Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-27, 11:31
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006
Standard Re: Ensamvecka - var?

Hvorfor ikke se litt videre? Agios Nikolaos - Mani, Agia Fotini - Chios, Amoudia - Preveza, Nea Skioni - Halkidiki, alle er steder med direktefly fra Norge, og jeg går ut fra at det gjelder Sverige også. Fredelige steder så det holder!

For ikke å snakke om alle stedene man kan velge utenom hovedrutene på Kreta!
Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 12:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Ensamvecka - var?

På den här sidan kan du se vilka resmål du når med direktflyg från Sverige. Kanske kan vara till hjälp.
Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 13:20
Ella Ella är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Tack, Janne! Helt klart användbart.
Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 13:24
bon bon är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Parga - Parga - Parga - Parga - Parga - Parga - Parga - Parga.

Men du måste bo centralt, inte borta på Valtos hur fint det än är, annars blir det trist om du åker ensam och alltid måste gå över berget. Jag förstår att andra tycker olika men detta är min uppfattning.

Angela är dyrt men har mysiga läsbalkonger.

birgitta
Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 13:27

Men Bon, Parga är ju ganska stort och lite livligt och fullt av par på smekmånad och familjer och sånt. Är det inte så? Det är den sortens ställe jag kan tänka mig med min sambo, men så vill jag inte ha det den här gången. Jag vill ha en strand och fyra tavernor och mörker och tystnad på kvällen och en väg att promenera lite på. Inte så mycket mer. Jag är rädd att för mycket folkliv skulle få mig att känna mig ensam och utanför. Jag ser hela tiden Lefkos på Karpathos för mitt inre öga, men typ Piso Livadi på Paros passar nog in ganska bra också.
Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 13:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Ella Visa inlägg
Tack, Janne! Helt klart användbart.
Om du vill "sortera" ännu mer kan du kolla in dessa sidor...
Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 14:56
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad

Håller med Inkan med flera. Tilos måste vara idealet. Du blir garanterat väl omhändertagen av de härliga Tilosborna, och att sitta med en bok på lilla ouzerian Omonia och suga på en Mythos hör till höjdpunkterna. Och under juli och augusti från midnatt och framåt är det disco under månen i en liten övergiven bergsby. Alla är där, från borgmästaren/läkaren till turistfamiljen med den lilla nyfödda. Skönt med lite omväxling om mu bkstavernna tednerrar at hopa rrunth.

Bluesea
Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 15:19
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad

Citat:
Jag vill ha en strand och fyra tavernor och mörker och tystnad på kvällen och en väg att promenera lite på. Inte så mycket mer. Jag är rädd att för mycket folkliv skulle få mig att känna mig ensam och utanför. Jag ser hela tiden Lefkos på Karpathos för mitt inre öga, men typ Piso Livadi på Paros passar nog in ganska bra också.
Dersom det er en fin strand og noen få tavernaer du vil ha, så syns jeg du skal gå for Lefkos, jeg! Der er det fredelig og skjønt, nydelige strender og god mat.
Men utifra din beskrivelse av hva du vil ha, vil jeg også gjerne få anbefale Amopi på Karpathos. Kjempefine strender, endel folk på dagen, men stille og deilig på kvelden. Men allikevel nok tavernaer til å få litt variasjon. Der finner ihvertfall jeg fred i sjelen på kveldstid. Samtidig så ligger Amopi bare noen kilometer fra Pigadia, så dersom du skulle finne ut at du trenger litt mer liv, er det jo bare en kort drosjetur! Det er litt vanskeligere fra Lefkos. Derfra er det 3 mil inn til byen.
Hilsen Margrethe
Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 15:32

Ja, jag förstår vad du menar - men Lefkos ligger åt solnedgångssidan, något som jag saknade förra året, när vi var i Pigadia. Dessutom har jag inget behov av att besöka Pigadia igen. Trivdes inte så värst där, av någon anledning.
Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 15:42
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad

Citat:
Ja, jag förstår vad du menar - men Lefkos ligger åt solnedgångssidan, något som jag saknade förra året, när vi var i Pigadia. Dessutom har jag inget behov av att besöka Pigadia igen. Trivdes inte så värst där, av någon anledning.
Åja, du har vært i Pigadia! Nei, men da tror jeg du vil bli fornøyd i Lefkos.
Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 19:53
bon bon är inte uppkopplad

Parga är väldigt varierande, jag har alltid åkt med gossen (nu 12 år) och aldrig känt mig utanför eller ensammen.

Vill du vara ensam kanske Parga är fel ställe, jag trodde du bara vill slippa känna dig ensammen.

På hotell Angela pratar de svenska, restaurangen bredvid serverar god mat och helt OK att gå dit ensam och "bara" läsa en bok med havet skvalpande 50 m ifrån, på lördagar har de musik o dans och fortfarande helt OK att gå dit ensam, det har jag gjort flera gånger och alltid haft trevligt. Du kan gå upp på berget och ta en drink, oftast är ingen där. Jag skulle bara tycka om man vill vara ensam så skulle jag stanna hemma, även om jag reser själv så gillar jag att se andra människor.

birgitta
Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 21:16

Ja, alla tycker olika..! Och alla känner olika. Om jag sitter en kväll på en gata i en livlig by, omgiven av par och familjer och alla sorters semesterfirande, så tror jag att jag kommer att önska att jag var som dem, längta efter min sambo och känna mig rejält avis. För att resa ensam är, än så länge, ett andrahandsalternativ för mig.

