Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-06-13, 22:24
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: jul 2010
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg

Over and out from Amorgos for this time!!
Takker for et fantastisk ophold på Amorgos.
Svara med citat
Gammal 2014-06-13, 22:49
Malina Malina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Sunny! Jag har läst dina upplevelser NOGA - trodde jag.Så ikväll läste jag igen och såg då och förstod att Theo,ägare till TO XYMA är död!!! Det här kom som en fullkomlig chock!!!
Theodoros var en vän till oss.Första gången vi kom til Amorgos,våren -99,hade han en musikbar i Katapola.Då berättade han att han hade en dröm - att öppna en riktig Ouzeria i Chora.
Han gjorde ju det och den blev så fin och genuin och all mat var så god och äkta!
Delvis genom Kalimera blev han ju berömd också! Varje gång vi kom till hans taverna,beättade han med stolthet att människor kom med Kalimera-guider och glatt utropade "JA! Där är den ju - TO XYMA".
Theo var väldigt glad över reklamen,eftersom han inte tyckte om datorer och nätet.(My sons do this, not me).

Jag frågade Emilio om hur han skulle beskriva Theo. "Som en riktig Grek".Och det var han i själ och hjärta så vitt jag kunde se och förstå.Hans familj är från Thessalonaki-trakten,men han förälskade sig tidigt i Amorgos.

Han reste mycket.Var i Sydamerika och för några år sen i Mali. Nyfiken och trevligt kontroversiell.En övervintrad hippie om ni så vill.

Vi blev SÅ ledsna när vi försod att Theo inte finns mer.Men jag tror att han är bland stjärnorna (asteris) över Amorgos himmel!!!
Svara med citat
Gammal 2014-06-14, 06:45
Jostein Jostein är inte uppkopplad

Hei,

Takk Sunny, for fantastiske beskrivelser og bilder på den tiden du har vært på Amorgos. Jeg gleder meg enda mere nå til å komme tilbake. På tirsdag (17/6) er jeg der!

Jostein
Svara med citat
Gammal 2014-06-14, 07:15
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Lördag 14 juni

Avresedag, en orolig natt förstås! Vaknade vid 02.00 och somnade om igen och sov fram till 04.30, gick upp och packade ner det sista i resväskan.

VILKEN SORGLIG DAG!!.. ..Gick bort till BLUESTAR med tunga steg, hon låg redan inne sen kl.03.00 i natt!

Ett fåtal personer och bilar har samlats vid kajen, förutom jag!
SÅ VEMODIGT!!.. :-(..

Runt 05.45 släppte de ombord oss, jag gick till min airseat nr.493 en lugn plats vid fönstret med fin utsikt!
Gick upp på däck för att njuta av Katapola en sista gång och fotade, när BLUESTAR backade ut från hamnen, kom tårarna forsandes ner för mina kinder, det gick inte att hejda....vart ska jag ta vägen tänkte jag!
Stå här och böla, MEN inget att skämmas för tänkte jag sen det har sååå många gjort före mig när de lämnat en fin ö det blivit förälskade i, MEN det var hemskt sorgligt!

Strax innan avgick Scopelitis som verkar ha företräde, runt 06.00, kort därefter BLUESTAR, vi kom sedan ikapp Scopelitis (bilder finns i mitt Amorgos album nr.8 det gick inte att ladda ner här i inlägget) bilder från det att jag går ombord och lämnar Katapola.

Positivt ändå att kunna se alla andra öar nu i dagsljus, öar som jag aldrig besökt!

Det blir en låååång hemresa pga att jag dessutom måste övernatta på Rest&Fly på Arlanda i natt, det gick ingen flygbuss på natten på Lördagar, hade missat det när jag bokade flyget hem!
Otur verkligen då det går nattbussar alla andra dagar i veckan, så nu blir det en extra kostnad som jag inte hade räknat med!
Men skit samma, sova på en bänk i ankomsthallen skulle jag aldrig så ut med efter en så lång resa!

Hoppas iaf på en fin färd hem, kul att se lite öar och sen kommer jag till kaoset i PIREUS, hoppas jag hittar till X96 bussen, MEN det ska väl inte vara så svårt???

Hör av mig under resans gång om jag INTE somnat!!..

Tack igen för trevliga kommentarer!!..

PS.Till dig Malina, det var intressant att höra historien om Theo som drev To Xyma i Chora, håller med verkligen tragiskt!.. :-(..Kvinnan från granntavernan berättade att han skulle bara uträtta ett ärende i Egiali och hade plötsligt fallit ihop och avlidit! Hemskt!!

Sunny(direkt från Bluestar)..
Svara med citat
Gammal 2014-06-14, 07:43

Citat:
Ursprungligen postat av Jostein Visa inlägg
Hei,

Takk Sunny, for fantastiske beskrivelser og bilder på den tiden du har vært på Amorgos. Jeg gleder meg enda mere nå til å komme tilbake. På tirsdag (17/6) er jeg der!

