Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-08-14, 11:56
CharinaJs avatar
CharinaJ CharinaJ är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006
Standard Sv: Ensamresenär, finns det fler här inne?

Vill ha små hotell utan pool just för den anledningen Wilda sa/skrev.

Bara för att man reser själv så är man inte ensam o vill ha ragg så fort man landar

-Va! Reser du ensam???
-Du träffar säkert nån där nere....
Denna reaktionen har jag fått hur många gånger som helst av omgivningen..
Jag trivs med att vara själv!! Har inga problem med det.
Men vad gör man när folk söker upp en??
Första året på Samos så fick jag ett bröllopsresepar på halsen!?
Var de än såg mig så kom de fram o satte eller lade sig bredvid.
Frågade dem en gång om de inte skulle va på rummet o "skrynkla lakan"
istf att vara med mig.. Men hinten gick inte fram
Svara med citat
Gammal 2006-08-14, 12:58
Klick Klick är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Citat:
Ursprungligen postat av wilda

Men jag är lite nyfiken på Apollos singelresor. Vilka är målgruppen? Singlar i 18-20 årsåldern som vill ha fullt med fest, drinkar o flirt, eller lite äldre singlar som kanske vill ha just mer lugn o ro???

Någon som varit på en sådan resa o kan berätta???
Jag har åkt single by Apollo till Naxos.... Det är inte nåt särskilt arrangerat... Man bor på utvalda hotell på utvalda öar tillsammans med andra resenärer... I alla fall... Vi var endast två på detta hotell som var ensamma de andra åkte i sällskap och bodde på samma hotell... Detta erbjudande finns för de som inte har ett resesällskap...
Jag tycker att det är bland det bästa som finns att åka ensam. Har all tid i världen bara för mig själv. Inte alla förunnat.!!! Många jag har talat med tycker att jag är väldigt modig och många är också väldigt avundsjuka för det är nåt som man vill prova på....
Svara med citat
Gammal 2006-08-14, 14:26
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Hej!

Jag reste själv (kallar det så - inte ensam) när jag ö-luffade för första gången, 2001. Efter en uppslitande separation var jag bara tvungen att dra i väg nånstans. Så jag gick in på nätet - hittade en superbillig flygstol till Santorini - bokade - packade - drog i väg. Hur underbart som helst!

Är fortfarande stolt över att jag kom i väg. Första ö-luffen utan några som helst referenser (inget tryggt Kalimera.nu med andra ord) och helt själv ....

Och det fungerade hur bra som helst! Åkte under värsta högsäsong, mitten/slutet av augusti, men hade inga som helst problem att hitta boende, billigt var det och det var en skön känsla med all den frihet man hade. Som att jag själv bestämde hur länge jag skulle stanna på en viss ö och var nånstans på ön, hur jag själv ville att mina dagar skulle se ut, samt vad, var och när jag skulle äta. Frihet!

- Cecilia
(som nu hittat sin själsfrände och redan dragit med honom på två ö-luffar och planerar en tredje!)
Svara med citat
Gammal 2006-08-14, 15:26

Hej Cecilia... Låter ju hur härligt som helst.... Jag skulle också vilja ö-luffa på egen hand men det kommer.... Jag blev lite nyfiken nu på vilka öar du besökte när du åkte ner första gången?
Svara med citat
Gammal 2006-08-14, 16:01
Yak Yak är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Kan hålla med om att det är rätt skönt att åka själv (jag opponerar mej också mot ordet "ensam", det låter negativt. Jag brukar säga till folk att jag åker inte ensam, jag åker själv!). Det låter lite konstigt att man ska ha särskilda "singelresor", som låter som nåt slags träff-förmedling.
Efter att ha gjort ett antal resor själv så säger jag att det finns det både för och nackdelar. Fördelen är ju friheten att göra vad man vill och slippa kompromissa. Nackdelen är ju att det blir dyrare med rum, är man flera kan man hålla koll på varandra, passa packning mm, och så kan det ju vara roligt med ressällskap ibland också

Jag har väl också fått några "konstiga" reaktioner av folk jag känner, men inte särskilt farligt. Möjligen kanske för att man är kille. Jag får intrycket att de flesta tycker man är modig som reser själv, även fast den del säger att dom tycker det låter tråkigt .
Jag tycker man lär sej mycket mer när man reser själv dessutom.
Det är inte särskilt svårt heller, så ni som vill borde verkligen prova. Kan man ta vara på sej själv här hemma så klarar man att resa i grekland också, svårare är det inte
Fast på min nästa resa ska jag nog dra med en kompis, har blivit rätt många "solo-resor" nu

Senast redigerad av Yak den 2006-08-14 klockan 16:04.
Svara med citat
Gammal 2006-08-14, 16:09

[quote=Yak]Kan hålla med om att det är rätt skönt att åka själv (jag opponerar mej också mot ordet "ensam", det låter negativt. Jag brukar säga till folk att jag åker inte ensam, jag åker själv!). Det låter lite konstigt att man ska ha särskilda "singelresor", som låter som nåt slags träff-förmedling.

