|
|||
|
|||
Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet
Skulle ju kunna vara frågeformuleringen på söndag också. Om man byter ut "Scotland" mot "Greece", alltså.
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Lägger in det i kalendern som påminnelse, avstämning 2025-06-30
|
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Citat:
Fast den verkliga texten är förstås på grekiska, förutom titlarna på dokumentet: http://www.bloomberg.com/news/articl...will-look-like |
|
||||
|
||||
Citat:
Uppdatera dig gärna här och bilda dig din egna uppfattning...Det gör jag http://www.theguardian.com/business/...on-for-tsipras |
|
||||
|
||||
SVT har påpassligt lagt upp Pascalidous reportage/dokumentär Vad är det för fel på grekerna? igen. Den är sevärd.
http://www.svtplay.se/video/3067191/...ng-1-avsnitt-1 |
|
|||
|
|||
Händer det saker nu...verkar som om man samlar sig för något.
Nytt avtal..2 år ? |
|
||||
|
||||
Ja, jag undrar också. En presskonferens ställdes just in och Dijsselbloem fick avbryta en intervju, båda för att det var ett möte på gång. Det känns som att det händer något.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Förstår jag dig rätt att du menar att ; om ett parti i ett land vunnit ett demokratiskt val så bör man inte uttrycka negativa åsikter om det partiet? Men det köper inte jag. Gropen grävs djupare för varje dag. Utöver alla nyckeltal som gått åt fel håll, sedan beslutet om nyval för ett halvår sedan, drabbas nu även turistnäringen med avbokningar. Och ja..ja lovar att uppdatera mig. Följ gärna Jannes länkar till Alexandra Pascalidou-artikeln i DN och till Politik i Grekland-bloggen, bra analyser där om Syrizas krumbukter. Senast redigerad av laero den 2015-06-30 klockan 16:10. |
|
|||
|
|||
Såg detta så det verkar klart med avtal om dom kommer överens
http://www.zerohedge.com/news/2015-0...ar-bailout-esm |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
||||
|
||||
GREECE PROPOSES NEW TWO YEAR BAILOUT
The Greek government has proposed a new Two-Year bailout programme, according to news breaking in Athens. This two-year programme would be supplied under the European Stability Mechanism and – crucially – would run alongside a debt restructuring. And it wouldn’t include the International Monetary Fund. In a statement from Alexis Tsipras’s office, cited by Reuters, Greece says it is still at the negotiating table, and seeking “a viable solution, under the end, aimed at staying in the euro.” This could be a very significant development, depending on how creditors react. No word yet on how large this programme would be, though, let alone what conditions Greece is prepared to accept. One important point -- this would not be an extension of the current bailout (which was made under the EFSF) but a whole new programmme. That means a discussion of debt relief would be an option. (Guardian) |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Citat:
Merkel verkar dock säga NEIN innan omröstningen. Hur skall de hinna med att få ut alla röstsedlar etc...verkar inte vara så välplanerat detta. |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
Märk väl...detta är mina tankar...att hänvisa till massmedia...det kan jag söka upp och läsa om själv...Det är ju faktiskt så att olika massmediala tidningar och sajter är byggda på ideologier...Att bli uppdaterad via The Guardian tycker jag dock är bra! Och ja, Laero, jag följer alla Jannes länkar..ändå bildar jag min egna uppfattning Vi kan väl ändå vara överens om att vi önskar Grekland allt gott, oavsett utgång... |
|
||||
|
||||
Att vi önskar Grekland gott kan vi vara helt överens om Maggy.
Det där med 5 svåra år hellre än 40 "halvsvåra" kan jag också ge dig rätt i. Det är bara det att förra regeringen skulle tagit de tuffa åren snabbt och bestämt för en 7-8 år sedan. (likt Baltiska stater, Irland, Island mfl - de är på rätt sida nu). Grekland förhalar istället. Jämför med att amputera ett ben, gör det mindre ont om man kapar en centimeter i taget? Syriza har fortsatt på den vägen men det jag har mest emot det partiet är att man lurade folket med populistiska vallöften, helt omöjliga att genomföra och därmed fick makten. En grexit kan vara ett sätt att korta ned lidandet och snabbare få tillväxt. Men då ska man förstå att landet måste stå på helt egna ekonomiska ben, antingen genom (ännu hårdare) besparingar så att statsbudgeten balanseras eller genom att återigen låna på finansmarknaderna till skyhöga räntor. Baksidan är att det riskerar att drabba de svagaste hårdast, ännu värre än det vi ser nu. Det återkommer hela tiden en missuppfattning i inläggen, även i ditt senaste, ungefär; "om man säger nej till stödprogram så slipper man neddragningar". Det stämmer givetvis inte. Inget land kan få en fungerande välfärd om inte statsbudgeten går ihop på längre sikt. Senast redigerad av laero den 2015-06-30 klockan 16:54. |
|
||||
|
||||
En rättelse: jag skrev inte "halvsvåra" år...det är inte utifrån min tanke så det behöver du inte ge mig rätt i! Och märk väl...under vilka promisser kom Grekland med i EMU? Fanns det ett just ekonomiskt underlag? Hmm...visst har väl Sverige utlandsskulder...?? På egna ben?? Grekland har redan "förlorat" en generation...en till...hmm vad säger du?
Med tanke på din liknelse om ett "amputerat" ben...i den situationen skulle nog vem som helst vilja ha så mycket kvar av sitt ben som möjligt in i det sista... ...det är fortsatt korruptionen som är det stora problemet... Det är just det problemet Grekland i första hand måste ta itu med... ...och...här handlar det om viljan att ta tillbaka självbestämmanderätten, värdigheten och demokratin... |
|
|