|
|||
|
|||
Sv: Boka hotell innan eller pruta på ön?
Nu svarar du lite "vid sidan av" Ragnhilds påstående. Och mitt.
Citat:
Citat:
Vilket hotell nekar att hyra ut om det finns lediga rum? Men jag kanske tolkar Ragnhilds påståenden lite för bokstavligt? Peter |
|
|||
|
|||
Det er faktisk slikt som skjer. Det kan være en lokat booking byrå som tar hånd om alt. Og da får man faktisk til svar at sorry, vi tar ingen gjester på direkten.
Så isetedet for å diskutere dette videre, vær obs. |
|
|||
|
|||
Citat:
På vissa öar, ytterst få och då tämligen små, så finns det en "Kommunal kiosk" i hamnen där man kan titta på utbudet av boende. När du hittat något som passar dig så ringer man efter den som hämtar... Man tittar på rummet och kommer överens om priset... Men berätta var, och hur, du råkat ut för detta! Vilken ö, vilket hotell? Jag har aldrig varit med om, eller hört talas om, detta fenomen att ett Grekiskt hotell inte skulle ta emot gäster som kommer in och frågar efter rum...... ? Peter |
|
||||
|
||||
Jag tror säkert att det Ragnhild beskriver förekommer även i Grekland, alltså att hotell enbart tar emot gäster som bokats via någon agent.
Däremot är jag rätt övertygad om att det inte förekommer överhuvudtaget bland de hotellkategorier som båtluffare och andra 'bokar själv-resenärer' vanligen bor på, oavsett krav på hotellstandard. Vanliga pensionat och mindre familjehotell är ju sällan ens anslutna till någon hotellbokningsförmedling (som ju med internet annars har blivit mycket vanligt) och/eller har inte ens hemsida. Om man letar hotell på internet i den prisklass som enbart anlitar hotellagenter, tycker jag också att man ska boka i förväg. Om man däremot letar hotell av den standard som de allra flesta önskar, finns det ingen anledning att befara att de inte upplåter ett rum på plats. Har de dessutom enligt hemsidan ett bokningsförfarande via internet, telefon eller fax, så är ju risken att man bara kan boka via agent lika med noll. |
|
||||
|
||||
Varför boka via agent? Vad tillför agenten som man inte kan ordna själv? Har vänner som rest och bott på fina hotell i flera världsdelar som vid en snabb koll uppger att de aldrig nekats att boka in sig på något lyxhotell någonstans. Varför boka via en agent som kanske går i konkurs, är ohederlig eller sysslar med något annat skumt.
I en annan tråd verkar ju någon resenär drabbats av att agenten gått i konkurs. Eva |
|
||||
|
||||
Jag förstår ärligt talat inte riktigt problemet. Ett hotell som enbart kan bokas via en förmedling har ju förmedlaren som kontakt på hemsidan. Eller så är det där man hamnar när man ringer.
Och skulle det nu inte vara så, så är ju det den första upplysning man får när man kontaktar hotellet: "du kan inte boka direkt utan måste kontakta förmedlare si och så". |
|
|||
|
|||
Man ska lära sig något nytt varje dag... Men detta är ju sanslöst!
Om jag har ett hotell, oavsett i världen, och har lediga rum när någon kommer in och vill hyra, ska jag då hänvisa till min agent för att boka? Det är ju så dumt och osmidigt att jag rodnar vid blotta tanken! Nä, jag tror att detta är sprunget av något missförstånd eller lurendrejeri som Ragnhild råkat ut för... Jag har rest halva världen runt men aldrig hört talas om att någon blivit hänvisad till någon agent när man velat ta in på ett hotell. Oavsett prisklass! Peter |
|
|