Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-08-03, 23:33
piam piam är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006
Standard Sv: Cash eller inte?

Så gör vi också,en bra strategi
Svara med citat
Gammal 2018-08-04, 22:14
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2015

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
...... och varje gång som jag åker hem från en utlandsresa så ser jag till att ha en lagom drös euro med mig hem att använda som startkapital första dygnet på nästa resa. På så sätt klarar jag mig tills jag kan göra kontantuttag på plats där nera och slipper att göda Forex med deras växlingskurser före nästa resa.

Masse
g

Har oxå börjat göra så!
Dessutom känns resan lite billigare om man har några tusenlappar i Euro hemma.
Svara med citat
Gammal 2018-08-12, 11:35
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Ja, nu är ju frågan om man snart ska börja överge cash? Sen slutet av juli tar grekiska banker ut en avgift på 2-3 € vid varje bankomatuttag. Det gäller då utländska kort (även om grekerna oxå får pröjsa en slant).

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2018-08-12, 13:16
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2014

Det har nog hänt en hel del med kartan sedan 2014, nyss hemkommen från Ryssland, o där tar alla butiker, caféer etc kort precis som i Sverige.
Svara med citat
Gammal 2018-08-13, 14:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, nu är ju frågan om man snart ska börja överge cash? Sen slutet av juli tar grekiska banker ut en avgift på 2-3 € vid varje bankomatuttag.
Men jisses då! Då gäller det att ta ut mer vid varje tillfälle.

Undrar när samma avgifter kommer till våra banker.
Svara med citat
Gammal 2018-08-13, 15:41
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Det kommer nog snart hit också. Våra banker gör ju så futtiga vinster...
Svara med citat
Gammal 2018-08-14, 14:41
Netwolfs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Det kommer nog snart hit också. Våra banker gör ju så futtiga vinster...
Svara med citat
Gammal 2018-08-14, 14:48
Netwolfs avatar

Vad man glömmer är ju att man indirekt stödjer svart ekonomi, om man betalar kontant. Pröjsar du med kort, så måste ju näringsidkaren ta upp det som en intäkt.

För att komma till rätta med skattefusket i Grekland och träna turisterna, så har myndigheterna tagit fram information på vad ett kvitto är och inte. "Apodixi" som man säger på grekiska och får du inget kvitto, behöver du inte betala.
Dvs, bara för att det är maskinutskrivet betyder inte att det är ett giltigt kvitto. För att det ska vara giltigt, ska det innehålla en 40-ställig sifferkod längst ned. Hade jag inte en aaaning om!

Nästan så att jag måste testa detta nästa gg jag får ett falskt kvitto.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2018-08-14, 14:59
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:

Nästan så att jag måste testa detta nästa gg jag får ett falskt kvitto.

/Netwolf
Du menar vägra betala? Då skulle jag vilja sitta vid bordet intill och beskåda spektaklet!

Masse
Svara med citat
Gammal 2018-08-14, 19:05
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
För att komma till rätta med skattefusket i Grekland och träna turisterna, så har myndigheterna tagit fram information på vad ett kvitto är och inte. "Apodixi" som man säger på grekiska och får du inget kvitto, behöver du inte betala.
Jag skrev om det i den här tråden igår.

Det verkar vara en stor kampanj för de hade (och har) till och med annons på Kalimera, via Google.

Kan dock inte tänka mig att det är så många som kommer säga: Apodixi please.
Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 10:14
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Nyss hemkommen från en treveckors kykladluff (Sikinos 8 dgr, Folegandros 4 dgr, Kimolos 6 dgr, Milos 3 dgr) kan jag meddela att inte var det nån ny avgift på kontantuttagen inte. Åtminstone inte från de tre Alpha Bank-automater vi nyttjade (Atens flygplats x 2 och Folegandros).
Däremot, nu när man kan betala med kort på fler och fler boenden så måste man tydligen även då hålla koll på detta med without eller with conversion (dvs om man vill debiteras i euro eller sek). Betalade två boenden med kort. Tog för givet att man skulle debiteras i euro (och fick heller aldrig nån fråga om detta). På ena boendet funkade det som jag trodde. Men på det andra hade tydligen hyresvärden, antagligen av ren, som hon trodde, välvillighet valt sek, så den hyran blev ungefär 150 kr dyrare än den blivit annars. Upptäckte det när jag under hemresan gick igenom alla kvitton lite noggrannare. Peanuts i sammanhanget kanske, men nästa gång tänkter jag i alla fall försäkra mej om att det blir i euro när jag använder kortet i Grekland även vid betalning (vilket jag i och för sej sällan gör, och efter ovanstående lär jag inte ändra på den strategin).
Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 10:47
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
...kan jag meddela att inte var det nån ny avgift på kontantuttagen inte. Åtminstone inte från de tre Alpha Bank-automater vi nyttjade (Atens flygplats x 2 och Folegandros).

