Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2006-07-14, 08:31
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 859
Standard Sv: Balkongproblem

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
för att inte störa den 90-åriga husgestapon som bor ovanför.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2006-07-14, 14:53
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Balkongproblem

Citat:
Ursprungligen postat av Chris
Med nya godkända bekämpningsmedlet Grön-fri från Jape produkter slipper du högtryckstvätta bort beläggningarna
Tack för tipset Chris. Jag ska höra med färghandlaren vad han rekommenderar. Men nu har jag några tips i a f.

Giftalger på balkongen!? Det är ju larvigt. Hur tog de sig dit från Östersjön...?

Peter
Svara med citat
  #23  
Gammal 2006-07-14, 14:53
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Balkongproblem

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
...spänner ögonen i mig och försöker liksom hypnotisera upp ögonen på burköppnaren
Var då glad att han inte psykstirrar som min röding gör ibland! Tänk dig att vakna till den här blicken:

http://i72.photobucket.com/albums/i1...r/Raggis-1.jpg
För övrigt har han ett ganska hundlikt beteende. Han apporterar (när han själv känner för det, givetvis) och drar fram kopplet samtidigt som han för ett himla liv när han vill gå ut. Han är även en riktig klättrare så vi får nog bygga rätt stabilt om det inte ska braka när han hänger i nätet. Det är ju några meter till marken...
Vi har kikat på byggmaterial till "buren" och det verkar inte vara så komplicerat ändå. Bristen på bil gör däremot att bygget får stå tillbaka några dagar tills vi hittar en att låna. Men så SKÖNT det ska bli när det är färdigt! Vi slipper ha rastlösa katter som jamar i högan sky och tittar längtansfullt ut genom fönstret.

För att återgå lite till ämnet: på balkongen till min gamla lägenhet hade jag också mögel (fast jag fick höra att det var alger, men inte vet jag) och det var hur lätt som helst att få bort. Använde bara rotborste och varmt vatten, behövde knappt gnugga. Det lossnade hur lätt som helst. Vad är det för supermultiresistenta mögelsporer som rotat sig på din balkong eftersom du måste använda kemikalier för att få bort det?
Svara med citat
  #24  
Gammal 2006-07-14, 14:57
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Balkongproblem

Psykstirra var verkligen ordet - han ser riktigt bister ut

Har försökt lära ut apportering här också men det är helt omöjligt. Den ene vägrar springa (utom när det är matdags då), den andre älskar när matte kastar grejer, han rusar efter grejen, leker med den - och kommer sen glatt förväntansfullt skuttande tillbaka så att MATTE får gå och hämta grejen och kasta den igen
Svara med citat
  #25  
Gammal 2006-07-20, 21:05
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Balkongproblem

Nu är "kattbalkongen" klar! Ååh, så kissarna är glada!! Rödingen sprang ut direkt när dörren öppnades och hoppade upp på balkongbordet. Där ställde han sig och jamade som en vettvilling medan han tittade på oss. Husse och jag tog det som ett "tack", att han var nöjd och glad med att få vara ute Den grå hårbollen tog det hela med jämnmod och gjorde inget väsen av sig, perser som hon är. Hon bara la sig tillrätta på en stol och somnade i solen. Ingen kan njuta som en nöjd katt...

Det blev inte lika snyggt som inkfish´bygge med dubbla ramar, men håller gör det! Vi använde oplastat trädgårdsnät (fyrkantiga hål) och det blev hur bra som helst. Diskret dessutom. Inte för att jag tror att någon kommer lägga sig i så mycket eftersom vi bor på sjätte våningen, men ändå. Kalaset gick loss på dryga femhundringen, inte så farligt. ÖB har billiga nät!

Peter: hur går det med din inhägnad?
Svara med citat
  #26  
Gammal 2006-07-20, 21:37
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Balkongproblem

Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC
Peter: hur går det med din inhägnad?
Du ska vara tyst och inte ställa dumma frågor! Jag närde en tyst förhoppning om att just denna fråga skulle självdö. Så TACK så .... mycket...

Det är för varmt och jag har fullt upp med att rita nytt kök och att få nya garderober att passa där jag vill dem. Hela lägenheten ska totalrenoveras! Bl a pga att den ena katten redan rivit ner hälften av tapeterna i lägenheten...

Men de kan vara ute i den inglasade balkongen, så jag har inte SÅ dåligt samvete... Och när det blir lite svalare så ska jag sätta igång med innätningen. Jag lovar.

Peter
Svara med citat
  #27  
Gammal 2006-07-20, 23:04
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Balkongproblem

ENIAC: vad kul! De kommer säkert att uppskatta det lika mycket som mina gör. I synnerhet på kvällarna är det kul att vara där, då är det svalt ute och rätt mycket roliga flugor att jaga.

Ser gärna bild om det är möjligt
Svara med citat
  #28  
Gammal 2006-07-22, 22:31
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Balkongproblem

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Ser gärna bild om det är möjligt
Vågar inte lägga ut någon bild för vårt bygge är ju inte alls i din kaliber
Svara med citat
  #29  
Gammal 2006-07-23, 13:43
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Re: Sv: Balkongproblem

Tss, det är ju katterna jag är intresserad av egentligen, bygget är inte så noga
Svara med citat
  #30  
Gammal 2006-07-23, 18:13
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Re: Sv: Balkongproblem

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Tss, det är ju katterna jag är intresserad av egentligen, bygget är inte så noga
Det ante mig! Vem har inte bilder i mängder av sina barn? Jag tycker att jag inte gör annat än förminskar bilderna, ÄNDÅ blir de megastora när man lägger in dem här! Det får bli länkar istället.
Här är kissarna på grönbete hos "mormor" (notera blicken hos rödingen!):
http://i72.photobucket.com/albums/i1...Lisajuni06.jpg
http://i72.photobucket.com/albums/i1...ggisjuni06.jpg
Svara med citat
  #31  
Gammal 2006-07-23, 18:17
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Re: Sv: Balkongproblem

Vilken jägare

Men den grå - skrev du inte att hon var perser? Hon har ju lång nos, ser det ut som.

