Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2024-12-08, 13:20
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2015
Standard Sv: Bokat för 2025!

Roadtripen till Peloponessos låter helt i min smak. Det stod mellan det och Ikaria vid vår resa i höstas. Ikaria vann den här gången, men den som lever får se, kanske kan det bli nästa resa. Och som du skriver Catlady, planeringen är ett stort nöje i sig. Hoppas ni kan genomföra resan.
Kerstin
Svara med citat
Gammal 2024-12-10, 04:34
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Tyvärr är det väldigt osäkert nu hur det blir med resa nästa år.......
Kroppsliga orsaker, mest.....
Men det är resor jag definitivt vill göra och ska, om det bara är möjligt!!
Och drömmen om och planeringen för en resa är ju också en rolig del av det hela

Catlady 🐈, envis som synden
Hoppas det blir en resa!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2024-12-10, 21:52
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Nu tror jag att jag blir galen snart!!
Nya Airtours, nu Sunweb, hojtar om att "nu kan du beställa parresor med upp till 4 tusen kr i rabatt per person! To good to be true!!
Har försökt klicka mig fram till detta erbjudande men inte 17 får jag ihop några resor med denna rabatt
Är det jag..eller har nån av er kunnat lotsa er igenom fram till dessa "fantastiska" priser?!
Jag tycker..(känsliga läsare varnas)..de va "fan-taskiga"!!
/ Kajja
Svara med citat
Gammal 2024-12-10, 22:02
Catlady Catlady är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Tack, Anne, vi hoppas också!!! "Fingers crossed...." 🤞

Kajja, när de skriver "upp till....." så kan det ju lika gärna gälla 50 spänn (och gör tyvärr ofta det)!! Ful marknadsföring!!
De vill bara att du ger upp och bokar ändå..... Ruffel och båg! 👎

Catlady 🐈
Svara med citat
Gammal 2024-12-10, 22:47
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Jo det vet jag Catlady. Man har ju varit med ett tag. Vad jag menar är att inga resor visar nån rabatt. När man klickar på "utvalda resor" under detta erbjudande så visas ingen rabatt!
Det är tex. en resa till Rhodos i augusti för typ 4900/pers. Var är rabatten?! (inte dit jag vill). Ja du förstår nog vad jag menar.
Nu fick jag ett nytt erbjudande när jag gick in på hemsidan. 1000 kr rabatt för nya användare.
Jag tror jag ligger lågt..
/ Kajja
Svara med citat
Gammal 2024-12-12, 10:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Då blir det säkert en bokning senare. Janne, håller på att söka boende i Koroni. Ser på din underbara tråd om Peloponnesos att du bodde nära vattnet. Vad hette boendet och var du nöjd med det?
Jag minns inte vad det hette, och det beror på att jag inte alls var nöjd.
Svara med citat
Gammal 2024-12-12, 12:09
Alalas avatar

Haha, då hoppas jag att vi inte väljer det boendet. Vad var det du inte var nöjd med? Kvaliteten på rummet, läget eller något helt annat?

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2024-12-12, 22:25
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Grattis Anne! Spännande med Peleponessos.

Jag bokade också på Black Friday med Aegean air. T o R till Aten i sep/okt för en billig penning. Blir väl Kykladerna som vanligt…

Ha det bäst!
Svara med citat
Gammal 2024-12-13, 14:57
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Haha, då hoppas jag att vi inte väljer det boendet. Vad var det du inte var nöjd med? Kvaliteten på rummet, läget eller något helt annat?
Det var så små rum att jag nästan inte fick plats, och det var mörkt, bara en balkongdörr, inga andra fönster. Men ägarna var trevliga. Kom precis på vad det heter, och det är Xenios Zeus.
Svara med citat
Gammal 2024-12-13, 18:46
kjulin kjulin är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Hejsan,
idag fick jag e-post från booking.com att Grekland höjer hotellskatten från 1.1.2025. 3-stjärnigt hotell stiger från 3 till 5 euro/dygn, 4-stjärnigt från 7 till 10 euro enligt deras bifogade prislista. Har någon annan hört om det här?
/ Kenneth
Svara med citat
Gammal 2024-12-14, 07:20
Alalas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Pyttan Visa inlägg
Grattis Anne! Spännande med Peleponessos.

Jag bokade också på Black Friday med Aegean air. T o R till Aten i sep/okt för en billig penning. Blir väl Kykladerna som vanligt…

Ha det bäst!
Grattis till bokningen. Har du funderat på vart i Kykladerna? Någon gammal favorit eller något nytt? Eller har du varit på alla öar redan?

Ha det fint du också!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det var så små rum att jag nästan inte fick plats, och det var mörkt, bara en balkongdörr, inga andra fönster. Men ägarna var trevliga. Kom precis på vad det heter, och det är Xenios Zeus.
Det boendet har jag kollat på för det verkar ju vara direkt på stranden. Helt positiva kommentarer på booking, men kan ju vara att där finns några bättre rum? Nå, trots det kände jag mig tveksam gällande Xenios Zeus och nu har jag nog skippat den tanken totalt. Tack för kommentaren, Janne.