Hej!
Det är inte några särskilda "singelresor" utan man har som "singel" blivit rabatterad med tillägget det skulle kosta för att nyttja ett dubbelrum själv... Sen kan jag hålla med om att åka själv låter mkt bättre än att åka ensam... Jag bara uttryckte mig lite konstigt innan...
Svara med citat
Gammal 2006-08-14, 16:28
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Det här var som sagt 2001 och min första ö-luff, så jag tog säkra kort, dvs Santorini, Naxos och Paros. Men när jag stack i väg andra gången, 2005, hade jag "morskat" till mig. Fortfarande Santorini som utgångspunkt med stopp på Naxos, vidare till Koufonissi, Amorgos, Milos, Sifnos och slutligen Folegandros. Men då hade jag ju sällskap.

Vill än en gång uppmuntra alla som funderar på att resa själva att våga ta chansen! Bara för att man inte har nån att resa med, så får det inte hindra reslusten och nyfikenheten.

Jag lärde känna många nya bekantskaper när jag luffade själv, bland annat på färjorna, men också ute på taverorna. Visst kändes det lite konstigt när jag kom till en romantisk restaurang, framför allt på Santorini, och kyparen frågade hur många man var i sällskapet och jag svarade "En". Men jag skämdes inte! Jag hade kunnat gå på enklare matställen och kaféer när det blev middagsdags, ta en gyros i handen typ, men jag ville ju gå på en riktig restaurang!

- Cecilia

Senast redigerad av Cecilia den 2006-08-14 klockan 16:32.
Svara med citat
Gammal 2006-08-14, 16:43
wildas avatar
wilda wilda är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag har (som sagt) rest många gånger själv, och håller med om den underbara frihetskänslan. Och att kunna njuta av att bara vara med sig själv.

Första gången jag åkte ensam (för det var vad jag ville just då. tänkte nog inte i termen själv:-) var jag sönderstressad, och det var enormt nyttigt och ljuvligt skönt att bara vara med sig själv i tystnad...

Sen har det bara fortsatt. Till Grekland för att läka själen efter en lång och jobbig vinter.

Det enda jag saknat när jag rest själv är att komma hem och inte dela erfarenheter och minnen med någon. För det är ju trots allt inte så många som är intresserade av att höra om den där geten, eller den lilla gumman, eller den charmiga tavernan i den lilla ödebyn.

Som tur är så har ju Kalimera kommit till och kan fylla ut denna saknad

/anna
(som även jag hittat en själsfrände och håller som bäst på att lära honom älska Grekland...)
Svara med citat
Gammal 2006-08-14, 17:34
Yak Yak är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av wilda
Det enda jag saknat när jag rest själv är att komma hem och inte dela erfarenheter och minnen med någon. För det är ju trots allt inte så många som är intresserade av att höra om den där geten, eller den lilla gumman, eller den charmiga tavernan i den lilla ödebyn.
Det har du helt rätt i, en stor del av resan är ju upplevelsen, och ibland känns det som det vore roligt att ha någon att dela den med både under tiden och efteråt. Sitter just nu och tittar igenom bilderna från årets resa och det är mest bilder på landskap, hus och vatten. Riktigt fina bilder visserligen, men man visar dom ju inte för kompisarna hemma direkt...
I det här avseendet fyller Kalimera verkligen en funktion!

Sedan att gå ut och äta själv kan kännas lite konstigt, det håller jag med om. Man är i 99% av fallen den enda personen som är ensam. Men det där är nog något som man själv tänker på mest, jag har aldrig någonsin varit med om att någon annan verkar ha sagt eller tyckt någonting. Tvärtom, jag upplever att jag får bättre service och vänligare bemötande än de andra vid borden bredvid.

För några år sen brydde jag mej inte om sådant alls, men på sista resan nu tänkte jag en hel del på det. Jag tänkte att jag skulle sluta resa själv, men den här tråden har nog fått mej att tänka om igen, tur att ni finns
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:54.