Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-10-04, 17:48
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: På plats i Paleochora.

Jag sällar mig till skaran som inte gillar Paleochora. Det klickade inte för oss heller.
Konstigt det där med hur man upplever en plats/ort........
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-10-04, 17:58
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: På plats i Paleochora.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Ja där ska jag äta! Ser mysigt ut och där är alltid mycket folk......engelsmän och tyskar. Serveringspersonalen är väl oftast grekisk, men jag menar surret i luften på gator och stränder..

Lissi
Hej ! Går du sen ner till Agios Bar , där sitter en man och säljer ngt vid Apoteket , stannar du där då fastnar du i bild på en live / web-cam ! Passa då på att vinka till Kalimera !
http://www.palaiochora.com/?page_id=438
/ Tom som håller koll ikväll.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-10-04, 18:09
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: På plats i Paleochora.

Jo jag njuter Sunny .....och har just druckit kaffe och fått goda kakor i hotellets loggia.Glaros är superfint och med SÅ go personal. Kan verkligen rekommenderas och det är plus i dessa vindar att inte bo vid havet. Här har man det ju runt sig hela dagarna ändå! Men jag har fortfarande inte fått den känsla jag fått nästan direkt som på Tilos, Tinos, Nafplio, Nea Chora, Patmos, Aten m fl platser....jag hittar inte "själen" Men det är trevligt!! Dock är det nästan uteslutande par här. Det är kanske det? På andra ställen har man fått kontakt med andra ensamresenärer, men här verkar det knappt finnas några...

Lissi

Senast redigerad av Lissi den 2014-10-04 klockan 18:15.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-10-04, 18:12
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: På plats i Paleochora.

Ha, ha Tom!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2014-10-04, 18:21
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: På plats i Paleochora.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Dock är det nästan uteslutande par här. Det är kanske det? På andra ställen har man fått kontakt med andra ensamresenärer, men här verkar det knappt finnas några...

Lissi
Ja, lite trist när det är så, har inte sett så många ensamresenärer här heller, förutom den Italienska killen jag träffade när jag vandrade upp till Theologos, men han drog ju vidare igår.. annars hade han varit ett kul sällskap över en middag eller så!..

I det stora hela så är det ju mest par av de få turister som finns kvar här..
Svara med citat
  #26  
Gammal 2014-10-04, 18:47
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: På plats i Paleochora.

Hm...Tråkigt att du inte hittat "själen" som du beskrev det. Jag reste till Pal helt själv förra året men tidigare på hösten och trivdes såpass bra att jag kan tänka mig ett återbesök.

Jag hängde bara med greker hela tiden. Lärde känna dem på tavernor eller butiker. Träffade några grek vänner från Kreta som tog sig till Paleochora för min skull. De sa att greker åker dit för semester men i augusti - september.

En enda gång fikade jag med ett par svenskar för att de är medlemmar i Kalimera. Håller med om att en vecka kan räcka om man inte planerar utflykter i omgivningarna.

Men olika blir våra upplevelser och du har ju dina smultronställen.

Skall bli spännande att följa din resa i Aten!

Ha det så gott!

//Marja
Svara med citat
  #27  
Gammal 2014-10-04, 21:42
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: På plats i Paleochora.

Nu hemkommen efter en trevlig kväll, men utan fruktsallad Det ställe som annonserat om dessa sålde bara drinkar på kvällen.... så ett glas vin beställdes. Så kom regnet och jag erbjöd ett franskt par som satt längre ut på gatan att sitta vid mitt bord. Oj så trevligt det blev! Min knackiga franska och deras lite bättre engelska ledde oss till samtal om Kreta( de var i Zaros dan innan oss och hade också ätit på Veggera, där alla rätter kom in utan att man beställt), vi pratade fransk film, musik ,mat ja allt möjligt. T o m kyrkogårdar i Paris där de bodde. En grav på en kyrkogård i Montparnasse som vi diskuterade ska jag kolla på bild när jag kommer hem och sen skicka bilden via email som jag fick.....Detta kan ju bara hända i Grekland....eller? Efter ett glas vin till, som jag inte heller fick betala så visade jag dem vägen till The Third Eye där de ville äta. Så gick jag tillbaks till hotellet.

Nu sängen och en ny bok.
Duggregn ute.
Lissi
Svara med citat
  #28  
Gammal 2014-10-05, 18:04
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: På plats i Paleochora.

