|
||||
|
||||
Sv: Hemma från Kreta igen
Ja inte blev jag klokare av ditt svar men du har ju naturligtvis rätt att tycka vad du vill och formulera dig hur du vill så länge det inte överskrider vissa gränser. Vad sen din eventuella vikt har med frågan att göra övergår min logiska förmåga.
Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Ruby Senast redigerad av Ruby den 2006-08-06 klockan 00:38. |
|
||||
|
||||
Citat:
Hade jag från början skrivit att jag tycker att män ska ha på sig tröja på restaurang hade säkert ingen reagerat...inte ens om jag skrivit "tjocka" män. Att jag i samma inlägg antyder att folk som inte sköljer av sanden från fötterna är mindre inteligenta reagerar ingen på...? Så det är helt Ok tydligen att jag bedömer vem som har hög IQ och vem som inte har det En hel del i mitt första inlägg var skrivet med viss sarkasm...men det förstod kanske inte alla Malin |
|
||||
|
||||
Fast grejen är ju, nilam, att du inte kan göra det till en smakfråga. Du kan ju ändå inte inrätta omgivningen efter din egen smak.
Jag kan ju tycka att gula badbyxor är osmakligt men det gör inte att den som vill bära gula badbyxor ska behöva ta hänsyn till min smak. Har jag ont av gula badbyxor får jag väl titta åt andra hållet. (Fiktivt exempel). |
|
||||
|
||||
Citat:
Malin |
|
||||
|
||||
Citat:
//PO |
|
|||
|
|||
Jag läser med intresse alla inlägg och jag tycker att nilam´s ursprungliga spontana intryck efter sin resa missuppfattats lite...Hon vet ju mycket väl att så länge det inte är förbud på topless-solning så har ALLA oavsett ålder, form på byst, vikt etc sin fulla rätt att att sola topless på stranden. Det är ju KÄNSLAN det medför när det överallt på en full strand guppar runt nakna bröst i alla former som kan vara jobbig..Hon reagerade på det hon såg och skrev det och står för det, precis som ni andra har era åsikter och står för dem!
Jag har kropp så jag kan sola topless om jag vill utan att skämmas för mig , men jag tycker att det kan jag välja en mer avskild plats att göra på. Jag måste inte ligga på en strand full av tavernor, barnfamiljer etc..där jag inte har en aning om hur min nakenhet stör andra. En hänsyn till dem som kanske inte uppskattar mina bröst pga olika orsaker..Den hänsynen kan och vill jag så gärna visa min omgivning, vare sig det är i Grekland eller hemma. Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
Välkommen hem Nilam! Trevlig läsning!
Känner igen mig i "klump i halsen" när man är på hemväg.Brukar alltid vara gråtfärdig. Själv har jag turen att få åka till Grekland igen nu på onsdag men fasar för vintern... Man får leva på trevliga minnen, laga grekisk mat, lyssna på grekisk musik och titta på kort. Planeringen för nästa sommars resa brukar börja på hösten för min del. Ha det gott Mia |
|
||||
|
||||
Har följt inläggen med spänning. Att "mjölkförpackningar" kan väcka så mycket diskutioner är rätt intressant. Att alla kroppar inte ser lika dana ut ska vi vara tacksamma för. Att det sedan finns vissa estetiska skäl att ta hänsyn till kan man inte bortse från. Att vi sedan har olika skönhetsideal ä'r bara att konstatera.
Att det sedan inte kan vara så trevligt att sitta på en taverna och äta medan ett par meter längre bort man ser hoppande "förpackningar" fråb båda könen är inte alltid trevligt. En ful ovana som blir mer och mer utbredd är att man går badklädd både i affärer och på taverner. litet hänsyn kan man begära. Glömmer aldrig tavernaägaren som sa om sina landsmän som kom in för att äta i badbyxor och bikini. "Tror dom att dom är några dj-a turister". Att ta ett par shorts och en t-shirt på sig vid tavernabeös kan man väl begära liksom att inte uppträda provocerande precis framför densamma. Om vi sedan väger 50 eller 150 kg är oväsentligt. det handlar faktiskt om stil. För att sedan avsluta mitt inlägg måste jag sitera en känd svensk:" Om man nämner synål är det alltid någon enögd dj-ul som tar illa upp". Tycker förövrig att Malins beskrivning av sin resa var jättebra. Häls/Chras |
|
||||
|
||||
Citat:
Va skönt att ha en resa kvar...känner mig avundsjuk Men jag ser fram emot att också börja planera in nästa års resor redan nu i början på hösten, annars står man inte ut. Ha en trevlig resa! Malin |
|
||||
|
||||
TACK till er som verkar förstå vad jag menar
Malin |
|
|||
|
|||
Hej... vilket liv det kan bli bara för att det förekom "topless" i en mening.
