varandra och att få nya kontakter.

Eftersom du redan har varit på Karpathos känner du till stället och det ökar din säkerhet.

Att ha någon sysselsättning med sig i handväskan som du fått flera tips om är heller inte dumt. Varför inte plugga lite grekiska glosor medan du väntar på maten och sen fråga personalen om uttalet är okej.

Håller tummarna att du finner nya bekantskaper !

/Marja
Svara med citat
  #30  
Gammal 2014-07-06, 12:59
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Reser ensam denna gången...

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Ja, dels blir man nog igenkänd just för att man är ensam, dels verkar många greker som jobbar med turismen ha ett grymt minne för utseenden! Man kan liksom komma tillbaka efter fyra år och få ett "hej, är du här igen".

Med tanke på hur många som passerar dem under en säsong är det där så imponerande
..Ja, det är verkligen fantastiskt!!
Det var som när jag flyttade till Aegiali från Katapola och bodde där i två veckor.. när jag sen återvände till Katapola och besökte de tavernor jag brukade gå till.. sa de.. MEN.. vart tog du vägen..kul att se dig igen!!.. ..

Sådana ord värmer!!..
Svara med citat
  #31  
Gammal 2014-07-06, 13:05
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Reser ensam denna gången...

Ja, precis så är det ju

(Baksidan av det är ju att en del också verkar lägga motsatsen på minnet, dvs att man inte ätit hos dem, och man märker det på deras uppförande mot en. På öar med hård konkurrens om turisterna kan det tyvärr bli så.)
Svara med citat
  #32  
Gammal 2014-07-06, 13:09
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Reser ensam denna gången...

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Ja, precis så är det ju

(Baksidan av det är ju att en del också verkar lägga motsatsen på minnet, dvs att man inte ätit hos dem, och man märker det på deras uppförande mot en. På öar med hård konkurrens om turisterna kan det tyvärr bli så.)
På Amorgos märke jag inte av detta!!
Men kanske på mindre öar då?!
Svara med citat
  #33  
Gammal 2014-07-06, 13:22
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Reser ensam denna gången...

Det beror nog på hur hård konkurrensen är, tror jag.

Jag har t ex varit med om tavernaägare som efter ett tag börjat vända ryggen mot mig när jag går förbi, väldigt demonstrativt, för att slippa hälsa. De kan ha börjat med att hälsa översvallande men efter ett tag helt sluta, för att jag bara hälsat tillbaka och inte gått in på tavernan.

I ett fall hörde jag hur ägaren diskuterade mig, han hade nog glömt att jag förstår en del grekiska. "Nu har hon varit här x antal veckor och bara ätit här en enda gång!"

Då år det bättre med tavernaägare som frågar Men varför äter du aldrig hos mig? Eller som i ett fall, då jag nästan varje kväll åt på ett och samma ställe. Då vädjade ägaren till granntavernan en kväll: Snälla, du kan väl äta här en enda gång åtminstone. (Då åt jag där två gånger, ena gången en fisksoppa som inte var riktigt uppvärmd med fisk som var nålbrev i, andra gången en soutsoukakia som var så dränkta i kanel att smaklökarna gick i strejk. Men ägaren var så rar och ville så väl att jag försäkrade att det var jättegott).
Svara med citat
  #34  
Gammal 2014-07-06, 13:30
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Reser ensam denna gången...

Det lät trist tycker jag!!

Jag försöker att gå på de flesta tavernorna i den byn jag bor i, men absolut INTE alla!
Klart man vill gynna så många som möjligt och inte enbart gå efter andras tips, oftast blir man ju positivt överraskad om man går till en ny taverna, givetvis kan man även bli rejält besviken!

Det borde väl tavernaägare förstå att man kanske inte kan gå till alla...för den sakens skull ska de väl inte behöva vända en ryggen.. har inte hänt mig än iaf!!
Svara med citat
  #35  
Gammal 2014-07-06, 13:38
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Reser ensam denna gången...

Ja, det kan vara trist. Man får bita ihop bara och tänka på att det människor inte alltid är på sitt bästa när ekonomin är skral och kampen om turisterna hård. Även bra tavernor kan ju se tomma och ödsliga ut, då går jag ibland dit för att det oftast drar dit fler gäster om någon sitter där än om det är helt tomt.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2014-07-06, 13:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Reser ensam denna gången...

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
På Amorgos märke jag inte av detta!!
Men kanske på mindre öar då?!
Snarare bättre på små platser än stora. Värsta skitsnacket om turisterna som gör si och så har jag hört på Kreta och det var före krisens dagar. Eva
Svara med citat
  #37  
Gammal 2014-07-06, 14:29
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Reser ensam denna gången...

Eftersom vi/jag nästan uteslutande åker till Tinos off-season så finns inte så många ställen att äta på så man kan nästan hinna med alla. Senaste gången jag var där ensam i april så var ju inte Malamatenia öppet så jag fick höra på ett ställe jag var på att de kände igen mig som den som nästan alltid äter på Malamatenia ....och när jag senare i Supermarket mötte Pavlos som höll på att förbereda säsongsöppningen just på Malamatenia så frågade han om maten varit god på det stället jag lunchat...Den kyparen hade berättat för honom att jag varit där och berättat vad jag ätit! Dessutom frågade flera tavernaägare var min make var... Så är det ju att åker man när det är få turister så minns ju tavernaägarna en lättare för då har de ju hunnit prata mycket med en...

I november när jag återkommer ensam igen blir det ännu mer spännande för då är ju ALLA säsongsställen stängda...

Att resa ensam ÄR ett härligt äventyr!

Lissi
Svara med citat
  #38  
Gammal 2014-07-06, 15:35
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Reser ensam denna gången...

Håller med Lissi.."att resa ensam är ett härligt äventyr"...
Svara med citat
  #39  
Gammal 2014-07-06, 17:08
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Reser ensam denna gången...

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Instämmer med dig Lissi.. skulle kännas väldigt trist om man skulle sitta på balkongen varje kväll, ..

Det var jo ikke snakk om hver kveld.... jeg sa noen kvelder...


Men det er som du sier, vi er alle forskjellige... Enkelte kvelder synes jeg det er deilig å ikke gå ut om kvelden, bare sitte å slappe av på balkongen, men dette er jo noen kvelder i løpet av en treukers-periode... da spiser jeg sen lunsj... og har aldri følt meg ensom eller alene verken til lunsj eller middag... det er heller det at jeg lett føler meg ukomfertabel om jeg føler at folk iakttar meg...
Jeg er normalt ganske sjenert av meg, så ting som er "bare-bare" for noen trenger ikke å være "bare-bare" for andre ... men det hindrer meg heldigvis ikke i å reise alene


Å skrive kort er også en fin syssel når man sitter og venter på maten
Svara med citat
  #40  
Gammal 2014-07-06, 18:08
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 210
Standard Sv: Reser ensam denna gången...

Citat:
Ursprungligen postat av Mooncandle Visa inlägg
=) 120 för 3 dgr kanske är helt ok då.
Det beror på. När ska du åka? Var ska du bo? Vänta med att boka bil tills du kommer ner, tycker jag. Dels kan priserna sjunka om du går runt till olika uthyrare, dels har vissa hotell specialavtal med uthyrare, så du kan få rabatt om du bokar via hotellet. Våra rumsgrannar fick ett betydligt lägre pris när Evelina i receptionen ringde och bokade bil än när de själva hade gått runt och frågat.

Karin
som hade en fantastisk eftermiddag på stranden Aghios Nikolaos vid Arkasa igår. Och lunchen på taverna Glaros!!!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT