Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Bildgåtor

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-04-21, 14:36
esons avatar
eson eson är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Bildgåta 4072

Bra där, anlekan!
Karpathos är rätt ö.

Hmm... Kali Limni säger du...
Vad var det nu som stod på den där skylten när jag var där???

Visst är det på toppen av Kali Limni jag står med Lefkos framför fötterna.
Där nere, vid underbara Blue Swan vid Potalibuketen, började min lilla Sisyfosvandring.

Bilden i frågeställningen är alltså tagen någonstans mellan Lefkos och toppen på Kali Limni.
Svara med citat
Gammal 2015-04-21, 14:42
esons avatar

Applåder och fanfarer!!!

Du, anlekan, har också prickat platsen.

Rätt svar är alltså kapellet Aghios Andreas som ligger vid vandringsleden mellan Lefkos och toppen på Kali Limni på Karpathos.

Bra jobbat!

//eson
Svara med citat
Gammal 2015-04-21, 15:21
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Suveränt, syrran!
Svara med citat
Gammal 2015-04-21, 19:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av eson Visa inlägg
.
Underbar bild!

Vilken vandring! Hur lång tid tog det?
Svara med citat
Gammal 2015-04-21, 22:07
esons avatar

Standard Sv: Bildgåta 4072 - Aghios Andreas mellan Lefkos och Kali Limni

Jag knallade upp på ganska precis tre timmar, inklusive diverse stopp för dricka, foto och lite näringsintag.

För dagen var jag utrustad med en gps-klocka som loggade sträckan till ca åtta kilometer (enkel väg från Potaliområdet upp till toppen). Då hade jag ju även 1200 höjdmeter att brottas med.

Promenixen utfördes en ovanligt klar dag i slutet av september. Det brukar nästan alltid stå moln och tjura runt toppen men nu hade jag tur.
Om det varit en aning mindre dis hade jag kunnat se över till Kreta.

Väl nere på suveräna Blue Swan (Greklands bästa husmanskost?) igen var jag onekligen lite matt.
Mitt självbelöningssystem krävde en omedelbar ouzo, men jag hade faktiskt förstånd att dessförinnan sänka en stor flaska vatten.
Därefter en gudomlig bläckfiskstifado och sedan lite filosoferande på balkongen i skymningen. Av någon outgrundlig anledning hade sängen en ovanligt stor dragningskraft den här kvällen. Bara att ge efter.

Min självbild av att vara hyggligt vältränad fick sig en liten törn.
Själva vandringen var inget problem men jag hade en riktigt elak träningsvärk i låren åtskilliga dagar efter detta lilla äventyr.
Sannolikt orsakat av att det bitvis var ganska brant och man på nedvägen fick gå och hålla emot.

Trots träningsvärken är jag väldigt glad att jag äntligen gjorde den här vandringen. Jag har bott vid Potalibukten ett antal gånger och alltid sneglat upp mot Kali Limni och känt en dragning dit.
Men nu är det gjort och om jag tar mig upp till toppen någon ytterligare gång så blir det nog den "enklare" vägen via Lastos.

Vill man "bestiga" Kali Limni från Lefkoshållet, om man kan leva med att "fuska lite" och om man har tillgång till någon form av åkdon så går det ju alldeles utmärkt att parkera fordonet uppe vid huvudvägen till Mesochori.
Då sparar man nästan tre kilometer per riktning.

Mvh
eson
Svara med citat
Gammal 2015-04-22, 08:51
anlekan anlekan är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

För oss tog det också ca tre timmar upp, men då 'fuskade' vi och började vid vägen som nämndes. Vägen ner tog ungefär lika lång tid, men var riktigt läskig på sina ställen (tyckte jag). Vacker utsikt från toppen!
Svara med citat
Gammal 2015-04-22, 15:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av eson Visa inlägg
Vill man "bestiga" Kali Limni från Lefkoshållet, om man kan leva med att "fuska lite" och om man har tillgång till någon form av åkdon så går det ju alldeles utmärkt att parkera fordonet uppe vid huvudvägen till Mesochori. Då sparar man nästan tre kilometer per riktning.
Jag är imponerad av din vandring. Förstår att du hade träningsvärk dagen efter. Jag kommer nog gå den fuskiga vägen upp,
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:54.