Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-09-06, 22:14
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Flyktingtråden

Intressant statistik om flyktingmottagandet i EU
Svara med citat
Gammal 2015-09-07, 08:07
Kastass avatar
Kastas Kastas är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Vi skänker genom autogiro till läkare utan gränser. Dom har en båt på Medelhavet med läkare mm.

Kom hem från Samos i går. En morgon när vi intog frukosten på Arethousa i Potokaki blev det dumpat ett hundratal båtflyktingar strax utanför. Dom kom i land med flytvästar uppblåsta bilringar där barnen låg.
Glömmer aldrig den synen när vi gav en mamma vatten. Hon vek upp en filt där låg en bäbis. Först fick bäbisen vatten sedan en liten son. Den tacksamma blicken vi fick glömmer vi aldrig. // Kerstin & Janne.
Svara med citat
Gammal 2015-09-07, 18:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Kastas Visa inlägg
Dom kom i land med flytvästar uppblåsta bilringar där barnen låg. Glömmer aldrig den synen när vi gav en mamma vatten. Hon vek upp en filt där låg en bäbis. Först fick bäbisen vatten sedan en liten son. Den tacksamma blicken vi fick glömmer vi aldrig.
Jag förstår, men kan förstås ändå inte förstå eftersom jag inte var där.
Svara med citat
Gammal 2015-09-08, 11:39
Kastass avatar

Nu på morgonen kom KBV 001 Poseidon hem till Göteborg efter tre månader i Medelhavet. Dom har räddat 5295 flyktingar samt tagit hand om ca 50 döda.
Det är synd att hon inte får gå kvar där nere för hon behövs nog som bäst nu verkar det som.
Svara med citat
Gammal 2015-09-08, 14:19
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Kastas Visa inlägg
Det är synd att hon inte får gå kvar där nere för hon behövs nog som bäst nu verkar det som.
Vet du varför de inte ska vara kvar?
Svara med citat
Gammal 2015-09-08, 14:32
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vet du varför de inte ska vara kvar?
Sjöfartsverket säger inget på sin sida om varför hon kom hem igen, men:

"Kustbevakningen kommer att fortsätta delta i operationer i Medelhavet. Mellan den 1 oktober och 19 december ska man ha en patrullbåt med besättning i vattnen mellan Grekland och Turkiet."

Karin
Svara med citat
Gammal 2015-09-08, 14:51
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Sjöfartsverket säger inget på sin sida om varför hon kom hem igen, men: "Kustbevakningen kommer att fortsätta delta i operationer i Medelhavet. Mellan den 1 oktober och 19 december ska man ha en patrullbåt med besättning i vattnen mellan Grekland och Turkiet."
Ok. Tack!
Svara med citat
Gammal 2015-09-08, 15:39
Kastass avatar

Ja men det blir en bevakningsbåt 477 betydligt mindre.
Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 08:45
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Precis!

"Greece has made me think about everything statistics don’t tell you. No European country has been as battered in recent years. No European country has responded with as much consistent humanity to the refugee crisis."

http://www.pappaspost.com/new-york-t...fQsjo.facebook
Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 11:02
SvinFins avatar
SvinFin SvinFin är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2015
Standard Re: Sv: Flyktingtråden

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Precis!

"Greece has made me think about everything statistics don’t tell you. No European country has been as battered in recent years. No European country has responded with as much consistent humanity to the refugee crisis."

http://www.pappaspost.com/new-york-t...fQsjo.facebook
Ang det jag fetade:
Det där måste man ta som en sanning med modifikation. Jag ser det som att de måste ta emot många pga deras geografiska läge. Att de väljer att formulera sig som om de vore mer hjäpsamma än andra ligger mer i deras otroligt goda självbild.
Enligt dem ska hela världen tacka Grekland för demokratin.
Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 11:26
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Standard Sv: Re: Sv: Flyktingtråden

Citat:
Ursprungligen postat av SvinFin Visa inlägg
Ang det jag fetade:
Det där måste man ta som en sanning med modifikation. Jag ser det som att de måste ta emot många pga deras geografiska läge. Att de väljer att formulera sig som om de vore mer hjäpsamma än andra ligger mer i deras otroligt goda självbild.
Det där får Du förklara närmre....MÅSTE???? Otroligt många greker i intervjuer, i reportage mm har nog gjort oerhört mycket mer än de måste....
Jag är full av beundran för dessa insatser och de ger av sitt egna lilla trots krisen och många har sagt : "De har ännu mindre än vi , så visst ska vi hjälpa!"
Många av EU-ländernas insatser däremot är inget att hurra för! De anser sig också dessutom vara stora demokrater.
I mina ögon har grekerna på de mottagande öarna vuxit enormt under denna kris...för att inte tala om semesterfirare som ställt upp på många öar.

