|
||||
|
||||
Sv: Vackraste byarna
Citat:
Veronica |
|
||||
|
||||
Citat:
Imerovigli ligger i fortsettelsen av Thira (Fira), litt høyere opp langs calderaen Kari |
|
|||
|
|||
Chora på Astypalaia är inte så tokigt,speciellt kvällstid med fasadbelysning på Kastrot som vakar över byn.
bjorn |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
Inseglingen till Katapola på Amorgos är det som finns i mitt minne som oerhört vackert. Var där för tio år sedan och i år återvänder jag dit för att visa detta vackra för min familj.
|
|
|||
|
|||
Citat:
Sten-Åke |
|
||||
|
||||
Hej Alla!
Chora på Ios är underbart vackert. / Lena som snart är där |
|
||||
|
||||
En av de vackraste byarna jag vet i Grekland är den lilla byn man passerar på vandringen mellan Tholaria och Langada på Amorgos. Den ligger "nedanför" till vänster om Langada om man står med ryggen mot havet så att säga. Jag tror att den heter Strombos men är inte riktigt säker. Byn består endast av några få vitkalkade hus samt en liten kyrka, fantastiskt vackra och välhållna (i alla fall var det så när vi passerade där sist sommaren 2004). Ingen väg finns, endast vandringsstigen som går förbi. När man sedan går mot Langada och vänder sig om har man en otrolig vy över hela den lilla byn och dess omgivningar.
Sedan är Chora på Amorgos inte så dum heller, när man kommer dit på eftermiddagen och det är varmt, folktomt och (nästan) alldeles tyst. Då känns byn alldeles vidunderligt magisk... Hm, tur att vi har planerat in Amorgos på årets båtluff.... Jag skulle behöva en gnutta av den där magin nu. Celbe |
|
||||
|
||||
Jag har nog inte stött på den vackraste byn än, för jag tycker alla mindre bergsbyar är så fina varje gång man åker igenom dem.
Om jag skulle bli tvungen att välja en så skulle det bli den lilla byn Voulgaro som man passerar på väg till Elafonissi på Kreta....... I sommar kanske valet ändras då vi ska åka runt mycket på Kreta Martinifk |
|
||||
|
||||
Jag hålla tvenne favoriter!!
Den första byn är Chora på Sikinos!!!! I denna by finna man intet turistbjäfs, inga anpassade serveringar. Här råda det absoluta lugnet året om, de fåtaliga turisterna till trots. Öns enda buss togo denna Septemberveckas totalt nio turister i aftonens skugga upp till Chora. Längs vägen sporde föraren oss när vi ånyo ned till hamnområdet återvända ville. Men, tidtabellen säga oss ju att sista bussen ned gå vid 22.00?? Nja, det är jag som kör bussen, vilja ni stanna lite längre i Chora, då ordnar det sig!!! Efter viss palaver enades vi på ön summa nio turister om att klockan 23.00 skulle vara utmärkt tid för nedfart!!! Och så blev det också. Den levande musiken på bytavernan kommo att ett minne för livet bliva... De trenne distingerade herrarna exekverade musik på lokala ålderdomliga instrument!! Bara detta en upplevelse värd att till hjärtat lägga!!! Nummer två på min lista må ändock vara den lilla byn Kefalos på Kos.Vi hade av grovt misstag tagit bussen från Staden och ut till "Paradise Beach" Ett rysansvärt ställe!!! En styggelse!!!! Kvickt därifrån med närmsta buss och då hamnade vi i den lilla byn Kefalos. Här stå tiden stilla liksom de fåtaliga turisterna!! Mera åsneekipage än taxibilar. Tavernapriserna likt dem på småöarna!!! Det stoiska lugnet råda!!! Byn ligga allra högst upp på ett berg. Till detta ska då läggas att utsikten mer än formidabel är!!! Arne |
|
||||
|
||||
Det finns många vackra byar!
Här kommer några favoriter: Langada på Amorgos, Chora på Kea, Kastro på Sifnos och Chalki på Naxos. //Stina |
|
|