|
||||
|
||||
Sv: GREKLANDSRESAN
Instämmer i allt ni skriver
Tänk att det finns så underbara människor som vill hjälpa de äldre att få lite guldkant på livet. Tackis är värd alla lovord han kan få! Underbar dokumentär! //maji |
|
||||
|
||||
|
|
|||
|
|||
Det var en MYCKET sevärd dokumentär, det fanns så mycket att upptäcka hela tiden och hur man kunde följa allas förväntningar.
Särskilt tänkte jag förutom det man faktiskt fick se, hur mycket ANNAT arbete det verkligen måste ha varit som vi tittare bara kunde förnimma. Den glädje all personal OCKSÅ kände när de t.ex bar ner tanterna till havet, trots att det är en så fysiskt tung arbetsuppgift. Men självklart, alla gamlingarnas sanna och stora glädje över hur de upplevde allt de fick vara med om trots att de emellanåt var så oroliga inför resan. Jag tyckte det var väldigt tråkigt att höra hur några anhöriga hade förbjudit sin familjemedlem att åka med för att Takis "inte kunde garantera till 100% att inget skulle hända" / Hasse |
|
||||
|
||||
Jag kan inte släppa damen med rakt avklippt grått hår och diadem. Som hon strålade!
Det var en helt fantastisk liten film. Man såg ju hur de äldre fick mer liv under veckans gång, för att avsluta med den storslagna festen. Här rann tårarna! Storartat gjort av både Takis, personalen och kommunen. Och efter att resorna utvärderats har kommunen beslutat sätta av en halv miljon om året för "liknande verksamheter" för vårdtagarna på äldreboendena. Det måste ju betyda att utvärderingarna visade att resorna verkligen varit lyckade. Heja Västervik! |
|
|||
|
|||
Instämmer Inkfish!
Jag minns särskilt kvällsbilderna från båten, tillbaks från Nea Marmaras, då personal och de äldre låg och vilade på båtdurken mot relingen i solnedgången. De äldre låg lutade mot personalen som höll om dem. Vilken närhet! Vilken lycka att ha sådan personal! Självklart är de flesta inom vården av samma kaliber och det är underbart att det synliggörs på detta sätt. Själv är jag för egen del glad över alla "pärlor" som tar hand om min mamma hemma vid de dagliga besöken. Fördubbla lönerna så yrket blir attraktivt! Lissi |
|
|||
|
|||
Jag minns en mycket minnesvärd sekvens ur filmen Gökboet, Milos Formans mästerskapelse.
McMurphy heter väl han som Jack Nicholson spelar, han får ju spatt vid ett tillfälle och tar med alla de andra galningarna ut till havet om jag minns någorlunda rätt? Han nästan kidnappar dem!! Där får de leva ut, SKRATTA, busa, äntligen få komma bort från en iskall miljö där de helst ska tyna bort. Sen blir de bryskt tillbakaforslade, McMurphy "tas om hand"......... Inte direkt likheter kanske men SKRATTEN förenar, likaså friheten / Hasse |
|
||||
|
||||
Lissi - jag reagerade också på den värmen och närheten. Och den snabba interiören när en av damerna och en av undersköterskorna skulle sova i sin delade dubbelsäng. Min mamma har personalens order att trycka på larmet om hon behöver gå på toaletten på natten, men här fanns inga larm, här fanns närhet. "Nu väcker du mig inatt om det är något". Då bölade jag igen.
Det enda jag inte förstod var varför anhöriga inte organiserade en samtidig resa. Jag hade stått först i kön! |
|
|||
|
|||
Citat:
Ja jag skulle oxå stått först i kön om jag hade varit anhörig,istället för att inte låta sin mamma eller pappa åka pga att Takis inte kunde lova till 100%att inget skulle hända.Hur tänker man. Jag har en god vän och tidigare kollega som oxå är en eldsjäl som fixar resor för dialyspatienter och deras anhöriga.Mycket uppskattat av alla. Monica |
|
||||
|
||||
Jag tycker inte att man ska döma det där för hårt, jag vet smärtsamt väl hur det är att vara orolig och sorgsen anhörig, det är kanske inte alltid orden faller rätt.
Men jag hade tyckt det varit underbart att få åka med mina föräldrar, helt klart. |
|
||||
|
||||
Nu har jag också sett programmet. Helt fantastiskt! Tack Tackis! Tack Västerviks kommun, och alla andra!