Jättefina katter!

(Om du först lägger in bilden, konstaterar att den är för stor och sen förminskar den på photobucket - då måste du uppdatera på Kalimera innan du ser det färdiga resultatet).
Svara med citat
  #32  
Gammal 2006-07-23, 20:03
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Re: Sv: Balkongproblem

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Jättefina katter!
TACK! Jag är SÅ glad för att just jag råkade få de finaste katterna i hela världen...

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Men den grå - skrev du inte att hon var perser? Hon har ju lång nos, ser det ut som.
Jag brukar för enkelhetens skull säga att hon är perser. Egentligen är hon korsning mellan den gamla sortens perser (den med "halvlång" nos, inte den krockade varianten) och gud-vet-vad. Hon var i alla fall den enda i kullen som blev lurvig, resten blev vita med svarta prickar och korthåriga. Antagligen nån bondkatt som varit i farten
Svara med citat
  #33  
Gammal 2006-07-23, 20:56
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Re: Sv: Balkongproblem

Jag gissade nästan på bondkattblandning. Hårlaget ser lite annorlunda ut än perser och även teckningen i ansiktet. Men jättefin är hon i alla fall och har ett härligt uttryck i ansiktet, mycket bättre (i mina ögon) än de moderna plattnäsorna.

Fast det där första du skriver tänker jag inte kommentera
Svara med citat
  #34  
Gammal 2006-07-26, 15:39
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Balkongproblem

Aaarrrgghhh! Vi skulle aldrig byggt någon inhägnad åt katterna! Nu har stackars Raggis blivit stucken av en geting! Han är alldeles svullen på nosen och kinderna Vad 17 gör getingarna på sjätte våningen?! Ska inte de hålla sig på marken i blomhöjd??
Svara med citat
  #35  
Gammal 2006-07-26, 16:04
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Balkongproblem

Ah, stackare! Tog sticket utanför munnen? I så fall ska det inte vara nån fara.

Min ene fick ett bistick på balkongen för ett par somrar sen. Som tur var tog sticket utanför munnen, på utsidan underläppen. Han var jäkligt olycklig tills jag lyckades dra ut gadden som biet lämnat. Sen blev han som vanligt igen och svullnade inte ens.

Hoppas det går bra med Raggis!
Svara med citat
  #36  
Gammal 2006-07-26, 17:00
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Balkongproblem

Tack, ink! Har tyvärr ingen aning om var sticket tog. Antagligen på hakan, och sen har giftet spridit sig upp till kinderna. Han har kräkts en massa galla över hela lägenheten och så går han och "sprätter" med bakbenen. Han beter sig lite märkligt. Dessutom kommer man inte fram hos veterinären!! Smått irriterande! Är inte ens säker på att det är en geting (eller bi), men vad skulle det annars kunna vara?
Svara med citat
  #37  
Gammal 2006-07-26, 21:13
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Balkongproblem

Fy! Det där låter verkligen inte bra.

Hoppas du fått tag i veterinär sen du skrev det där.

Om inte: Agrias telefonveterinärer har öppet till 24, tel 0900-100 51 61, kostnad: 25 kr.

Tala gärna om hur det gått.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2006-07-26, 22:52
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Balkongproblem

Ink: tack för tipset om Agrias journummer! Bra att ha i åtanke. Ska skriva ner numret och sätta på kylskåpsdörren.
I alla fall så fick jag till slut tag på veterinären, men de hade aldrig hört talas om något liknande (sprättandet med bakbenen alltså). Jag blev tillsagd att hålla grabben under uppsikt vlket var lite svårt eftersom både husse och jag jobbar. Så det blev till att låna en bil och åka hem. Väl hemma möttes jag av en glad röding i hallen med svansen i vädret! Svullnaden har gått ner och han var som vanligt. Jag har vridit och vänt på honom men inte hittat något konstigt. Märkligt. Brukar svullnad efter getingstick gå ner så fort?
Svara med citat
  #39  
Gammal 2006-07-26, 22:56
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Balkongproblem

Jag vet faktiskt inte. Men jag tvivlar på att det kan gå ner SÅ fort. Jag såg en bild på en ragdoll som fått ett stick i tassen en gång, tassen var som en stor klubba. Och så vitt jag minns gick det inte ner så direkt.

Men katter har ju också en sanslös förmåga att återhämta sig. Så vad skönt att han verkar så pigg igen.

Om jag vore du skulle jag nog hålla noggrann koll i lådan så att han både kissar och bajsar som vanligt, det där sprättandet låter ju som nåt obehag bakifrån.

Jo, Agria är bra, jag har också använt dem ibland. Googla på "agrias telefonveterinär" så kommer du direkt dit för att få veta öppettiderna, tror det var 16-24 vard och 17-24 helger.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2006-07-27, 01:56
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Balkongproblem

Gåtan är löst! Getingen funnen och ihjälslagen. Ve den som ger sig på min Ragg!
Nu hoppas vi att han (och Lisa med för den delen) håller sig borta från allt gulsvartrandigt i framtiden. Grabben är för övrigt helt återställd. Tack inkfish för glada tillrop!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT