|
|||
|
|||
Sv: Bildgåta 5362
Hej Birgitta
Nej Nu har du inte så många platser kvar att gissa på, du har varit där det vet jag och att du skulle vilja gör något speciellt där. //PA |
|
||||
|
||||
Nu bryr du mitt huvud, PA!
Gavdos kan det ju inte vara, men den tillhör min "önska-ö". Ett ställe jag har besökt, men vill återvända till av bara EN orsak är gå Paleochora - Elafonissi i slutet av januari för att upptäcka den orkide som bara finns där. Olle och Anna Fysimera brukade berätta om den. Så jag drar till med bergen vid Elafonissi. Birgitta. |
|
|||
|
|||
Hej Birgitta
Citat:
Men hur kommer du till Gavdos? //PA |
|
||||
|
||||
Planerar i juli.
Birgitta |
|
|||
|
|||
Hej igen Birgitta
Nej En bra planering, men hur kommer du till Gavdos rent fysiskt? //PA |
|
||||
|
||||
I nuläget får man inte åka mellan olika prefekturer, ja inte ens inom samma utan specifik orsak.
Det är först efter detta tas bort som man kan komma med färjan Samaria 3 gånger i veckan. Både från Sfakia och från Paleochora (och Agia Roumeli). Dags för en ledtråd nu, jag famlar i mörker! Birgitta. |
|
|||
|
|||
Hej Birgitta
Citat:
//PA |
|
||||
|
||||
Samariaravinen!?
Men vad vill jag göra där? Birgitta |
|
|||
|
|||
Hej Birgitta
Samariaravinen där skulle du inte göra så mycket, men från Chora Sfakion kan man åka närmaste vägen till Gavdos! Ha en go helg //PA |
|
||||
|
||||
Citat:
Ha en go helg du också! Birgitta. Från "Oves hörna" |
|
||||
|
||||
Var hittar du så mycket grönska i närheten av Chora Sfakion?
Här en skärmdump från Google Earth över området. Var har du stått och tagit fotot? /Thoper |
|
|||
|
|||
Grekland
|
|
|||
|
|||
Hej Thoper
Det är på vägen ner till Chora Sfakion utanför din bild. (jag lyckas tyvärr inte med en skärmdump). Men koordinaterna är 351300 N 240933 E, för en av kurvorna, kan vara någon annan dessa kurvor . Ha en go helg //PA |
|
||||
|
||||
Citat:
Ok, här har jag försökt komma så nära dina koordinater det var möjligt med Street View, och då ser det ut så här. Ha själv en go helg! /Thoper |
|
|||
|
|||
Hej Thoper
Det kan ju vara en eller två svängar ovanför och min bild är tagen i juni, vilket kan göra att det är grönare. Va vet ja, va vet ja som han TV-reklam gubben brukade säga. Men bilden är tagen på väg ner till Chora Sfakion. Ha en härlig vecka!! //PA |
|
||||
|
||||
Dom kanske har avverkat
|
|
||||
|
||||
Sv: Bildgåta 5362 - Vägen ner till Chora Sfakion på Kreta
Dessutom har dom hållit på med vägarbeten dom sista 2 milen ner till Chora Sfakion. Och det har tagit tid! Då kan dom ha gjort lite omdragningar av vägen. Jag kommer aldrig att glömma den resan med taxi ner till Sfakia mitt i natten i oktober! Då var det ingen asfalt.
Birgitta. |
|
|||
|
|||
Hej Netwolf
De e ju bra virkespriser nu!! //PA |
|
|