Jostein
Roligt att du uppskattat mina rapporter!!..
Ha, det nu alldeles underbart på Amorgos, vilken fantastisk ö!!

Det är just nu riktigt varmt där och du kommer säkert att få många fina dagar, jag är avis!!..

Sunny(som vill tillbaka nu!!)..
Svara med citat
Gammal 2014-06-14, 08:35

Resan med Bluestar fortlöper ankom NAXOS 09.00 lokal tid.. VI står fortfarande kvar i hamn när kl. Nu är 09.30..vet ej varför avgång dröjer....kanske vi ankom tidigare än beräknat!!
MEN så mysigt i NAXOS, ser riktigt trevligt ut!

Har ju planer på att bo här ett par nätter i september i samband med resan till Amorgos!

Återkommer med mera nya intryck, under resans gång...

Sunny(direkt från Bluestar, just nu i Naxos hamn)..

Senast redigerad av Sunny12 den 2014-06-14 klockan 08:41.
Svara med citat
Gammal 2014-06-14, 09:32
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Tusen tack för dina fina rapporter och bilder Sunny12!

Känns säkert vemodigt att lämna Amorgos, men som sagt, du skall tillbaka i september. Du är en riktig Amorgos-ambassadör och har säkert väckt intresset för denna ö hos många.

Önskar dig en bra hemresa.

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2014-06-14, 09:51

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Tusen tack för dina fina rapporter och bilder Sunny12!

Känns säkert vemodigt att lämna Amorgos, men som sagt, du skall tillbaka i september. Du är en riktig Amorgos-ambassadör och har säkert väckt intresset för denna ö hos många.

Önskar dig en bra hemresa.

/ Anne
TACK, Anne..det var fint sagt!!..

Just nu i PAROS hamn.. sen 15 minuter tillbaka, folk bara dräller in, jag börjar bli smått stressad efter sex veckors LUGN OCH RO i lilla AMORGOS.....hur ska det då kännas i PIREUS... fasar för detta!!..

Så nu har jag fotat PAROS.. också!!
Det var ingen ö som jag kände att jag skulle vilja gå i land i!!

Sunny(ombord PÅ BLUESTAR).. NU är kl.10.50 och vi backar just nu ut ur PAROS hamn (lokal tid)
Svara med citat
Gammal 2014-06-14, 11:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Fortsatt trevlig resa hem. Snart sitter jag också på Blue Star, fast åt andra hållet som väl är.

Jag förstår att det var sorgligt att lämna Amorgos. Du är inte den första som stått på däck och bölat.
Svara med citat
Gammal 2014-06-14, 11:50
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Lång dags färd mot natt, Sunny. Hektiska Pireus kommer du att klara galant för du tar ju det lugnt.
Även vi får tacka dig för en fantastisk presentation av Amorgos under dina 6 veckor i dina dagliga rapporter. Du har verlkigen kommit att älska Amorgos, liksom vi och många andra.
Att vi även hade förmånen att nästan dagligdags fått träffa dig i Katapola under 2 veckor gör ju inte saken sämre. Och jag kommer aldrig att glömma vår dagsutflykt till Langada med din Stavrosvandring. Tack, tack!
Vi kommer säkert att synas framöver.
Birgitta (med en siestavilande Arne)
Svara med citat
Gammal 2014-06-14, 12:03
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Det har varit trevligt att följa din resa även om jag inte gjort det dagligen. Har ju haft semester och mycket annat ibland. Det är bara i hamnen på Paros som det är så där hektiskt. De finns många vackra och lugna ställen på ön.

Om du inte vandrat i Lappland tror jag att det skulle vara något som passar dig med tanke på dina vandringar på Amorgos.

Eva
Svara med citat
Gammal 2014-06-14, 12:15

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Fortsatt trevlig resa hem. Snart sitter jag också på Blue Star, fast åt andra hållet som väl är.

Jag förstår att det var sorgligt att lämna Amorgos. Du är inte den första som stått på däck och bölat.
Nej, och säkert INTE den sista!!..
Ha, det fortsatt bra i fina ö-världen!
Svara med citat
Gammal 2014-06-14, 12:22
Malina Malina är inte uppkopplad

Det är ALLTID tungt att lämna Amorgos.
Tack Sunny igen för underbara beskrivningar av ön!!

Emilio och jag var väldigt ledsna igår för Theo.Det vore bra om hans livsverk kunde fortsätta om förut med någon bra ägare.

Vi kommer att vara på Amorgos i början av september.När kommer du dit? Det vore roligt att ses!!

