|
|||
|
|||
Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet
Jeg har sett gresk-norske Fedon (Lindberg) omtalt her på Kalimera. Dvs. hans matoppskrifter/resepter. I dag har han en kronikk i en nyhetsavis i forbindelse med krisen. Verd å lese, enten man er enig eller ikke i hans synspunkter.
http://www.nrk.no/ytring/hellas-ma-s...elp-1.12434755 |
|
||||
|
||||
Igår kväll hade nej-sidan en stor manifestation på Syntagma. Ikväll är det ja-sidans tur att ha en stor manifestation på Syntagma. Inga bråk igår kväll, och detsamma verkar det vara ikväll också. Bilder finns på The Guardian.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Det är givetvis inte bra att Grekland behöver låna för att klara sina amorteringar. Men det är rimligt iom att de är i den situation de är. Grekiska staten har slutit ett avtal med trojkan att hantera skuldsituationen på det viset. Se gärna Masses inlägg om skulder och skuldavskriving (inlägg 286 tror jag). Sedan har du fel när du skriver om tyska och franska banker. Skulder dit är oerhört små i sammanhanget, de är sedan tidigare avskrivna till stor del eller omvandlade till nödlån. Nödlånen ställs ut av euro-länder och IMF, inte av banker på finansmarknaden. |
|
||||
|
||||
Citat:
Han ger en intressant och tänkbar förklaring till varför Tsipras avbröt förhandlingarna och istället utlyste folkomröstning: Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
EDIT: nu rättade hon sig och skriver så här: "Several readers are kindly pointing out that tonight’s protests can’t match the huge anti-bailout protests of 2011-2012 -- tonight’s merely looks like one of the biggest “pro-bailout” demos. Sorry for the confusion." |
|
||||
|
||||
Citat:
Ja jisses!! Vilken "oregerlig" situation!! Allt kan hända!! ...och rörigt är det... ...och ...mitt i denna "röra" är en ansökan om en tredje Bailout på tal... visst är grekerna luttrade...men... tufft för dem det här!! ...inte ens självklart att det kommer att bli någon folkomröstning på söndag... |
|
|||
|
|||
På söndag em kommer vi till Aten och stannar till måndag kväll. Spännande kan väl säga ...😳😉
|
|
|||
|
|||
Men lite spännande Pyttan!
Historiskt ögonblick... Lissi |
|
|||
|
|||
Ja Hahaha man kan kanske göra ett scoop... Påbörja en journalistbana som amatör...
"Mitt i smeten från Sygntagma" 😃 Ska bo på hotel Adonis... |
|
||||
|
||||
Ja verkligen ett spännande, och historiskt, "ögonblick" att ha med sig....
|
|
||||
|
||||
Citat:
kanske dig vi kommer att få se, med micken, mitt i händelsernas centrum... |
|
|||
|
|||
Mitt favorithotell i Aten. Ska bo där 5 nätter i november.
Då bor Du nära Syntagma och händelsernas centrum. Hoppas bara det inte blir kravaller och stenkastningar. Lissi |
|
|||
|
|||
Himla bra hotel, det blir tredje gången jag återvänder 😃
Och nu har de visst renoverat också! |
|
||||
|
||||
Citat:
Beträffande plats/arena/sport kan vi väl göra som i Bryssel, vi fortsätter förhandlingarna. Geografiska området Göteborg/Borås/Alingsås är för mig helt OK. Beträffande Skåne-lag som faller mig i smaken så står IFK Kristianstad överst på min lista, men handboll är kanske lite för hårdsmält för herr Laero eller .....? Masse |
|
|||
|
|||
Jaha så nu har Grekland då i princip egentligen gått i konkurs fast ändå inte, väldigt trist utveckling, läste igår även i the guardians feed att under 2014 så började ju ekonomin så sakta att ta fart o utveckla sig, något som den nya regeringen börjat grusa nu och kommer ödelägga ordentligt om detta fortsätter, det vore ju ännu mera fruktansvärt i en redan katastrofal situationom alla uppoffringar folket gjort nu går om intet, nu har ju tex Disenblom sagt att om det blir ett nytt stödpaket så får Grekerna räkna med ännu tuffare vilkor än i det gamla som gick ut igår.
Inte mycket o göra mer än att fortsätta åka till Grekland samt hoppas att det reder ut sig på ett bra sätt |
|
||||
|
||||
Jag låser den här tråden för att den har blivit för lång och svåra att följa.
En ny tråd i samma ämne finns här. |
|
|