Om jag läser inlägget från Nilam, så handlar det inte om topless utom om västra sidan av kreta, Stalos & Chania. Om det är av vikt att diskutera topless / naken eller så, så tycker jag att vi kan ta det som ett nytt ämne. När det gäller vad du har upplevt så tycker jag att jag har gjort samma "resa". Vi har varit i Rethymnon, på andra öar och fastlandet, men vi känner oss "hemma" i Chania. Med trevligheten, mysigheten och prisläget. Jag åker 8-10 ggr / år till Kreta (nästa vecka 4ggr i år). Jag trivs att vara där när alla turistställen har stängt och man se vilka tavernor & affärer som finns på vintern. Dessa tycker jag skall man gynna, inte dom ställen som har öppet några månader och säljer skräpmat / skräpsaker etc. Dom flesta som har dessa ställen behöver inte livnära sig på inkomsten. Många ställen ägs dessutom INTE av Kretansera. (OBS: Jag vet att det finns några som ägs av lokalbefolkningen.) På dessa ställen få lokal folk jobba för ganska lite lön och med arbetsvillkor som vi ej skulle acceptera. Jag har flera av mina bekanta som har jobbat där och blivit sämre behandlat än bergsgetter (enligt dom själva). Sedan tar ju ganska många utländsk personer anställning i lokala turist ställen (titta i Platanias). Fråga nästa gång om dom kommer ifrån Kreta. Om det är någon i detta forum som har en annan åsikt ”fine”, men tänk om vi hade många turister i Sverige och man bara pratar t.ex. ”utländska i Visby…eller att alla affärer ägs av ”icke-gotlänningar” Jag ser fram att komma ”hem” till Chania på onsdag, jag kommer att lämna kreta 1 vecka senare med en sorgsen blick. /Nico |
|
||||
|
||||
Citat:
Trevlig resa! Malin |
|
||||
|
||||
Citat:
Smak och stil är något man kan ha sin egen uppfattning om. Men när man börjar kräva exakt samma smak och stil av omgivningen - då blir tillvaron jättekomplicerad. Väldigt många tycker nämligen olika. Jag har inte ont av hoppande och studsande bröst, eller vad det nu är ni tycker er se. För jag tittar inte. Det är faktiskt bara att låta bli. Några av er har erkänner vad det handlar om: estetik. En 20-årings bröst är okej men en 40-årings är det inte. Och hu om hon dessutom är överviktig. Trist att kropps- och utseendefixeringen spridit sig ända hit. |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag är förövrigt någon som verkligen värnar om alla människors lika värde och rätt att tycka och tänka som de vill, så jag anser att alla såklart ska sola och bada oavsett utseende och kropp. Men jag vet också av egen erfarenhet att väldigt många människor i vårt land har svårt att acceptera olikheter och ni, som tycker att mitt inlägg här är ett exempel på det, måste ha det verkligt jobbigt varje dag ni möter alla dessa personer. Jag skulle vilja berätta hur "inskränkta" människor kan vara och hur man kan vara tvungen att handla mot sin vilja för att ändå visa hänsyn till dessa: När vi var i Rethymnon i maj var min son med. Han har ett handikapp och är lite vild. När han gick i barnpoolen på hotellet så tog majoriteten av föräldrar ur sina barn ur poolen. Här hade jag ju kunnat strunta i det och låtit hela hotellets barn varit utan bad en veckas tid...men istället fick jag försöka lugna min son och tjata hela tiden fast jag inte ville det. Jag hade förstås velat att alla skulle acceptera honom som han är men så är det inte och jag kan inte göra något för att ändra på honom heller, men jag kan försöka "tillrättalägga" situationen.... Jag vet inte om ni fattar liknelsen men som extremt storbystad kan man kanske "tillrättalägga" situationen genom att sätta på sig en bh när man vistas kring en taverna, även om man inte har lust med det...? Malin |
|
||||
|
||||
Herreminskapare vilka inskränkta individer det vandrar i vår herres hage.
" Äh, du där borta! Kan du vända dig bort så jag slipper se din sneda näsa!" Med extremt vänlig hälsning från en 47årig, dessutom överviktig 2 barnsmor, som (ve o fasa) naturistar ivrigt! Utan att flasha!!!! |
|
||||
|
||||
Det med din son där låter inte lätt. Nu vet jag ju inte hur hans beteende påverkar de andra barnen, men det låter lite synd att de andra föräldrarna inte ska kunna lösa situationen tillsammans med dig. Så att både ditt barn och de andra kan bada på lika villkor.
Däremot ser jag inte alls liknelsen. Jag tror att vi helt enkelt får konstatera att vi tycker olika. Kupstorlek i relation från avstånd till taverna skulle ge lösningen på om det var okej eller inte? Jag fnissar lite när jag ser det som en räkneoperation Själv tycker jag att man ska vara klädd och ren när man äntrar en restaurang och inte vifta med svettiga armhålor i bordsgrannens mat. Några större krav än så har jag inte. Men som sagt, det är ingen katastrof att ha olika åsikter i vissa frågor och samma i andra |
|
|||
|
|||
På ett sätt tycker jag att detta är en pseudodiskution. Jag när en förhoppning om att man som gäst i ett annat land anpassar sig till hur det fungerar där och tar hänsyn till omständigheterna där man är. Om det på en viss strand verkar vara OK att vara toppless, så visst. Fine by me... Jag bryr mig inte. Andra kanske bryr sig men det är i så fall era problem... Jag bryr mig inte om utseende, vikt eller ålder! Den som gör det är väldigt fel ute... Det kan vara intressant i andra sammanhang, men inte på stranden...
Vad jag däremot kräver är vanligt hyfs och anständighet när man besöker en Taverna eller butik! Då anser jag att man bör ha en T-shirt på överkroppen och något vettigt nertill. Oavsett om man är man eller kvinna! String tex är inte så aptitligt när man går och handlar... Klarar man inte av sådana basala krav som att respektera de förutsättningar på hyfs och anständighet som råder där man är, har man bevisat att man har IQ = Fiskpinne. De begränsningar som råder på vissa platser kan vara av religiösa eller moraliska skäl, och klarar man inte av att ta hänsyn till det så bör man planera sina framtida resor till ställen som stämmer bättre med det uppträdande man har själv. Mutter... Egentligen skulle jag vilja muttra lite mer, men jag orkar inte, för jag tycker att detta är en idiotdiskution.... Peter |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi - som nu sagt det hon vill säga i denna diskussion |
|
|