|
||||
|
||||
Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet
I princip alla länder har statsskuld (utom möjligen oljeländerna). Det är inget konstigt med det. Problemet är att Greklands skuldberg i förhållande till sitt BNP är abnormt jämfört med ex.vis Sveriges. I det läget funkar det inte, förtroendet tar slut och man får låna till orimliga villkor eller inte alls.
Jag tror att du kanske blandar ihop statsskuld och statsbudget. Rimlig statsskuld är inget problem. Statsbudgeten ska helst vara nära balans över en längre tidsperiod, annars blir det problem. Jämför med Sveriges överskottsmål på 2% (som man nu iofs diskuterar att ändra till 0%). |
|
||||
|
||||
Citat:
Greklands skuldberg i förhållande till BNP hade ökat framöver enligt ditt resonemang...eller? jag ser att du inte svarar på alla mina synpunkter, det behöver du iof inte!! |
|
|||
|
|||
I inlägg här och en rad artiklar i tidningar framskymtar en viss okunnighet om (för jag utgår från att det är okunnighet) om en regerings och framför allt regeringschefens förutsättningar att styra ett land. Fram träder en bild av att regeringschefen i Grekland - Tsipras kan agera som en diktator, att han på egen hand och efter eget gottfinnande kan bestämma - allt.
Hans parti har valt honom som dess främste företrädare och under det senaste valet, i god demokratisk anda, vann partiets budskap väljarnas gillande. Alltså - partiets vilket består av ett stort antal personer. Man kan tycka vad man vill om budskapen, men faktum är att väljarna gav sitt stöd. I Sverige har vi en god tradition som säger att valresultat ska respekteras, underförstått; de har gjort ett klokt val, är inte dumma och får givetvis ta konsekvenserna av sitt val. Vad ska då ett parti göra om man står inför ett faktum att man inte i väsentliga delar inte kan följa det budskap som låg till grund för väljarens val? Bryta mot budskapet och stå inför svekanklagelser - ett om inte annat ett svenskt fenomen? När det inte råder enighet och stöd i det egna partiet om hanteringssättet? När man inte får majoritet i parlamentet för sina förslag? Kan egentligen regeringen regera, i detta fall själv bestämma över om man ska acceptera villkor? Givetvis inte. Det säger all enkel logik. Vilka handlingsalternativ har då regeringen? På uppdra av sina väljare förhandla fram villkor som det egna partiet, parlamentet (som valts för att välja) och väljarkåren kan acceptera - alltså den kår som alla måste respektera och beteckna som klok. Funkar inte det står man inför en situation där väljarna måste tillfrågas och då finns två vägar; den i tid korta - folkomröstning och den långa - nyval. Alltså den kloka väljarkåren måste åter ta ställning beroende på att de som valts för att välja inte kan ena sig om ett beslut. I detta perspektiv är beslut om folkomröstning begriplig, däremot är det givetvis svårt att formulera frågorna, något som vi själva fick uppleva vid folkomröstning om kärnkraft; ja, nja och nej. Vi ska inte slå oss om bröstet och utgå från att vår mall är den enda saliggörande för alla. Tror vi det är vi i allra högsta grad inskränkta. |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
AndersK - Det låter jättebra. Förstås. Men problemet är ju att Tsipras kom försent. Hur ställer man frågan Säger du ja eller nej till villkoren i avtalet som löpte ut vid midnatt i onsdags och alltså inte längre gäller?
|
|
|||
|
|||
Citat:
Syriza vill inte ha en Grexit, det har man gjort klart och tydligt. De vill inte heller lämna euron (inte som det är nu). Det har de också gjort klart och tydligt. De försöker följa folkets vilja så långt det är möjligt (mitt personliga intryck). Och de vill omförhandla återbetalningen och kraven i stödpaket och nödlån. Och så vill de ändra på var det skärs ned och vilka det sparas in på. Det är ju ohållbart att tro att nuvarande situation skulle kunna få Grekland på fötter när så mycket går till de tyska och franska bankerna av lånen. Kan inte föreställa mig att du heller tror det Laero? Det är inte rimligt. Och så till det som ständigt dyker upp här. Hur Syriza lurade folket. Jag vet inte själv exakt vilka vallöften de gav till punkt och pricka men varenda grek jag pratat med och i varenda tidningsartikel och TV_intervju, så säger alla samma sak. "Vi tror kanske inte det kommer att gå hela vägen fram men kan de omförhandla villkoren för sparprogrammen så räcker det." Jag vet inte om jag fått intrycket i en endaste intervju eller tidning att de känner sig lurade. De är glada att någon försöker göra något för att förändra deras situation. Och det var också anledningen till att de röstade på dem från början. Inte att de trodde att allt skulle bli guld och gröna skogar bara för det. Senast redigerad av Thira den 2015-06-30 klockan 18:16. |
|
||||
|
||||
Skall visst bli telefonkonferens vid 19 för att se om kan komma överens i sista minuten.Blir nog en spännande kväll det här.
