![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Modereringen av forumet är enligt Kalimeras regler, Ingela. Där framgår t ex att privata konversationer - som den jag förstår att du menar här - bör tas via PM och hur citatfunktionen bör användas.
Jag är osäker på vad du menar med påhopp men jag ser att du misstycker när jag skriver vad jag tycker om maten på Rhodos. Vi kanske har olika åsikter om den men ingen av oss är förhindrad att framföra våra åsikter. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Hører til dem som ikke uten videre bifaller og roser all mat som er gresk. Ofte er den god og smakfull, selv om ferskt krydder, som frister smaksløkene, forunderlig nok kan glimre totalt med sitt fravær. Synd. Men i motsetning til andre synes jeg eks. restaurantmat på enkelte øyer ikke ubetinget kan karakteriseres som himmelsk. På Kalymnos- på en formodentlig skattet og anbefalt taverna, bestillte jeg lam, på anbefaling - ' traditional food, madame'. Skrekk og gru, det smakte som et måltid på en norsk veikro, med ferdigsaus, og en smak av plast eller asbest (?) . Men broccolien var ypperlig. Også Mignon var godt kamuflert, som et gedigent stykke trevlet kjøtt av et dyr som trolig hadde gått av med pensjon forlengst. På Telendos derimot ....... ![]() Vi kan kanskje være enige om en ting - vi har forskjellig smak. ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Variationsrikedomen i den grekiska matlagningen är oändlig tycker jag samtidigt som det tar ett tag innan man lär sig hitta de riktiga pärlorna. Ett bra tips är att gå på tavernor dit grekerna själva går, d v s undvik typiska turistställen. Turistställen anpassar sin meny efter vad som är sälj- och gångbart, medans de traditionella tavernorna serverar den mat som grekerna föredrar.
Visst har även jag fått dålig och tråkig mat i Grekland men då har det oftast handlat om att man inte gett sig tid att välja ställe i lugn och ro utan tagit första bästa p g a hunger. Absoluta favoriten är att beställa in mezé, d v s flera smårätter, som man sedan i timmar kan sitta och småtugga på - supergott, garanterat mättande och avkopplande ![]() //Zanét ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
oj , jag menade såklart " Hejsan alla fördommar"
![]() ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
Jag bor i Grekland och jag maste gora ett inlagg i debatten 'Hur kul ar Grekland?' Det verkar som att Greklands-resenarer tror att vissa oar har battre eller samre mat. Det later mycket konstigt!! Greker ar mycket noga med kvaliten pa maten och det vill ha det basta serverat nar de gar ut och ater. Varfor ni har fatt dalig eller trakig mat beror helt enkelt pa att ni inte har gett er tid att leta efter en bra taverna. Oftast ar det samre kvalitet pa mat pa sk 'turistplatser'. Genuina Grekiska tavernor eller resturanger har bra mat och oftast ar det de enklaste tavernorna som kan laga riktig Grekisk mat. Var ni an aker i Grekland, oar, berg eller fastlandet, kan ni fa bra mat om ni hoppar over turiststraken! Eirini |
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() ![]() Jaa varför älska ett folk och en kultur som med all glädje skäller ut vem som helst när som helst, serverar mat som inga andra än turisterna vill/törs käka. Som har en lokal komunikation som totalvägrar kontanter på bussen om du inte talar felfri Grekiska eller ger faan i vem eller vad när de inte passar vedebörande....Jooo FÖR ATT...man är lite machosist och gillar att servitören busschaffören eller doktorn talar till en som man vore en baby...OCH om man verkligen var i kris dessutom tar hand om och behandlar dig som en baby. Grekland är inte vackert när plasflaskor och Albaner behandlas med samma "jag ser inte" mentalitet...... ![]() Men rätt nice när du klockan tre på natten , slagen anntastad och rädd springer ifrån främmande män i Chanias gränder ( nordbor)...och fem tonnåringar räddar dig och vänninan och fixar Taxi först när man lovat att åka raka vägen hem...i stället för att följa med och äta "dakos" hos en av pojkarnas Mamma.... Eller koiskägarinnan som skrattade så hon grät när jag gjorde mitt livs misstag och sa " Malakas" till busschaffören som inte tänkte släppa på mig när jag väntat två tim i stekande middagshetta utan skugga....de andra turisterna på bussen fick en show i lokaltkultur när de såg den bleka svenskan jagas av en Kretensare med näven i högsta hugg i 39 graders värme ![]() ![]() Senast redigerad av pigi den 2006-10-06 klockan 22:44. |
|
||||
|
||||
![]()
Vill få tillägga.....MATEN i Grekland är som i Sverige....gå ut och ät en kväll i Gammla stan, dyrt dålig service osmakligt och SVENSKT....men du kan köpa en Dalahäst i kassan!!
![]() ![]() What u see is what u get! |
![]() |
|
|