Jag tänkte hela tiden på resan vi gjorde när min mamma fyllde 80. Vi firade födelsedagen på Santorini, där vi stannade en vecka. Sedan åkte vi till Naxos där vi stannade fem dagar, innan vi åkte till Santorini igen. För mamma var det två veckor av total lycka, och hon pratar fortfarande om resan. Idag är hon 87. Kan inte låta bli att lägga ut några bilder från den resan. Först doppet på kanske 10 år, i poolen på Honeymoon. Lyckan att träffa Paris och Julia igen. Det hade hon aldrig trott. Att komma fram till Naxos. Att komma till Agios Prokopios Hotel. Att bada i havet igen, efter många, många år av längtan. Hon var så söt när hon spatserade runt med sin rollator. Tänk om det fanns fler "gamlingar" som fick uppleva detta! |
|
|||
|
|||
Nu såg jag den också. Grät ifrån första stund, till den sista... Så fint det finns så snälla omtänksamma människor! Hoppas så flera skulle få uppleva en liknande resa! Jag har tagit med mamma på flera resor, och det är inte så lätt alltså. Och att du Janne tog med din mamma till Naxos, med färgor och allt! Fantastiskt!
|
|
||||
|
||||
Underbara bilder Janne, Tack för att du delade med dig av dem.
Och filmen var så fin. Det var som om de gamla blev 20 år yngre då de kom till Grekland, och de trötta ögonen och kropparna började LEVA! Skildringarna av de små ögonblicken var också underbara; mannen och kvinnan i solstolarna som hade köpt små presenter till varandra som ett ungt nyförälskat par, hemfärden på båten i kvällssolen och männen som försökte kommunicera med de grekiska männen på keféet. En helt underbar film och en stor eloge till Takis som lät sin dröm bli verklighet, hans kärlek till de gamla gick inte att ta miste på. Ni som inte sett den, se den! http://www.svtplay.se/video/2759771/...esan-avsnitt-1 |
|
||||
|
||||
Vilka fantastiskt underbara bilder, Janne!
Nu ska vi snart se filmen också (repris klockan 16.25). Birgitta. |
|
|||
|
|||
Fint med din Mamma Janne - har läst om det förut,men tål ett återseende.Då förstår ni hur underbart det var att se min Pappa i Libyska havet!
|
|
||||
|
||||
Jag förstår exakt vad du menar. Och den där inre känslan av lycka när man ser andra lyckliga är obetalbar!
|
|
|||
|
|||
Ja!
|
|
|||
|
|||
Har precis sett den på Svt Play. Fantastiskt alldeles fantastiskt. Tänk om fler äldre kunde få uppleva detta.Så fina de var i sina solhattar, solbrillor och shorts. Och så mycket livslust!
Jag ska ha detta i åtanke med min lilla mams när den dagen är kommen att hon ev. blir beroende av andras hjälp för sitt välmående. |
|
|||
|
|||
Underbara foton Janne.
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
IGJEN tusen takk for at jeg fikk vite om, og sett "Greklandsresan"
Det var så s t o r t - at det virkelig går an å få det til -det å se "m u l i g h e t e r istedet for hindringer" som denne fantastiske ILDSSJELEN, Takis, gjorde Han skulle vært "kopiert" opp, t e n k om alle kommuner hadde hatt sin "Takis" RØRENDE var selvsagt også Innsatsen til pleiere/ledsagere, den nære og gode omsorgen - og selvsagt, ikke minst de fantastiske personlighetene av noen resenærer gjorde dette til den største TVopplevelsen jeg kan huske og ha hatt på l e n g e , om noen gang Men uten TAKIS, ingen tur Jeg er ikke fremmed for å flytte på meg om noen år - det m å bli til VAESTERVIK Kommune Selv hadde jeg den store gleden av å ha min mor med til Hellas 8 - 9 ggr i perioden 1986 - 2003 Min far fikk slag og var på sykehjem og hun var hans trofaste besøk hver dag, det ville hun, og kunne ikke la være om hun var hjemme ( selv om vi gikk på besøk) Men hun t r e n g t e avlastning, og når hun reiste så langt greide hun å slappe av og n y t e De alle fleste turene var det kun hun og meg, kvalitetstid Hun elsket Hellas. og hadde ikke vært der før vi to reiste sammen Den siste Hellasturen hun fikk, da var hun 86 1/2 år, var sammen med hele familien, et herlig minne for oss alle Hun døde da hun var 92..., og jeg er/var l a n g t fra noen "Takis", min mor var funksjonsfrisk, trengte t i d , litt tålmodighet skulle nok til - men hun klarte seg selv, og var så positiv til alt - først på den siste ferien trengte hun rullator Det er ikke vanskelig å finne noe å ha dårlig samvittighet for ( for oss kvinner spesielt tror jeg ) Så det er godt å ha gjort n o e bra |
|
|