|
||||
|
||||
Sv: Sand, klappersten eller klippor?
Snarare en bit därifrån.
Jennifer Barclay skriver lite om snorkling i Falling in Honey, så när jag träffade henne på Tilos frågade jag mer specifikt om de platser hon nämner. |
|
||||
|
||||
Föredrar en riktig sandstrand som Mylopotas beach men visst finns det många andra stränder som också kan vara trevliga särskilt om de är inramade av vackra klippor och har en bra taverna ovanför sig. Heslt ska det vara så lugnt som möjligt och inte en massa aktiviteter som stör med buller och avgaser. Inga bananbåtar tack och inga försäljare. Kolymbitres gillade jag skarpt.
Eva |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Om syftet är att bada (och ligga i solen) så ABSOLUT INTE STEN varken grus eller klappersten. Om syftet är att njuta av vackert landskap så spelar det ingen roll.
För övrigt; att stenstränder generellt är vackrare än sandstränder är en segsliten felaktighet. Många av jordens vackraste stränder är av fin sand, både på land och botten. |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
||||
|
||||
Varför skulle det handla om att någon har bestämt?
Det finns ju ett gäng stränder i världen som många människor tycker är vackra, och en del av dem brukar just därför räknas till/kallas världens vackraste. Det finns inga beslut bakom det. En del av dessa stränder är steniga, många är sandstränder. Hur vackra de upplevs och färgen på vattnet bestäms ju i första hand av ljuset och omgivningen, inte av bottnen eller strandremsans beskaffenhet. |
|
|||
|
|||
Citat:
Det var det jag undrade över......Vem har sagt det?? Jag vill inte inleda en diskussion om detta, det var bara en skämtsam reflektion Lissi |
|
||||
|
||||
Jamen det har jag läst och hört ofta. Bland annat här på Kalimera.
För övrigt piggar väl en trevlig diskussion alltid upp! |
|
||||
|
||||
Föredrar klappersten eller "grus"! Sand är för jobbigt efterhängset dock fint att se på! / Simetra
|
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Simetra |
|
|||
|
|||
Jag föredrar i alla fall klippor framför sandstränder. På nästan alla öar har vi hittat fina klippbad. Bäst och flest klippbad har vi hittat på Amorgos, Tinos, Sifnos, Milos och Folegandros.
Klappersten är också bra, särskilt när stenarna är ganska små, alldeles lena och har jättefina mönster i olika färger (kan ligga och titta på dem i timtal), som Lambi-stranden på Patmos. |
|
|||
|
|||
Citat:
Hahaha;dessa rader kunde ha varit skrivna av mig,just detta att se färger och mönster i stenarna.De är några stycken som fått följa med hem i resväskan. Monica |
|
|