Ytterligare en slapp dag efter nattens slagregn. Morgon och förmiddag var mulen men varm och jag begav mig på promenad runt hela Paleochora, runt fiskehamnen och udden också. En fika på Water's Edge Cafe blev det också och hunden Elvis låg vid mina fötter. Ägaren var mycket pratsam och hade full koll på när Arne ovh Birgitta och Kari och Arne skulle komma. De flesta på Haris nu är svenskar som det lät på balkongerna och markterasserna. Jag gick sen hem till Glaros och bytte om till stranddress då solen plötsligt började lysa från klarblå himmel....3 timmar i skuggan på stenstranden satt fint med bra bok.....
Nu har jag parkerat mig på stället mitt emot Inochous med ett glas vin och sen ska jag äta på Inochous på Birgittas inrådan . Nu börjar borden fyllas och vet ni....jag börjar mer och mer gilla den avslappade stämningen här. Kanske bra att jag stanna en hel vecka?

Lissi
Svara med citat
  #29  
Gammal 2014-10-05, 18:42
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: På plats i Paleochora.

Vad skönt det låter! Mysigt!

Har du koll på den lokala högtiden 6:e och 7:e oktober?
"De 99 heligt fader " festen i byn Azogires. Läs annars denna sida om festivaler i Paleochora.

http://www.kritiguide.com/paleochora/en/festivals.html

//Marja som gärna hade velat vara på Kreta
Svara med citat
  #30  
Gammal 2014-10-05, 19:05
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 6 109
Standard Sv: På plats i Paleochora.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Nu börjar borden fyllas och vet ni....jag börjar mer och mer gilla den avslappade stämningen här. Kanske bra att jag stanna en hel vecka?

Lissi
Börjar ju låta bra! Inte så dumt att man kan ha det trevligt med fransmän t.ex.

/ Anne
Svara med citat
  #31  
Gammal 2014-10-05, 20:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 674
Standard Sv: På plats i Paleochora.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
jag börjar mer och mer gilla den avslappade stämningen här.
Härligt!
Svara med citat
  #32  
Gammal 2014-10-05, 20:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: På plats i Paleochora.

Dessa trevliga fransmän pratade jag nyss med och kunde meddela att graven i Paris, som vi diskuterade igår, tillhörde Gilbert Becaud.... kom ju på det innan jag somnade igår.
Sällskapet vid bordet vid middan idag på Inochous var ett trevligt par från Norrköpingstrakten. De skulle i morgon till en stor botanisk trädgård utanför Chania....de visste inte namnet. Inte jag heller. Varmaste kvällen hittills. Supergod mat och jag åt bla fylld avocado med rödkål....underbart gott! 4 rätter, halvportioner förutom avocadoon zucciniballs, cheeseballs och imam. 12.50 euro inkl ett glas vitt. Marianne var jättetrevlig Birgitta!

Jag ska kolla länkarna ovan om festligheterna.

Lissi
Svara med citat
  #33  
Gammal 2014-10-05, 20:51
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: På plats i Paleochora.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Sällskapet vid bordet vid middan idag på Inochous var ett trevligt par från Norrköpingstrakten. De skulle i morgon till en stor botanisk trädgård utanför Chania....de visste inte namnet. Inte jag heller. Varmaste kvällen hittills. Supergod mat och jag åt bla fylld avocado med rödkål....underbart gott! 4 rätter, halvportioner förutom avocadoon zucciniballs, cheeseballs och imam. 12.50 euro inkl ett glas vitt. Marianne var jättetrevlig Birgitta!

Lissi
"Inochous" er en av våre favoritter i Paleochora og
God mat , God og trivelig service og rimelig
Svara med citat
  #34  
Gammal 2014-10-06, 06:50
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 844
Standard Sv: På plats i Paleochora.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Dessa trevliga fransmän pratade jag nyss med och kunde meddela att graven i Paris, som vi diskuterade igår, tillhörde Gilbert Becaud.... kom ju på det innan jag somnade igår.
Sällskapet vid bordet vid middan idag på Inochous var ett trevligt par från Norrköpingstrakten. De skulle i morgon till en stor botanisk trädgård utanför Chania....de visste inte namnet. Inte jag heller. Varmaste kvällen hittills. Supergod mat och jag åt bla fylld avocado med rödkål....underbart gott! 4 rätter, halvportioner förutom avocadoon zucciniballs, cheeseballs och imam. 12.50 euro inkl ett glas vitt. Marianne var jättetrevlig Birgitta!

Jag ska kolla länkarna ovan om festligheterna.

Lissi

Härligt. Lissi!
Birgitta
Svara med citat
  #35  
Gammal 2014-10-06, 13:21
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: På plats i Paleochora.

