![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag skulle mer än gärna se en sån match på plats!
![]() ![]() Helena S - som inväntar Allsvenskan ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Fotboll, ja. Herregud, denna underbara sport som trollbinder många av oss. Som inbiten Blåvittanhängare och fotbollstok i allmänhet följer jag även grekisk fotboll på ganska nära håll. Jag var i Grekland den fantastiska sommaren 2004 då Grekland, mot alla odds, vann EM i Portugal. Jag såg öppningsmatchen mellan Grekland och Portugal på tv på färjan mellan Pireus och Sifnos och en knapp månad senare finalen på tv i hamnbaren på Donoussa och hela mästerskapet i Grekland var underbart.
I somras styltade jag och min 8-årige son till Apostolos Nikolaidis-stadion (Panathinaikos hemmaplan i Aten) för ett besök. Sonen, knallblond och iklädd Panathinaikos matchställ (nummer 9 Berg på ryggen) möttes med glada miner och det var öppna dörrar till planen, omklädningsrummen, dopingrummet mm.) En mycket trevlig upplevelse trots off-season mitt i sommaren. Vi hade planer på att åka ner för att se derbyt Panathinaikos-AEK Aten under hösten, men kom tyvärr inte iväg. Otaliga är samtal om fotboll med taxichaufförer, servitörer etc. (nästan alla håller på AEK, Olympiakos eller Panathinaikos) om grekisk fotboll och hösten 2013 spenderade jag minnesvärda timmar tillsammans med ägaren till Ilios och Irene i Mastichari på Kos i baren på stället under Greklands match i VM-kvalet till Barsilien 2014. Det blev långa samtal om grekisk fotboll i allmänhet och hans favoritlag, AEK Aten, i synnerhet. Numera spelar de gamla Blåvittspelarna Jacob Johansson (AEK) och Marcus Berg (Panathinaikos) i Greece Super League, så det blir extra givet att följa ligan. Grekerna är passionerade i sin kärlek till fotbollen och det är verkligen ett fantastiskt samtalsämne "på plats". Oj då, det blev en massa dravvel om min kärlek till fotbollen (och Grekland). Jättekul att fotbollen hittat hit till Kalimera. Svenska Fans är en seriös och initierad webbsida med bra koll på nationell och internationell fotboll. ![]() Snart drar Allsvenskan igång... |
|
|||
|
|||
![]()
Välkommen in i skaran av svenska fotbollsälskare i Grekland, carl04. Jag tror inte, att det är många kalimerianer, som är känner till de grekiska lagen. Det är dock ett utmärkt sätt att inleda ett samtal, eller att skaffa sig vänner för livet, genom att t.ex.berätta om sitt favoritlag. Mitt är Olympiakos, men jag är jätteglad över att jag nu kan läsa om PAOK via denna tråd.
Snart möts också Änglarna och ÖFK! Oj, oj oj! Stackars mig. Men jag får trösta mig med att Olympiakos vinner nästan alltid i Grekland! / Jannis |
|
||||
|
||||
![]()
Fotboll förenar!
![]() ![]() Helena S - med stort grönvitt hjärta |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Längtar också efter att allsvenskan ska börja. Hammarby, visst är det så? Jag håller på Bajen, och självklart håller jag även på Panathinaikos. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Helena S |
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Citat:
Panathinaikos har eg aldrig varit "mitt" lag, utan jag har alltid sett PAOK som "mitt". Vet inte varför, men det kan ha att göra med att Thessaloniki är Greklands andra stad, liksom Göteborg i Sverige. Man känner väl en sorts broderskap eller nåt ![]() /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Verkar finnas en del Panathinaikos-fans härinne, har ni sett att det öppnat en fan club i Stockholm?
http://www.svenskafans.com/europa/pa...er-547912.aspx Vet att både PAOK och Olympiakos också har "fan clubs" i Stockholm. Finns en till för PAOK i Helsingborg. |
|
|||
|
|||
![]()
Om ni inte redan kände till det så finns det ett par olika fotbollsklubbar med grekiska rötter i Sverige. Akropolis från Stockholm är den klubb som ligger högst i seriesystemet. De kom upp till division 1 inför förra säsongen och lyckades komma tvåa och säkra en play-off-plats till superettan. Tyvärr blev det inget avancemang då det blev två förluster i två jämna matcher!
Här har ni länkar om ni vill följa Akropolis på sociala medier! Facebook: https://www.facebook.com/akropolis.if/?fref=ts Instagram: https://www.instagram.com/akropolisif/ ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Akropolis känner jag till. Jag gick i parallellklassen till en av tränarna på högstadiet
![]() Helena S - väntar på våren och fotbollen! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Olympiakos - Panathinaikos 0-1 just nu efter mål av Berg.
Stream: http://cdn.livetvcdn.net/webplayer.p...470&ci=26&si=1 |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Den här länken visar ingen fotbollsmatch, istället en massa "junk" som förvirrar och som känns oseriöst. /Hasse ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Men som vanligt vann Olympiakos (3-1), trots Berg!
/ Jannis |
![]() |
|
|