|
||||
|
||||
Sv: Journalistik/delad tråd
Ingen har nog sagt nåt annat. Min poäng var att när man pratar om medier och bara menar två kvällstidningar - så förenklar man resonemanget lite för mycket
|
|
||||
|
||||
Och dömer en stor seriös branch i många länder utifrån några (ganska få) som egentligen inte sysslar med journalistik utan med sensationsskriveri.
|
|
||||
|
||||
Sant det ni säger.
Jag kan ju berätta lite om det går till på åtminstone min utbildning. Först lär vi oss att vi ska vara opartiska hit och dit. Och alla får det som en grund. M en redan efter ett år, nu när vi börjat lära oss nyhetsradio och nyhetsteve ser man hur folk (ja, jag själv är inte undantagen tyvärr) börjar vinkla. Vi har fått lära oss att man MÅSTE vinkla för att berätta ALLT från ALLA sidor går inte. M en problemet är nog hur vinklingen sker. De flesta skriker nästan av glädje när man får ett "säg" (alltså något som någon som intervjuas säger) som kan dra till sig lyssnarnas/tittarnas öron. Och då kan det hända att det låter som om de intervjuade inte alls sa som de egentligen sa under intervjun. Är ni med? Jag tror att detta bara är början på vad som vissa utvecklar till sk. skandaljournalistik. Tyvärr. Men man kan ju hålla tummarna för att fler och fler varje år som börjar jobba i mediesvängen skippar skandalerna och erbjuder läsarna/lyssnarna/tittarna seriös opartisk journalistik och därmed låter den som lyssnar eller läser bilda sig sin egen uppfattning. Hm, nåt sånt. |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
|||
|
|||
Sv: Fem unga jägare sköts ihjäl Grekland
Eh, nej det är jag som påstår det. Och det står jag fast vid.
|
|
|||
|
|||
|
|
||||
|
||||
Citat:
Det är inte fel att vinkla, tvärtom, det är nödvändigt. Och lika nödvändigt är det att vinklandet är hederligt och opartiskt. |
|
||||
|
||||
Citat:
Som om jag skulle låta dig få en släng av sleven genom att säga att Greklandsturister super och svinar ner - när det i själva verket bara är svenska ungdomar på Kos jag menar. |
|
||||
|
||||
Citat:
Det är SÄTTET man vinklar på som kan störa mig, att man blåser upp stora saker av något litet. Och att man vrider på citat och sånt. Men det kan ju iofs knappast kallas vinkling... |
|
||||
|
||||
ja, jag kan hålla med om att grekiska medier uppmärksammar många tragedier på dålig sätt.
Men det finns åtmistone en variation i grekisk tv. Jag ser sällan nyheter på svensk tv... jag förädrar att kolla på BBC än på SVT:s nyheter. |
|
|