|
||||
|
||||
Sv: Söker grekland finaste sand strand!
Jag kan inte se att Naxos stämmer in på dina önskemål. Har varit där både i slutet av maj, juni och augusti och redan för att antal år sedan var det mycket turister och speciellt mycket svenskar.
Eva |
|
|||
|
|||
Jag tycker att semestrande greker har minskat mycket de senaste 5 åren, förmodligen till följd av den ekonomiska krisen. Men oavsett vilken ö man väljer så är icke-grekiska turister dominerande under hög säsong. Betänk följande: Sverige och Grekland har ungefär lika många invånare (grovt räknat!), men Sverige tar emot c.a. 2 miljoner turister per år medan Grekland nästan 25 miljoner. Och dess värre: Greklands yta är ungefär en tredje del av Sveriges (tror jag). Alltså, på en yta från Malmö till Hudiksvall (ungefär) bor c.a. 10 miljoner invånare som under högsäsong (då de allra flesta åker till Grekland) får besök av ytterligare 25 miljoner, totalt 35 miljoner. Och Grekland har valt en annan väg än andra turistländer i Europa (Spanien, Frankrike, etc), d v s gigantiska turistanläggningar i Grekland är betydligt färre i antal (tack och lov), vilket utgör en hyfsad utjämning av turister över hela Grekland och då framför allt ute på öarna. Antalet flygförbindelser till många orter (öar!) i Grekland har ökat avsevärt de senaste 10 åren. Det är hur enkelt som helst att nå vilken ö man vill (med några få undantag!), och man behöver inte längre vara i händerna på de etablerade charterbolagen. Alltså, semestrande icke-greker finns överallt ute på öarna under högsäsong.
Senast redigerad av RobEri den 2015-03-04 klockan 16:13. |
|
|||
|
|||
Naxos stränder är outstanding! Ju längre söderut desto bättre.
|
|
|||
|
|||
På Ikaria finns en mycket fin strand som gått kan jämföras med agia Anna på Naxos, fast mindre. Den ligger strax utanför armenistis. När vi bodde hos violetta studios var det bara högst 5 minuter att promenera dit. Där fanns solstolar o parasoller och en mysig strandbar. De flesta turisterna ,som inte var så många i juni månad , var greker (tror jag).
|
|
||||
|
||||
Citat:
Katitzi |
|
|||
|
|||
Har varit på både Naxos, Skiathos och Thassos och säger Thassos alla gånger när det gäller fina stränder.
|
|
||||
|
||||
Åkte på en båttur,avgång Kissamos(Kreta)till stranden där lady D och prins Charles lär ska ha varit på smekmånad.Redan i Kissamos hamn var det turkost,klart,vatten.Jag kommer inte ihåg vad stranden heter men drygt 6m djup var svårt att tro då det var kristallklart.Det gick att köra bil dit med en liten promenad ner...båten vek av söderut...
Hasse |
|
|||
|
|||
Citat:
Var det sand strand? |
|
|||
|
|||
Om du tar en titt på venstre side her; i det blå feltet under headingen 'øyverdenen' (på svensk ) - og klikker deg videre inn på Ikaria som ligger under de østre egeiske øyene, få du masse informasjon som Janne har skrevet. Veldig bra. Dessuten en god del å lese i forumet, både om øya og hvordan du kan komme dit. Lykke til ÖVÄRLDEN
|
|
|||
|
|||
Nordöstra Korfu är helt underbart med sin grova sand som är lätt att borsta bort eller klippstränder samt friskt vatten. Barbati (by och strand med samma namn) når man på ca 20 min med buss från Korfu stad eller byn Kassiopi (Kanoni beach) dit det tar ca 40 min
|
|
|||
|
|||
Du hittar Ikaria via linken jag gav dig i föregående post: http://www.angelfire.com/super2/greece/ikaria.html och Thassos http://www.angelfire.com/super2/greece/thassos.html
Ingela |
|
||||
|
||||
Citat:
Ikaria är - vad jag brukar säga - inte som andra öar. Jag vet andra som håller med mig. Du kan läsa om Ikaria, hur du tar dit, om byarna, om stränderna, om sevärdheterna och mycket mer på vår sida om Ikaria på Kalimera. Det finns till och med en strand som heter Seychellerna på ön. Bara en sån sak. |
|
||||
|
||||
Citat:
... når det gjelder Naxos er vi nok ikke like enige At det er flotte strender på Naxos er jeg enig i - men IKARIA byr på så m y e mer synes jeg, ikke så mye "fjas" og turister der |
|
||||
|
||||
Det sämsta med stränderna på Naxos är att de är så långgrunda så det inte är roligt att bada där om man är äldre än 4 år.
Citat:
En väldigt fin liten (men inte jätteliten) strand som vi gillade heter Krifi Amos och ligger längs den västra kustremsan, typ i nordvästra "hörnet" i viken som bildas av udden som sticker ut som en krok. Vi åkte till busshållplats 23 (tror jag det var) och gick ett par km längs vägen som går mot nordväst därifrån och följde sedan en stig ner till stranden. Det var skyltat från vägen. När vi kom dit var det bara vi där och jag vill minnas att jag räknade till totalt 12 personer under hela dagen. Den kallas även "Hidden beach" vilket kanske kan förklara att det inte var så många där Fast jag måste gardera mig med att det var flera år sedan vi var där, och det kan ju ha ändrats nu. |
|
||||
|
||||
Naxos har cirka 18 000 invånare, Andros 9 200 och Tinos 8 600.
|
|
|||
|
|||
Citat:
Jag är nästan helt säker på att Theo.. på Pension Sofi sa 23000 inv. när jag frågade i höstas.. fast han kanske inte har full koll.. |
|
||||
|
||||
Tror inte att han så mycket koll på det. Uppgifterna kommer från senaste folkräkningen, som var 2011.
|
|
|||
|
|||
OK!..
|
|
|||
|
|||
Fast i augusti var det väldigt många grekiska turister på Naxos och inte alls så många skandinaver. Mycket har nog med att göra vilken tid du besöker Naxos samt också var på Naxos du är. Grekerna höll till i Makrigialos och Plaka allra mest och inte så mycket inne i gamla stan i chora. Många av dem bodde på campingen i M.
|
|
|||
|
|||
Kan tillägga att alla stränder på Naxos absolut inte är långgrunda, vilket uppskattas av oss alla i familjen - stora som små. Ute i Prokopios är det inte mer än 5-6 steg så är man i midjehöjd o några meter till så bottnar man inte. Har aldrig besökt stranden inne i stan men har förstått att den är långgrund. ska vi tala om långgrunda stränder så ska man åka till Antiparos o Baby beach, där tar det tid att doppa sig vill jag lova.
|
|
|