Citat:
Ursprungligen postat av kjulin Visa inlägg
Hejsan,
idag fick jag e-post från booking.com att Grekland höjer hotellskatten från 1.1.2025. 3-stjärnigt hotell stiger från 3 till 5 euro/dygn, 4-stjärnigt från 7 till 10 euro enligt deras bifogade prislista. Har någon annan hört om det här?
/ Kenneth
Yep, Grekland tycks höja hotellskatten eller vad man nu skall kalla den varje år. Går bra för turismen tydligen och då tycker man väl att de har ju råd att betala. Och jag tycker att det är ok för vi turister ställer ju till med mycket. Men jag tror inte att de kan höja så mycket mera utan att folk börjar välja bort Grekland. Men vad vet jag?

Har ni bokat något, Kenneth?

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2024-12-14, 08:56
kjulin kjulin är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Jodå, det blir grekiska påsken 2025 i Mirtos på Kreta igen.

/ Kenneth
Svara med citat
Gammal 2024-12-14, 09:39
Farmony Farmony är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2015

Hej Anne! Vid 4 av våra 5 besök i Koroni har vi bott på Xenios Zeus Apartments;en 2-rums lgh på öv. vån. i huset bakom Xenios rooms. Underbar vy,med utsikt över borgen och en fantastisk soluppgång! Men nu verkar det tyvärr som lgh är långtidsuthyrd.

Senaste resan var 2017,så jag vet inte om det har blivit några förändringar. Men läget är toppen och nära till allt!

/Ulla
Svara med citat
Gammal 2024-12-15, 05:44
Alalas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kjulin Visa inlägg
Jodå, det blir grekiska påsken 2025 i Mirtos på Kreta igen.

/ Kenneth
Grattis! Vi ville för vår del undvika påsken. Vår påsk här och den grekiska är ju samtidigt 2025.

Citat:
Ursprungligen postat av Farmony Visa inlägg
Hej Anne! Vid 4 av våra 5 besök i Koroni har vi bott på Xenios Zeus Apartments;en 2-rums lgh på öv. vån. i huset bakom Xenios rooms. Underbar vy,med utsikt över borgen och en fantastisk soluppgång! Men nu verkar det tyvärr som lgh är långtidsuthyrd.

Senaste resan var 2017,så jag vet inte om det har blivit några förändringar. Men läget är toppen och nära till allt!

/Ulla
Tack för tips, Ulla! Har kollat ganska många boenden nu och tror att vi hittar något som passar. Vi reser med våra vänner så vi blir 4 st, 2 par alltså och vill bo på samma ställe. Antingen hotell eller lägenheter lite beroende på.

Om ni har varit 4 gånger i Koroni så tyder det väl på att ni gillar stället?

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2024-12-15, 09:58
Farmony Farmony är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2015

Ja, min favorit!!

/ Ulla
Svara med citat
Gammal 2024-12-15, 10:41
Mahava Mahava är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Planeringen går frammåt tror vi sattsar på att åka uppåt igen via Evia, så fantastisk ö och prisnivån är minst sagt lockande den med även i högsesong är ett fantastikst hotell jag bodde på nu i september under 100e per natt med frukost

Och så ska vi stanna till i Meteora så frun får se den platsen innan vi tar sista nätterna i Sivota , blir bra med färjan från Iogumitsena

Nu ska vi bara se om vi ska ta Delphi också eller om vi tar ett till stop på Evia
Svara med citat
Gammal 2024-12-15, 15:19
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Det boendet har jag kollat på för det verkar ju vara direkt på stranden. Helt positiva kommentarer på booking, men kan ju vara att där finns några bättre rum? Nå, trots det kände jag mig tveksam gällande Xenios Zeus och nu har jag nog skippat den tanken totalt. Tack för kommentaren, Janne.
Det fanns bättre rum än mitt, men jag skulle ändå inte bo där igen.
Svara med citat
Gammal 2024-12-15, 19:48
Catlady Catlady är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Mahava, kan rekommendera Delphi!
Har varit där 2 ggr och trivts alldeles utmärkt. Mest för det fantastiska tempelområdet med så mycket att se och också för det hotell vi bott på båda gångerna. Det heter Acropole och har en otroligt fin utsikt över dalen ner mot Itea (där gick den gamla heliga vägen som började i Itea där pilgrimer gick iland). Om ni bestämmer er för att bo på Acropole be att få rum med utsikt (alla rum mot dalen har dessutom en fin balkong!).
Hotellet ligger dessutom centralt och ni når tempelområdet på ca 10 min gångtid. Museet bara måste ni se, O'Eniochos (Körsvennen) är otroligt fin, det känns som om hans ögon "följer" dig när du går runt i rummet där han står.
Ett tips är också att "läsa på" lite, det finns så mycket i tempelområdet (och även utanför, Kastalia, den heliga källan, tex) att det är lätt att missa intressanta "lämningar"

Catlady 🐈
Svara med citat
Gammal 2024-12-16, 05:21
Alalas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Farmony Visa inlägg
Ja, min favorit!!

/ Ulla

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Planeringen går frammåt tror vi sattsar på att åka uppåt igen via Evia, så fantastisk ö och prisnivån är minst sagt lockande den med även i högsesong är ett fantastikst hotell jag bodde på nu i september under 100e per natt med frukost

Och så ska vi stanna till i Meteora så frun får se den platsen innan vi tar sista nätterna i Sivota , blir bra med färjan från Iogumitsena

Nu ska vi bara se om vi ska ta Delphi också eller om vi tar ett till stop på Evia
Så roligt att ni besöker Evia. Vi var ju i Karystos på sydspetsen i våras. Och då har man ju egentligen inte sett något av ön som är så stor. Var på Evia var det fina hotellet du gillade?

/ Anne
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:17.