Nu såg jag nåt i nyheterna om att 250 bankfilialer i Pireaus öppna i morgon. |
|
|||
|
|||
Citat:
Jag undrade också över det där men kan det inte vara så att de vill se om det är någon idé att gå tillbaks till förhandlingsbordet igen? Eller så är det så att de vill visa Trojkan att de har folkets stöd. Jag vet icke. |
|
||||
|
||||
Thira - Fast det där är min formulering, och den är ett skämt. Bakgrunden är allvarlig dock: när det är dags att rösta har ju avtalet löpt ut, "erbjudandet" gäller inte längre, alltså finns det inget att rösta om vad gäller exakt de villkoren. Vinsten med det för Tsipras del skulle vara att om det blev nej, så skulle han veta att han hade folkets stöd när han hoppade av och åkte hem under den gångna helgen.
Men med de senaste timmarnas händelseutveckling så känns det ju som att vi är i ett annat läge. Dock har tydligen Merkel redan sagt att hon inte har något att förhandla om förrän på måndag. |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Låt oss alla tre skriva in 2025-07-01 i kalendern! Masse |
|
|||
|
|||
Citat:
Men man får ju också minnas att allt gått med blixtens hastighet. Nåja, det framkommer kanske vad de vill med omröstningen men det vore bra om det framkom innan den hålls, åtminstone till grekerna =) Kanhända vill de skrämma Trojkan lite och visa på att det, om det blir nej, inte är alldeles otroligt att det kan bli en Grexit. Så tänkte jag imorse men, som sagt, allt förändras ju så snabbt. Tillägg vid redigering; Att Tsipras hänger in hatten och avgår betyder ju inte att hela regeringen gör det per automatik. De har säkerligen andra som kan driva förhandlingarna i sådana fall. Senast redigerad av Thira den 2015-06-30 klockan 18:34. |
|
|||
|
|||
Citat:
Jag önskar det grekiska folket all lycka och hoppas de får det politiska styret de förtjänar i framtiden, med eller utan euro |
|
|||
|
|||
Citat:
Syriza har tydligt sagt att de vill tillbaks till förhandlingsbordet och att de hoppas att EU-gruppen vill fortsätta förhandlingarna även efter det att omröstningen hållits. Vet inte om du missat det men det står i typ varenda tidning. |
|
||||
|
||||
Har ni kollat det förslag från långivarna som inte dög åt Tsipras? Undrar bara, vad var det som var så hemskt?
/ Anne |
|
||||
|
||||
Menar du återgång till avtalet som skrevs under 2012? Inte så märkligt att Tsipras inte antog det!
|
|
||||
|
||||
Citat:
En kompromiss, ouzo-meze istället för 100-lapp. Men i Borås enligt Charlestones förslag och i samband med fotboll, är det nått Skåne-lag som skulle falla herr Masse i smaken? |
|
|||
|
|||
Citat:
Det verkar lite naivt att tro att de har något att vinna med det efter en hastigt inkallad s.k. "folkomröstning", som egentligen handlar om samma sak man vann väljarnas röster för i parlamentsvalet. Vilket den så kallade trojkan blivit påmind om gång efter annan under denna våren. Denna så kallade folkomröstning är bara ett spel för galleriet som jag ser det. Det man ska rösta om har redan det grekiska folket svarat på då man valde regering senast. Folkomröstningen är ingenting annat än ett fegt politiskt spektakel. Men jag hoppas det löser sig för de vanliga människor som lever och bor i Grekland på ett bra sätt i slutändan. Den som lever får se |
|
||||
|
||||
Citat:
Så är det i nästan alla inlägg, du har inte kommenterat allt jag skrivit till dig. Men är det nått specifikt du tycker att jag borde svarat på så gör jag gärna det. |
|
||||
|
||||
Menar det senaste som man har förhandlat om. Förhandlingar som har pågått i typ 5 månader men ingenting duger åt Syriza. Sen vet jag inte om det ännu kom någon förändring i Junckers allra senaste för det börjar bli lite svårt att hänga med. Men i alla fall var det inga nya nedskärningar i pensioner eller löner. Momsen för hotell och mat sänktes till 13 %. Det fanns möjlighet för den grekiska regeringen att ändra på innehållet bara man höll siffrorna. Det var allra mest frågan om reformer. Nedskärningar i militärbudgeten t.ex. Visserligen typ höjd pensionsålder också men det är ju inte så konstigt. Det är mycket frågan om reformer som Grekland behöver för att gå vidare och bli ett modernare samhälle. Och det är väl det som grekerna också vill, eller har jag fel?
Det där var alltså bara en del som jag nu kommer ihåg. men vem som helst kan kolla detta eftersom avtalsförslaget är offentligt. / Anne |
|
|