|
|||
|
|||
Sv: Pireus-Amorgos
Torsdag 12 juni
Idag åter igen en strålande fin morgon, men med en något mer kraftigare vind än gårdagens svaga bris! Hade en del datorjobb att utföra inför den kommande hemresan på Lördag, så det blev inte att jag kom iväg ur förrän runt 11.30 på fm. Sms från A&B som talade om att de satt på "gubbfiket" strax nedanför mitt hotell, jag traskade den korta biten dit och fick veta att nu fungerade bankomaten igen, fint!! Men tänkte ändå gå till CHORA senare efter det att jag vinkat av A&B, beställde en frappe och vi satt och samtalade och hade trevligt, samtidigt som vi njöt av folklivet! Den goa gubben med den hemmagjorda traktorn kom förbi... När klockan började närma sig 12.45 traskade vi bort dit highspeedfärjan skulle lägga till, strax innan hade värden från Titika kommit med A&B:s resväskor på moppen....bara det var riktigt kul!! Jag passade på att ta ut euro från ATM och det gick ju alldeles utmärkt, alltid lite nervös när jag ska ta ut pengar från Bmat i Grekland, tänk om kortet skulle fastna, vilken fasa! (tur jag har ett annat i reserv också). Runt 13.00 kommer den fina highspeed färjan in i Katapolas hamn, många turister som ska hem, ett femtiotal och ungefär lika många gick av skulle jag tro!!.. Tog adjö av A&B och tackar för trevlig samvaro och hoppas förstås på att ses någon annan gång igen!! Så här går de ombord, gissa vilka som är A&B??..... Jag har faktiskt frågat om lov till att lägga in denna bild och det var OK!!.. Så for de då iväg i den fina båten, kändes lite vemodigt på något vis.. Därefter traskade jag till Chora, upp i bergen igen..hej och hå... den vägen till Chora som jag nu känner mig så hemma i, som att gå på en gata i Västerås... Väl uppe i Chora, även denna gång på under en timme, satte mig ner på den fina tavernan som är granne med TO XYMA, tyvärr kan jag inte översätta namnet pga att det står på grekiska, men här kommer ett par bilder från tavernan, som jag besökt flera gånger tidigare... Beställde in Zucchinibollar med tomat/gurksallad och ett litet krus vitt... mmm....det här är tavernaägaren duktig på att tillaga!! Kvinnan som driver tavernan är oerhört trevlig, hon kom ihåg mig så väl och vi pratade om allt mellan himmel och jord! Jag uppmärksammade att tavernan To Xyma fortfarande inte har öppnat trots att vi nu är inne i mitten av juni.. ..jag påpekade detta och då berättade hon något så förskräckligt.. att ägaren hastigt hade gått bort efter en hjärtattack i vintras, sååå tråkigt!!! Frågade om någon annan skulle ta över tavernan, då sa hon att möjligtvis ägaren till huset där tavernan finns skulle ta över, men hon visste inte helt säkert! Hmmm...där ser man hur skört livet kan vara, det gäller att ta vara på varje sekund och leva i nuet. Sen pratade vi om den grekiska krisen i Grekland, bla att det finns flera högutbildade som bor i Chora och driver butiker istället för att jobba som läkare eller annat, därför att sådana jobb går ej att få, menade hon! Tragiskt verkligen! Hon berättade också att hon bor året runt i Chora och har familj, två barn hennes man jobbade som golvläggare. De har även en del djur, berättade hon så det gick väl runt för dem men att det var tufft!! Efter denna trevliga pratstund traskade jag vidare upp i Chora.. Mmmm...här är så vackert och rofyllt!! Slog mig ner på nästa taverna /bistro där jag också varit förut, Kathodon heter den... beställde en frappe... Här är så mysigt att sitta och titta på folk som passerar förbi, här satt jag länge! Sen traskade jag iväg och kikade in i en del småbutiker, bla i en där de säljer naturprodukter som olivtvålar, lavendeltvålar samt en hel del andra sorter samt örtschampon, bisalvor mm. Jag älskar dessa