Förklara gärna hur Du tänker med att de MÅSTE ...vem tvingar dem?

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 11:52
SvinFins avatar

Standard Re: Sv: Re: Sv: Flyktingtråden

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Förklara gärna hur Du tänker med att de MÅSTE ...vem tvingar dem?

Lissi
Oops...som jag skrev.
Det geografiska läget gör att det faller sig väldigt naturligt, eller hur?
Likaväl som att många strandar i Italien och går över gränsen mot Turkiet.
Bara det.
Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 12:39

Jo det faller sig naturligt, lika naturligt som det vore för Ungern att släppa igenom de flyktingar som vill igenom där för vidare färd mot andra länder, men hur gör de? Skillnaden mellan hur man sköter bemötandet av transitflyktingar på t ex Lesbos och vid ungerska gränsen är väsensskild och visar vilket hjärta grekerna har....De har själva fått fly många gånger och "minns" sin historia, vilket ungrarna (inte alla) har glömt!
Det var Ditt "fetstilta" måste jag undrade över....HJÄRTAT talar tror jag....annars kunda grekerna möta flyktingarna ute på havet och mota tillbaks dem, men det GÖR de inte...

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 12:47
SvinFins avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jo det faller sig naturligt, lika naturligt som det vore för Ungern att släppa igenom de flyktingar som vill igenom där för vidare färd mot andra länder, men hur gör de? Skillnaden mellan hur man sköter bemötandet av transitflyktingar på t ex Lesbos och vid ungerska gränsen är väsensskild och visar vilket hjärta grekerna har....De har själva fått fly många gånger och "minns" sin historia, vilket ungrarna (inte alla) har glömt!
Det var Ditt "fetstilta" måste jag undrade över....HJÄRTAT talar tror jag....annars kunda grekerna möta flyktingarna ute på havet och mota tillbaks dem, men det GÖR de inte...

Lissi
Men snälla du...det faller sig väl lika naturligt att ta emot flyktingarna när de kommer? Jag menar bara att de slår sig på bröstet över nåt som är självklart. Du drog lite för stora pk-växlar när du läste mitt inlägg.
Är det någonstans man måste vara otroligt nyanserad och välbalanserad så är det i diskussioner om flyktingpolitik. Annars blir man sågad vid fotknölarna.

Ha en bra dag.
Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 12:50

Jag har bara inte läst nånstans att grekerna slår sig för bröstet

....och att inte våga fråga längre i en tråd på Kalimera av rädsla att bli missförstådd vore tråkigt....det är DÄRFÖR jag frågar, just för att inte missförstå någon.
Ha en fin dag!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 13:58

I flera andra länder och vid deras gränser så har man bevakat gränsen med skjutvapen, man har byggt höga stängsel och man har inte sörjt för att hitta platser för flyktingarna att ta härbärge. Och då har man inte ens till närmelsevis haft så många som över 200 000 flyktingar att möta, sörja för och se till att grundläggande humanitära behov tillgodoses.

Många andra länder har stängt sina gränser med jämna mellanrum, öppnat dem igen, skärpt gränskontrollerna eller hotar om att göra det. Inget av detta har Grekland gjort för att mota bort dem.
Grekland är dessutom hårt ansatt av den ekonomiska krisen, trots det, så har man tagit emot och gjort så gott man kunnat för flyktingarna i största möjliga mån. Folket har hjälpt trots att man kanske just nu även oroar sig för den egna ekonomin etc.