Däremot, nu när man kan betala med kort på fler och fler boenden så måste man tydligen även då hålla koll på detta med without eller with conversion (dvs om man vill debiteras i euro eller sek).
Nä, Alpha Bank verkar inte ha infört denna avgift men den finns hos National Bank of Greece.

Även i affärer (inte mat, där betalar vi med cash, men jag lyckas alltid köpa antingen kläder eller skor ) måste man hålla koll på detta. Ibland klickar expediten lite fortare än vad man tänkt och tar första bästa alternativ. Vissa vet inte ens vad sek betyder men då väljer de förhoppningsvis euro istället.

Celbe
Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 12:37
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
...... och varje gång som jag åker hem från en utlandsresa så ser jag till att ha en lagom drös euro med mig hem att använda som startkapital första dygnet på nästa resa. På så sätt klarar jag mig tills jag kan göra kontantuttag på plats där nera och slipper att göda Forex med deras växlingskurser före nästa resa.

Masse

Precis sådär gör vi också

Tobbe
Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 15:56
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Celbe Visa inlägg
Nä, Alpha Bank verkar inte ha infört denna avgift men den finns hos National Bank of Greece.
Stämmer bra det. Alpha tar ingen avgift, men National tar 2 €.

Återkommer i ämnet när jag är hemma och har med tid.
Svara med citat
Gammal 2018-10-26, 08:55
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Det handlar ju inte enbart om kort eller kontanter om man tänker efter.

Betalar man resan med kortet följer olika reseförsäkringar och avbeställningsskydd.

Jag har på mitt kort om jag hyr bil med "riktiga" hyrfirmor att högsta försäkring ingår och självriskreducering. Priority pass så jag har tillgång till mer än 1000 lounger där det är gratis, internet, tidningar, dusch, mat och all typ av förfriskningar som serveras i hotelmiljö. Åtminstone vitt, rött, bubbel och whisky men oftast är det en hel barmeny, det är sånt som uppskattas

Dessutom kan jag ringa ett nummer (concierge) om jag t.ex. vill se Springsteen och biljetterna är slutsålda så nog fasen skakar de fram en biljett (sägs det i reklamen är kanske bäst att tillägga), gå på teater eller restaurang , . Som grädde på moset så får jag fondandelar i en blandfond för mina köp och om jag (gud förbjude) skulle vilja utnyttja kreditköp så är det futtiga 4% i ränta. Jättedyrt tycker jag men det är billigast på marknaden.

Är det någon som använder resecheckar nu för tiden (hmmm.. funderar på om nuförtiden är ett ord eller inte?)
Svara med citat
Gammal 2018-10-26, 09:09
Netwolfs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Betalar man resan med kortet följer olika reseförsäkringar och avbeställningsskydd.
Sant!
Svara med citat
Gammal 2018-11-03, 00:45
kirtor kirtor är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Apropos avgifter ved uttak av kontanter i minibanker/bankomater eller ved uttak når man handler mat f.eks., så blir man belastet kr 10 i Norge.
Svara med citat
Gammal 2018-11-03, 05:33
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Finlands Bank tog upp det där med kontanter eller kort för några dagar sen:

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/...s-bank-kontant

Alltså att det är viktigt även med kontanter, i synnerhet i krissituationer. Så det skall vi komma ihåg även om vi helst inte vill veta något om kris. Men såna uppkommer alltid förr eller senare. Även jag betalar mest med kort här hemma, men vill helst ha åtminstone några tior i plånboken för säkerhetsskull. Och lite slantar. Flygbiletterna till Grekland betalar vi med kort, men i Grekland brukar vi betala allt, även boendet med cash. Och vi har allt med oss hemifrån, men då är vi förstås bara på en veckas resa så det är hanterbart. Och sen vill jag säga att det är praktiskt med euro i Europa när man bor i ett euroland som Finland. Inget behov har man av att växla, behöver inte fundera att vad kostar detta nu i mitt eget lands valuta osv. Men detta är ju dagens läge.

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2018-11-03, 10:27
Netwolfs avatar

Apropå ATM-uttag. När jag nyligen skulle ta ut pengar på Teneriffa, så skulle jag som vanligt välja Euro och inte den föreslagna kronkursen. Döm om min förvåning då det kostade 2,90 € i avgift, om man valde without conversion!
Undra hur länge det dröjer innan det kommer till Grekland?

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2018-11-03, 14:42
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Undra hur länge det dröjer innan det kommer till Grekland?
Så är det redan, mellan 2-3 € kostar det, utom på Alpha Bank.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:34.