butiker de doftar ljuvligt av örter, köpte ett gäng tvålar samt en bisalva. Vilken är lindrande om man får något insektsbett eller dyl. Samt bra för huden i övrigt, mjukgörande! Tjejen som jobbade i butiken berättade att det var hennes pappa som tillverkade alla dessa naturprodukter samt att även de bor och lever i Chora på Amorgos året runt! Så nästa gång jag reser till Amorgos ska jag inte ta med mig några produkter hemifrån,då ska jag handla här, för det är liknande produkter som jag använder hemma, bra priser var det med bättre än hemma faktiskt!! Nu var kl.strax efter 18.00, så jag begav mig hemåt mot Katapola, när jag var på väg ner dit vandringsleden startar kom en lurvig hund och gjorde mig sällskap, han hade halsband så då var det någon som ägde den tänkte jag! Han ville följa med mig, precis som han visste att jag snart skulle åka hem och ville följa mig en bit mot Katapola... Eller också blev han bara väldigt förtjust i mig, vilket de flesta djur brukar bli! Tillslut sa jag, gå hem nu..på svenska och tydligen förstod han mig.. ..för kort därefter vände han om mot Chora igen.. glatt viftande på svansen... Det vart något "magiskt" med denna händelse, eller också är det bara jag som har livlig fantasi!!.. Sen när jag gått halvvägs på vandringsleden kommer jag åter fram till grod-dammen, måste ju säga adjö till mina grodor också!.. - Jag kommer tillbaka i september, jag lovar!! - Kvack, Kvack... svarade grodorna, hoppas det!! Sen var jag strax nere i vackra Katapola igen, Scopelitis låg inne i hamn sen någon timma tillbaka, nu var klockan cirka 19.00 när jag kom tillbaka!!.. Sen gick jag och köpte biljett till Blue star, 38 euro för en airseat, det kan jag behöva inför den långa hemresan, hoppas på att kunna sova lite, då den avgår så tidigt 06.00 i ottan den 14 juni, Därefter gick jag och inhandlade diverse förnödenheter, följt av balkongsittning en god paj inköpt plus en kall Mythos satt gott efter denna vandring!.. Vad ska jag göra sista dagen...?? Som är imorgon??.. Det får ni vänta på, just till IMORGON!! Kalinichta!! Sunny(direkt från Katapola).. |
|
||||
|
||||
Du beskriver tilværelsen/ din kjærlighet til Amorgos / omgivelsene slik at jeg blir VARM om Hjertet, Sunny
HERLIG lesning - og VAKRE bilder |
|
||||
|
||||
Håller med Kari!
Sunny du är fantastisk på att berätta och dina bilder bara understryker vad du berättar! Jag önskar dig en trevlig hemresa och hoppas att vi ses igen, hjärnan jobbar för högtryck för att jag ska komma tillbaka i september! Många kramar till dig! Yanna |
|
|||
|
|||
Citat:
Det jag skriver och berättar om.. kommer verkligen direkt från mitt Hjärta! MIN kärlek till AMORGOS ÄR verkligen oerhört STOR, finns INGEN ANNAN Ö, eller plats som berört och påverkat mig såååå mycket!!.. TACK, till dig också Yanna, jag håller tummarna på att vi ses igen här i september!!.. |
|
||||
|
||||
Citat:
Yanna - som vill tillbaka! |
|
|||
|
|||
Det har jag ändrat för länge sedan!!..
|
|
||||
|
||||
Ja, det är min favoritö också, sedan 1996! Vill tillbaka snart! Yanna - som längtar tillbaka! |
|
||||
|
||||
Vet inte hur många ggr jag sagt det, men TACK Sunny för dina inlevelserika rapporter! Det känns vemodigt att inte få läsa om vad som händer på Amo var dag. Ha en trevlig hemresa!
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Tusen tack för att vi fick följa med dig på din fina resa. Önskar dig en bra hemresa.
Har förstått att du bor i Västerås, själv är jag VSK:are i själ och hjärta och är i Västerås ibland men då på vintertid. På min 10 i topplista är Rocklunda (kommer aldrig att kalla den något annat) med bland i övrigt bara Grekiska öar. // KR |
|
|||
|
|||
Tack, Netwolf du är bra på att ge positiv respons!..
Skoj att du tycker det varit intressant att läsa! Håll ut... i september är jag tillbaks igen, då blir det fler rapporter!!.. KR, Roligt att också du gillat att läsa mina rapporter! Yes, jag ÄR en göteborgare som bor i Västerås.. ..pga olika omständigheter i livet så hamnade jag där! Västerås är väl OK, men västkusten ropar på mig!!.. Sunny(som njuter av min sista dag i paradiset.. ..sista Amorgosrapporten kommer senare) |
|
||||
|
||||
Jag tackar också för alla entusiastiska rapporter! Det känns som om du tagit till dig Grekland 100 %.
Vad angår namnet TO XYMA som du skriver, undrar jag om det inte skulle skrivas To Chyma med latinska bokstäver, uttalas så i alla fall. Det spelar ingen roll egentligen. CHYMA / ΧΥΜΑ / söger man om något icke förpackat, köper olja eller så i lösvikt, lite lustigt namn. Om du kan skriva det med grekiska bokstäver, som det står, kanske vi hittar någon annan betydelse. |
|
|||
|
|||
Tack,Monica!
Det var inte tavernan TO XYMA jag menade utan den jag fotat i inlägget, namnet står på en av bilderna jag fotat, Om du nu kan se mina bilder?? (en del kan ju inte det, vad jag förstått sen tidigare).. |
|
||||
|
||||
Så tragiskt att höra att han har gått bort. Nu blev jag ledsen. Han var en mycket fin människa. Mycket fin.
Jag ska läsa igenom allt du har skrivit när jag kommer hem Sunny. Just nu är det fokus på så mycket annat. Dock vill jag tacka dig från hela mitt hjärta för allt du har skrivit. Helt fantastiskt! Gör en bok av det. Om några dagar går jag i dina fotspår. |
|
|||
|
|||
Citat:
Jag kommer att vara sååå avundsjuk på dig och alla andra som är på Amorgos när INTE jag kan vara där! Längtan kommer att bli STOR!! Roligt att också du uppskattat mina rapporter, ha det fint trots jobb.. MEN vilket roligt jobb!! Ska vi byta!!.. Sunny(direkt från Katapola).. |
|
||||
|
||||
Citat:
Nå ønsker jeg deg en riktig god reise hjem, og en fin tid/sommer i Sverige - og "vips" så e r September der og du kan reise til Amorgos igjen Om jeg skulle nevne e n annen vandreøy jeg tror d u kunne bli veldig glad i, så er det Sifnos, Sunny . - men du føler sikkert ikke noe behov for å finne ut om det stemmer, i hvert fall ikke på l e n g e |
|
|||
|
|||
Fredag 13 juni
Min sista dag i paradiset.. ..idag ska jag bara njuta och bada hela dagen, jag gick bort till Maltezi beach och var där ett tag och sen gick jag tillbaka till det fina kapellet och badade där med! En underbart varm och fin sista dag blev det, känner mig helnöjd och starkare än någonsin efter alla dessa mil jag gjort dessa 6 veckor! Stark som en oxe!!.. Det blev en riktig fin semester med så många upplevelser och möten med människor som jag aldrig kommer att glömma!! Avslutade på tavernan Bitzenzoz i Xilokeradidi en underbart fin och mysig taverna!!.. [IMG]http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1377&pictureid=13693[/IMG Det finns fler nya bilder från idag i album 7-8 från stränderna jag badade vid.. orkar inte ladda upp fler i inlägget nu.. känner mig rätt så mör nu.. måste packa klart.. ska upp i ottan.. Bluestar avgår 06.00. Det kommer att finnas tid att rapportera mer under båtresan, det som jag inte fått med nu. TACK, åter igen för trevliga kommentarer under min fantastiska tid på Amorgos och att så många läst och funnit det intressant!!.. Jag återkommer med en kortare sammanfattning senare... Over and out from Amorgos for this time!! Sunny(som inte förstår att tiden på Amorgos nu är slut).. :-( |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
Ibland känns det bara rätt,man känner inombords när man hamnat rätt. Om sen någon frågar ''Vad är det som är så bra där då ?'' så har man inget vettigt svar, för känslan sitter någonstans där djupt i själen.. |
|
|||
|
|||
Så sant...!!..
|
|
||||
|
||||
Tack för alla härliga veckor på Amorgos, så nära IRL som det kan vara.
Ozogott |
|
|