Men tro inte att jag klankar ner på ditt Parga! Sambon och jag har varit på väg dit flera gånger, och lär hamna där innan sagan är slut. Men min längtan efter "litet, lugnt" och "mycket stillsamt" tillfredsställs kanske inte där.

Men visst kan man väl åka till Grekland för att umgås med sig själv, havet, getterna, dofterna och en kall öl? Inte ska man väl behöva stanna i centrala Stockholm för att man inte vill umgås med andra i en vecka? Då tycker jag att du är orättvis.

Senast redigerad av Ella den 2007-04-27 klockan 21:19.
Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 21:25
glenn_fs avatar
glenn_f glenn_f är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006

åk till kini och hotell Argo på syros
Glenn & Berit
Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 21:31

Citat:
Ursprungligen postat av glenn_f Visa inlägg
åk till kini och hotell Argo på syros
Glenn & Berit
Haha - ja, du sa det. Jag tänker på saken!
Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 21:32
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Citat:
Men visst kan man väl åka till Grekland för att umgås med sig själv, havet, getterna, dofterna och en kall öl?
OOOH JA det kan man. Och nån tidig kväll på balkongen pratar man bort en timme med ett par trevliga balkonggrannar. De kanske är från England.

Nån eftermiddag på strandtavernan råkar man på en en annan ensamresenär, kanske är h*n dansk. När man sen går till middagen på kvällen råkar man på samma person igen, h*n sitter ensam och man slår sig ner och käkar en middag ihop.

Nästa kväll går man tillbaka till samma ställe och då är det servitören man slår ihjäl en stund med för han känner igen en från igår.

Så där flyter det på. Ensamresa behöver inte alls innebära eremittillvaro, bara en resa där man tar hand som sig själv och umgås så mycket/lite med andra som man önskar. Dessutom är det oftast kul med att prata med Greklandsstollar från andra länder än Sverige. Same shit men ändå inte, liksom
Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 22:59
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

[quote=inkfish;86661]OOOH ...Så där flyter det på. Ensamresa behöver inte alls innebära eremittillvaro, bara en resa där man tar hand som sig själv och umgås så mycket/lite med andra som man önskar. Dessutom är det oftast kul med att prata med Greklandsstollar från andra länder än Sverige. Same shit men ändå inte, liksom[/quote

Just det, man tar hand om seg selv. Og en uke går så alt for fort - vips! - er man hjemme igjen. Tror neppe det er så viktig hvor man reiser bare man klarer å nyte livet der man er. God tur!
Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 23:31

Nä, jag tror inte heller att det är så viktigt, egentligen. Att inte trivas i Grekland är svårt (fast i Gouvia på Korfu fick jag stundtals kämpa). Men det är en så härlig känsla att stå inför valet, fundera och välja och vraka.
Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 23:37

Jomen visst, Inkfish! Såklart att det blir så, och jag tänker ju inte anlägga något tystnadslöfte! Men tanken på att resa med ett introvert perspektiv lockar, och när Bon säger att man kan lika gärna vara hemma om man inte har för avsikt att träffa folk, då blir jag lite brydd. Det finns ju människor som hyr sig en liten enslig stuga och inte träffar en själ på hela semestern, och njuter i stor skala av det - borde de också stanna hemma då? Jag måste nog ha missförstått resonemanget.
Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 23:45
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Ella, bare reis du og nyt uken som du vil selv. Den ene eller den andre måten er vel ikke 'rett', man er jo forskjellige. Ha en god tur
Svara med citat
Gammal 2007-04-28, 09:29
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad

God morgon alla!
Det har varit härligt att följa denna diskussion, då jag har haft så likadana känslor av att resa ensam så ofta. Nån brukade till och med samma ord som jag just i går på något forum om min resa på senaste vecka: doft, getter, hav osv!!

Det är ju så annorlunda att resa ensam än att resa med maken och barnen. Det har jag gjort också, men när man reser bara på egna villkor, måste man verkligen gå in i sitt inre och hitta harmoni med sig själv. När man talar med sig själv (ofta MÅSTE man göra det, om man inte känner nån där), kan man hitta alldeles nya sidor av sig själv. Och detta är inte bara högtidligt prat utan sannt. Jag har just upplevt det på min resa på Thassos, när jag satt ensam på en brant omgiven av tolv vita marmorhällar på "Kronan av Limenaria", det blåa havet nere och de vänliga bergen i bakgrunden och STILLHETEN!!! Och detta underbara ljus. Bara fullständig fred.

Ärligt måste jag erkänna, att nån gång har jag också gråtit när jag har känt mig SÅ ENSAM, åtminstone på tre veckors resor kan det hända! Då är det bättre att INTE ta ouzo om man inte vill gråta ordentligt!

Det ska vara intressant att höra senare hur du har upplevt din resa Ella, vart än du nu ska fara!
Ha en oförgömlig semester!
Eija
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:54.