Hei Lissi

Nå håper jeg YR har rett, for da skal du få nyte sol og varme resten av tiden du har i Paleochora
Koselig å høre at du begynner å få en bedre "følelse" av Pal, og det viktigste er jo ikke å finne flere "återvenda"steder, men å ha det b r a der man er, n å r man er der
Det er jo så fine strender i byen, så det er ikke nødvendig å gå langt for å finne en strand Men siden du liker å gå/vandre, så er det en fin tur å gå til Anidristranda, ingen vandring i berget, men på veien langs havet, minimal sjanse til å få skader
Du har kanskje vært der allerede? Hvis ikke turen tar ca 50 - 60 min ( mener jeg å huske) kommer selvsagt an på fotostopp o.a langsveien

- veien utover langs havet andre veien, videre etter sandstranda, finner du flere fine badeviker, om du vil kombinere å gå og å bade. Det er riktignok en god del trafikk på d e n veien.
Opp til landsbyen Anidri kan du også gå veien, vi har gjort det, men hvis du vil gå i berget, så går det en sti opp dit fra Anidristranda

Til fine Azogires synes jeg/vi det er l i t t for langt å gå - men kanskje ikke d u Vi har tatt taxi en gang, den hentet oss igjen, ellers har vi hatt bil, men d u er jo sprek

Uansett hva du bruker dagene til, n y t og kos deg
Svara med citat
  #36  
Gammal 2014-10-06, 16:53
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: På plats i Paleochora.

Kari, idag gick jag ända till Kountoura längs landsvägen och där fanns flera fina stenstränder för bad. Häftigast var Plakaki beach med jättehöga vågor och eftersom jag var alldeles solo så blev det nakenbad. Grameno gick jag ner till men det var ingen strand i min smak. Jag gick sammanlagt 1,2 mil idag med lunchpaus på en trevlig taverna en bit bortom Grameno. Då var promenaden till Gialiskari härom dagen trevligare. Att gå på landsväg i över en mil med greker som kör som om det är biljakt på gång är inte så skönt. Tyvärr får jag bara gå på plan mark med mitt knä, så om jag ska till byarna ovanför Pal så får det bli på landsväg. Vädret var riktigt mulet i morse när jag gav mig iväg, men solen kom efter nån timme och nu kl 17.45 visar termometern i skuggan på26 grader. Jag njuter!.....och Paleochora växer...jag trivs mer och mer men jag kommer ändå inte att få Pal så väldigt högt på återvändarlistan.

Lissi
Svara med citat
  #37  
Gammal 2014-10-06, 19:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 674
Standard Sv: På plats i Paleochora.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag njuter!.....och Paleochora växer...jag trivs mer och mer men jag kommer ändå inte att få Pal så väldigt högt på återvändarlistan.
Roligt att du trivs allt bättre Lissi. Att Paleochora inte kommer hamn högt på återvändarlistan är nog inte så konstigt, där är ju redan trångt. Sedan är det väl så att ju äldre man blir desto färre platser återvänder man till. Man väljer guldkornen i första hand.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2014-10-06, 19:50
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: På plats i Paleochora.

Direkt från fullmåne och en fantastisk kväll på Water's Edge Cafe Bara månglittret och månen över Libyska sjön är värt veckan här....Märkligt hur man får ändra uppfattning Flera snäpp upp!!!

Lissi- som blir SÅ väl bemött på WEC!
Svara med citat
  #39  
Gammal 2014-10-06, 19:55
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 007
Standard Sv: På plats i Paleochora.

Visst är fullmånekvällar underbara !!Du har några kvar dessutom.Sitter här hemma och njuter genom dig.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2014-10-06, 19:56
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: På plats i Paleochora.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Kari, idag gick jag ända till Kountoura längs landsvägen och där fanns flera fina stenstränder för bad. Häftigast var Plakaki beach med jättehöga vågor och eftersom jag var alldeles solo så blev det nakenbad. Grameno gick jag ner till men det var ingen strand i min smak. Jag gick sammanlagt 1,2 mil idag med lunchpaus på en trevlig taverna en bit bortom Grameno. Då var promenaden till Gialiskari härom dagen trevligare. Att gå på landsväg i över en mil med greker som kör som om det är biljakt på gång är inte så skönt. Tyvärr får jag bara gå på plan mark med mitt knä, så om jag ska till byarna ovanför Pal så får det bli på landsväg. Vädret var riktigt mulet i morse när jag gav mig iväg, men solen kom efter nån timme och nu kl 17.45 visar termometern i skuggan på26 grader. Jag njuter!.....och Paleochora växer...jag trivs mer och mer men jag kommer ändå inte att få Pal så väldigt högt på återvändarlistan.

Lissi
Ja, hold deg på landevegen - en l a n g tur du gikk i dag
Vandringen til Anidri beach er triveligere og bedre, få eller ingen biler da vi gikk der
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT