![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Så gör vi också,en bra strategi
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Har oxå börjat göra så! Dessutom känns resan lite billigare om man har några tusenlappar i Euro hemma. ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, nu är ju frågan om man snart ska börja överge cash? Sen slutet av juli tar grekiska banker ut en avgift på 2-3 € vid varje bankomatuttag. Det gäller då utländska kort (även om grekerna oxå får pröjsa en slant).
/Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Det har nog hänt en hel del med kartan sedan 2014, nyss hemkommen från Ryssland, o där tar alla butiker, caféer etc kort precis som i Sverige.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Undrar när samma avgifter kommer till våra banker. |
|
|||
|
|||
![]()
Det kommer nog snart hit också. Våra banker gör ju så futtiga vinster...
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vad man glömmer är ju att man indirekt stödjer svart ekonomi, om man betalar kontant. Pröjsar du med kort, så måste ju näringsidkaren ta upp det som en intäkt.
För att komma till rätta med skattefusket i Grekland och träna turisterna, så har myndigheterna tagit fram information på vad ett kvitto är och inte. "Apodixi" som man säger på grekiska och får du inget kvitto, behöver du inte betala. Dvs, bara för att det är maskinutskrivet betyder inte att det är ett giltigt kvitto. För att det ska vara giltigt, ska det innehålla en 40-ställig sifferkod längst ned. Hade jag inte en aaaning om! ![]() Nästan så att jag måste testa detta nästa gg jag får ett falskt kvitto. /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Masse |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det verkar vara en stor kampanj för de hade (och har) till och med annons på Kalimera, via Google. Kan dock inte tänka mig att det är så många som kommer säga: Apodixi please. |
|
|||
|
|||
![]()
Nyss hemkommen från en treveckors kykladluff (Sikinos 8 dgr, Folegandros 4 dgr, Kimolos 6 dgr, Milos 3 dgr) kan jag meddela att inte var det nån ny avgift på kontantuttagen inte. Åtminstone inte från de tre Alpha Bank-automater vi nyttjade (Atens flygplats x 2 och Folegandros).
Däremot, nu när man kan betala med kort på fler och fler boenden så måste man tydligen även då hålla koll på detta med without eller with conversion (dvs om man vill debiteras i euro eller sek). Betalade två boenden med kort. Tog för givet att man skulle debiteras i euro (och fick heller aldrig nån fråga om detta). På ena boendet funkade det som jag trodde. Men på det andra hade tydligen hyresvärden, antagligen av ren, som hon trodde, välvillighet valt sek, så den hyran blev ungefär 150 kr dyrare än den blivit annars. Upptäckte det när jag under hemresan gick igenom alla kvitton lite noggrannare. Peanuts i sammanhanget kanske, men nästa gång tänkter jag i alla fall försäkra mej om att det blir i euro när jag använder kortet i Grekland även vid betalning (vilket jag i och för sej sällan gör, och efter ovanstående lär jag inte ändra på den strategin). |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Även i affärer (inte mat, där betalar vi med cash, men jag lyckas alltid köpa antingen kläder eller skor ![]() Celbe |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Precis sådär gör vi också Tobbe |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Återkommer i ämnet när jag är hemma och har med tid. |
|
||||
|
||||
![]()
Det handlar ju inte enbart om kort eller kontanter om man tänker efter.
Betalar man resan med kortet följer olika reseförsäkringar och avbeställningsskydd. Jag har på mitt kort om jag hyr bil med "riktiga" hyrfirmor att högsta försäkring ingår och självriskreducering. Priority pass så jag har tillgång till mer än 1000 lounger där det är gratis, internet, tidningar, dusch, mat och all typ av förfriskningar som serveras i hotelmiljö. Åtminstone vitt, rött, bubbel och whisky men oftast är det en hel barmeny, det är sånt som uppskattas ![]() Dessutom kan jag ringa ett nummer (concierge) om jag t.ex. vill se Springsteen och biljetterna är slutsålda så nog fasen skakar de fram en biljett (sägs det i reklamen är kanske bäst att tillägga), gå på teater eller restaurang , . Som grädde på moset så får jag fondandelar i en blandfond för mina köp och om jag (gud förbjude) skulle vilja utnyttja kreditköp så är det futtiga 4% i ränta. Jättedyrt tycker jag men det är billigast på marknaden. Är det någon som använder resecheckar nu för tiden (hmmm.. funderar på om nuförtiden är ett ord eller inte?) |
|
||||
|
||||
![]()
Sant!
|
|
|||
|
|||
![]()
Apropos avgifter ved uttak av kontanter i minibanker/bankomater eller ved uttak når man handler mat f.eks., så blir man belastet kr 10 i Norge.
|
|
||||
|
||||
![]()
Finlands Bank tog upp det där med kontanter eller kort för några dagar sen:
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/...s-bank-kontant Alltså att det är viktigt även med kontanter, i synnerhet i krissituationer. Så det skall vi komma ihåg även om vi helst inte vill veta något om kris. Men såna uppkommer alltid förr eller senare. Även jag betalar mest med kort här hemma, men vill helst ha åtminstone några tior i plånboken för säkerhetsskull. Och lite slantar. Flygbiletterna till Grekland betalar vi med kort, men i Grekland brukar vi betala allt, även boendet med cash. Och vi har allt med oss hemifrån, men då är vi förstås bara på en veckas resa så det är hanterbart. Och sen vill jag säga att det är praktiskt med euro i Europa när man bor i ett euroland som Finland. Inget behov har man av att växla, behöver inte fundera att vad kostar detta nu i mitt eget lands valuta osv. Men detta är ju dagens läge. / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Apropå ATM-uttag. När jag nyligen skulle ta ut pengar på Teneriffa, så skulle jag som vanligt välja Euro och inte den föreslagna kronkursen. Döm om min förvåning då det kostade 2,90 € i avgift, om man valde without conversion!
![]() ![]() Undra hur länge det dröjer innan det kommer till Grekland? /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Så är det redan, mellan 2-3 € kostar det, utom på Alpha Bank.
|
![]() |
|
|