![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tzatziki!
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Glömde Briam den hinner jag med många ggr och hoppas alltid att den är god.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
DAKKOS.......
ett krispigt hårt bröd med tjockt lager av mizithra,på det ett lager hackad tomat med olivolja och lite salt på. serveras på gregorys poolbar med små torkade/inlagda små oliver som dom albanska ägarna gör själv. gissa om det är gott, ![]() tyvärr så har jag inte ätit någon godare än denna, provat på många ställen bara i koutsouras nära makrigialos serverades en lika god. myssa........25 dagar kvar.......... |
|
|||
|
|||
![]()
Grekisk sallad, Tzatziki, Lamm i alla former, Någon gryta som långkokats i timmar,
![]() Måste få en Mythos, och naturligtvis vin i alla former ![]() Senast redigerad av inkfish den 2006-05-14 klockan 23:06. Anledning: för långt citat |
|
|||
|
|||
![]()
Mitt enda måste i Grekland är yoghurt med färsk frukt nån gång per dag. Överlevnadsmaten. Och så vatten och grekisk öl, inte Amstel eller Heineken.
|
|
|||
|
|||
![]()
1) Kleftiko
2) Souvlaki 3) Allt annat som ser gott ut ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Har tänkt länge och väl...Vill väldigt gärna pröva på något nytt varje gång
![]() Men återkommande absoluta favoriter är nog dessa (äts alltså åtminstone en gång/resa): Taramosalata Garides saganaki Friterad bläckfisk Stifado Gyros pita Spanakopita Dolmades (ALLA vegetariska rätter egentligen! ![]() Joghurt med honung (Tsatsiki och grekisk sallad är självklara) Mythos, ouzo, vatten och frappé är också måsten! Ivi |
|
||||
|
||||
![]()
Spenat och fetaost paj med en kall Amstel på stranden är ett måste, kanske inte varje dag men väldigt ofta. Grekisk sallad däremot är ett måste varje dag.
|
|
|||
|
|||
![]()
Ett måste är den ugnsbakade feta med tomatsås, bourdetto, stifado, grillad bläckfisk, grillad tsipourro,grekisk sallad,tzatsiki gud vad det vattnas i munnen. Bara längtar tills jag åker i juni och får äta allt gott igen. Självklart dricks det vin till allt detta med tanke på att jag inte är någon direkt öl älskare.
|
|
||||
|
||||
![]()
Souvlaki, mousaka, gyros och världens bästa pomme speciellt den "äkta" då man ser kocken skala, skära och tillaga potatisen med egna ögon.
Förra gången vi var på Kreta var vi med om detta ett flertal gånger och en av dessa gånger bjöd kocken på raki till pappa och farfar, då frågade farmor på skoj varför inte hon fick någon raki och 30 sek. senare stod det givetvis en raki på bordet som hon då var tvungen att dricka upp ![]() Martinifk "den äkta pommeälskaren" ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Veronica |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Tveksamt...... ![]() Martinifk |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ivi -som GÄRNA vill smaka på nya rätter ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag bara måste äta souvlaki med massa tsatziki, gärna varje dag
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Moussaka är bara ett måste! Det är så fantastiskt gott. Till detta grekisk sallad och tzatziki förstås.
Sedan blir det många spenat- och fetaostpajer. Smakar så gott att ha med sig på utflykt. Stifado vill jag också ha, och röror i alla former; aubergineröra, tonfiskröra, taramosalata.... mums! Vi provar också alltid nya, okända rätter varje resa. Det är så spännande att inte ha en aning om vad man har beställt in. Oftast blir det bra! Carina |
![]() |
|
|