Säkert har regeringens insatser inte alltid varit perfekta, säkert finns en del i övrigt att önska. Men med de små förutsättningar ett land i djup ekonomisk kris har att ensamma ta emot över 200 000 flyktingar på kort tid så har de gjort ett enastående jobb. Och det under den första tiden helt utan övriga EU-länders stöd ekonomiskt. Trots att både Grekland och Italien gång på gång bett EU om ekonomisk och annan hjälp att hantera flyktingkrisen så har denna uteblivit fram till nu i princip. Nu reagerar man och det är bra, nu kan man plötsligt frångå regler och avtal tidigare slutna inom EU, men detta skulle gjorts för länge sedan.
Och så undrar jag, vad du menar när de säger att det hela ligger i "deras otroligt goda självbild"?
Deras syn på saken är väl den sista som framkommit i media eller som man lyssnat på de senaste åren.
Artikeln ovan är dessutom skriven av en kolumnist vid New York Times och är amerikan (av namnet att döma).

Här nedan kan du se en sammanställning av dagsläget i övriga Europa. Observera då att detta är nu och att Grekland själva har fått sörja för det mesta de senaste åren.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/pa...cle21418282.ab

Senast redigerad av Thira den 2015-09-22 klockan 14:20.
Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 14:02
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2012

Tack Lissi för dina inlägg i den senaste debatten om hur vi bland annat på Lesvos tar emot flyktingar. Här är det ingen som slår sig för bröstet över sina insatser. Tvärtom alla är förtvivlade över situationen och att vi inte kan göra mer. De som dog under lördagen och söndagen drunknade nära den by vi bor i. Vi sörjer dem uppriktigt. De som tar sig i land får ibland gå 70 km till Mytelini därför att vi inte har transportmedel nog för dem.
Naturligtvis har jag alltid vetat vad en flykting är men när jag nu sedan jag kom tillbaka till Lesvos i mitten av maj träffar dem i hundratal varje dag på våra vägar och i vår by blir upplevelsen överväldigande. De första dagarna brast jag ofta i gråt över vad jag såg. Tyvärr vänjer man sig. Men jag blir upprörd och ledsen över påståendet att jag och mina grekiska vänner slår sig för bröstet.

Claes på Lesvos
Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 14:20
Malina Malina är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av SvinFin Visa inlägg
Ang det jag fetade:
Det där var riktig M....A!!!
Ingen och jag upprepar ingen Grek vi har talat med under 3 veckor i ö-världen har ens antytt någon slags självgodhet. Tvärtom har de sett det som självklart att hjälpa så gott man har kunnat.Detta framgår också tydligt av de skildringar Alexandra Pascalidou förmedlar från tex Aten.
Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 14:20

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Det där var riktig M....A!!!
Ingen och jag upprepar ingen Grek vi har talat med under 3 veckor i ö-världen har ens antytt någon slags självgodhet. Tvärtom har de sett det som självklart att hjälpa så gott man har kunnat.Detta framgår också tydligt av de skildringar Alexandra Pascalidou förmedlar från tex Aten.
Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 14:59
SvinFins avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Och så undrar jag, vad du menar när de säger att det hela ligger i "deras otroligt goda självbild"?
Deras syn på saken är väl den sista som framkommit i media eller som man lyssnat på de senaste åren.
Okej, jag inser att jag gav nageltrång här nu.

Under min tid i Grekland så är det en av mina största insikter. De har ett stort politikerförakt (med rätta) samtidigt som de gärna ser sig själva som Guds gåva till jordklotet. De vill gärna se sig som demokratins uppfinnare, även om den demokratin de syftar på är allt annat än demokratisk med dagens värderingar.

Vidare så anser de inte, trots det stora politikerföraktet, att de inte har någon som helst skuld till krisen. Många anser sig tvärtom lurade av Tyskland. Detta är egentligen en helt annan diskussion som vi kanske kan ta någon annanstans.

Men iaf, det speglar deras inställning och när jag läste formuleringen om de godhjärtade grekerna (vilket de faktiskt är) så reagerade jag bara på att i flyktingfrågan har de inget annat val än att ta emot dem och slussa dem vidare (vilket de också gör till skillnad från exempelvis Ungern).

Som du ser så är jag väldigt kluven, speciellt när jag själv skriver att de är goda och varmhjärtade människor. Problemet är att de själva värderar sig ännu högre.

Hoppas jag var något sånär tydlig nu...
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:29.