|
||||
|
||||
Sv: Mätt på Grekland
Citat:
Inkfish, där sa du precis det jag känner! Kan inte ens föreställa mig att bli mätt på Grekland för det skulle vara som att bli trött på att leva. |
|
||||
|
||||
År 2007 reste vi runt i övärlden i nästan sex månader. Inte en enda gång kände oss mätta på Grekland. Dock tröttnade vi på att resa runt så vi avslutade med tre underbar veckor på Naxos i november.
År 2010 åkte vi till Grekland i början av juni. Reste på enkel biljett och hade inga planer på att åka hem. Men efter några månader kände vi faktiskt en viss mättnad, och då flög vi hem. Vet inte varför det kändes så, kanske för att vi strax före resan hade flyttat till landet. |
|
||||
|
||||
Jag tror att man behöver längta för att till fullo uppskatta det mesta. Som för att till fullo uppskatta våren krävs att man har en vinter att genomleva. Hade det varit vår hela tiden hade det inte varit samma sak.
Så man behöver nog en paus för att suget ska bli maximalt. Oh ljuva längtan! |
|
|||
|
|||
Lissi, det där med att ha lägenhet är super, då kan man ta en hemmakväll om det känns så. Några av våra mysigaste kvällar i år var just hemmakvällar på Tilos. Jag lagade bla Fasolakia av färska tomater och bönor, plockade kryddor i byn. Och så levande ljus, grekisk musik, alla dofter, solnedgång... ack, ack...
Tre veckor hemma - och jag planerar redan nästa resa. Grekland, men vart...? |
|
||||
|
||||
Nej, mätt på Grekland blir jag inte. Hela min själ mår bra när jag är där. Och det där med att tröttna på grekisk mat förstår jag inte alls. Jag äter inte enbart "svensk" mat - vad det nu är - när jag är hemma i Sverige... Det finns så många olika sorters mat även i Grekland, så jag förstår inte hur man kan tröttna. Det är klart, om man bara äter gyros, souvlaki, moussaka och pastitsio är det klart att man tröttnar efter ett tag. Själva äter vi nästan aldrig något av detta, lika litet som vi äter köttbullar hemma i Sverige. Det finns ju SÅ mycket annat än typisk turistmat att äta!
Karin som alltid längtar ner |
|
|||
|
|||
Citat:
Men jag har lite uppslag på lägenheter som jag ska kolla till nästa greklandsresa. Lissi |
|
|||
|
|||
Citat:
Ja det där med Greklandslängtan har hunnit bli något man liksom lärt sig leva med. Något som hör till livet lika mycket som Grekland gör. Och som en drivkraft när livet här hemma blir för grått. F.ö brukar jag säga: Det är en sån otrolig tur att vi har Grekland i Europa. Det är lätt för oss att ta oss dit och det går snabbt. Inte behöver det kosta så mycket heller. Träffade en kvinna från Australien nu när jag var i Aten. Hon var så avundsjuk på oss för att vi så lätt kan åka dit. |
|
|||
|
|||
Kan lite förstå hur du menar. Var i år iväg i tre veckor och det kändes som precis lagom. Har under de senaste knappt 20 åren gjort uppehåll ett par gånger på våra resor till Grekland. Suget återkommer dock alltid eller som någon tidigare skrev att då är det såå lätt att använda bokafingret. Jag önskar er härliga resor till andra delar av världen, tror att det kommer bli många jämförelser med Grekland. Säkert återvänder ni så småningom till den grekiska arkipelagen.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Tänk va lyckligt lottade vi är /NW |
|
||||
|
||||
Citat:
Katitzi |
|
||||
|
||||
Citat:
Vi skulle väldigt gärna hyra en längre tid för att känna in hur det är att bo. Helst ta med lite personliga saker. Det har ingen betydelse vart man åker för efter en tid är det inte "semester" längre. När vi var på Ithaka så hyrde vi en lägenhet med separat sovrum. Vi packade upp allt i garderoberna, lagade mat, frukost och tvättade. Fick en känsla av hur det skulle vara att bo......och vi gillade det. |
|
||||
|
||||
Citat:
Katitzi |
|
|||
|
|||
....och jag och Claes har precis huggit 2 biljetter t o r till Thessaloniki i maj. 10 dagar att utforska denna fantastiska stad med omnejd!...så så där jättemätt är jag inte.
Lycka med två storstadssemestrar framför oss i Grekland. Lissi |
|
|||
|
|||
Citat:
Sunny(som funderar på att stanna kvar på Naxos forever...) |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
|||
|
|||
What.......trodde du gillade öar..du pratar ju alltid så gott om Tinos!..
|
|
|||
|
|||
Jo Tinos är mycket speciell för mig med hyfsat stor Chora. Men annars älskar vi städerna bäst även på öarna. Naxos Chora är fin...men små öar med mest stränder och små byar blir för långsamt. Så det kommer nog att dröja innan tex Tilos får återbesök för 14 dagar. Då får det bli några dagar i kombo med Rhodos stad en vår eller höst. Mer och mer upptäcker vi att vi vill ha större ställen. Kanske en följd av att vi inte är solbadare längre och att vi tröttnar på strandsittning i skugga. På ett litet ställe finns för lite att göra tycker vi.
Lissi...förlåt utvikning fel tråd |
|
|||
|
|||
Citat:
Amorgos blir jag iofs inte uttråkad på eftersom de underbara vandringarna där är så lätt-tillgängliga!.. |
|
|||
|
|||
Jo Naxos Chora är större än Tinos, det vet jag och den är FIN! Jag skrev storstäder, men menar kanske mer STORA orter och de kan ju finnas på öarna...men pytteöar , som jag gillade förut, kommer att falla bort....Man ändras...
TINOS kommer dock ALDRIG att falla bort Lissi |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|