Tack igen,välkommen hem och du ska se att sommaren går fort och vips är du på Amorgos igen!!!
Svara med citat
Gammal 2014-06-14, 12:27

Birgitta(Yannis)..får säga det samma åter igen, Tack själv för trevlig samvaro!
Vi höres mer!

Eva, jag har vandrat i Lappland och i Jämtland.. jobbade tidigare i hotell och restaurangbranschen,då jag under en säsong tillbringade en tid i Saxnäs nära Vilhelmina.
Så där blev det mycket vandringar i de höga bergen.
I Jämtland har jag tidigare bott i fem år, nära Åre..där finns också höga berg och fint att vandra.. så att vandra i Sverige är också fantastiskt och vackert!!
Sunny(som tror att vi snart är på Syros)
Svara med citat
Gammal 2014-06-14, 12:41

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Det är ALLTID tungt att lämna Amorgos.
Tack Sunny igen för underbara beskrivningar av ön!!

Emilio och jag var väldigt ledsna igår för Theo.Det vore bra om hans livsverk kunde fortsätta om förut med någon bra ägare.

Vi kommer att vara på Amorgos i början av september.När kommer du dit? Det vore roligt att ses!!

Tack igen,välkommen hem och du ska se att sommaren går fort och vips är du på Amorgos igen!!!
Ja, Malina förstår att det var ett sorgligt besked för Er angående Theo, ja vi får hoppas att någon tar över efter honom och att det blir lika uppskattat!
Jag flyger till Aten den 20/9 och där blir det en övernattning i Pireus, drar sen vidare till Naxos den 21/9, en övernattning där och sen vidare med Skopelitis den 22/9, så ser mina planer ut och jag hoppas det blir så, MEN allt kan hända i livet.. som man inte kan råda över!
Så vi kanske ses då OM Ni fortfarande är där då??Hade ju varit kul!!..
Svara med citat
Gammal 2014-06-14, 16:11

Lördag 14 juni (del 2)

Ankom Pireus kl.15.00, exakt i tid, kom av BLUE STAR cirka 15.15.

Frågade vid en turistinfodisk vart X96 bussen avgick, det var inte långt att gå, bara runt hörnet från där båten lägger till vid Gate E7.

Sen hade jag sån tur att bussen kom precis när jag kom dit och då var klockan bara 15.20..vilket flyt!!..

Dessutom fick jag en sittplats på en gång, härligt då ju bussförarna kör som om de vore jagade!!..

Nästa gång jag är i Pireus kommer jag att känna mig så trygg för det gick ju så otroligt smidigt!
För det här är ju min första hemresa från Pireus på egen hand, så nu känner jag mig riktigt duktig!..

Det tog dessutom bara en timme till flygplatsen, bravo!!
Så jag har hunnit skriva ut boardingpass och har precis köpt mig en Frappe!..

Så nu sitter jag bara och väntar på att
Incheckningen ska öppna om cirka en halvtimme skulle jag tro!
Skönt att kunna slappna av lite nu och sen ska jag ju flyga vilket jag älskar!
Får säga som Arne "Livet leka "!!

Sunny(som förstås ändå längtar tillbaks till Amorgos)..
Svara med citat
Gammal 2014-06-14, 18:21
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Lördag 14 juni (del 2)

Ankom Pireus kl.15.00, exakt i tid, kom av BLUE STAR cirka 15.15.

Frågade vid en turistinfodisk vart X96 bussen avgick, det var inte långt att gå, bara runt hörnet från där båten lägger till vid Gate E7.

Det tog dessutom bara en timme till flygplatsen, bravo!!

Sunny(som förstås ändå längtar tillbaks till Amorgos)..
Takk, dette var g o d info for meg/oss og vår hjemreise fra Paros/ Naxos i juli, Sunny

- selvsagt er det ingen garanti for o s s at Blue Star var i Pireus helt etter tiden i d a g

Da jeg leste om den sørgelige avskjeden du tok med Amorgos i morges - kom jeg på et "hjertesukk" vi hørte fra en ung svensk kvinne på Amorgos da vi var der i 1996.

Det var deres/ hennes siste kveld på øya, de var på vei for natten, da de kom til Rachidi, ble de stående og se utover havet...

Etter en stund slo denne kvinnen ut armene og ropte h ø y t og fortvilet :

"Jag vil inte laemna det her"

- det kom fra HJERTET
Svara med citat
Gammal 2014-06-14, 22:06
ozogotts avatar
ozogott ozogott är inte uppkopplad

Att lämna en kär plats är första steget i resan att komma tillbaka.
Ozogott
Svara med citat
Gammal 2014-06-14, 22:15
Ylvan Ylvan är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2012

Så trösterikt sagt ozogott!

Tack igen Sunny för alla fina bilder och beskrivningar, vad i allasina dagar skall nu bli kvällens höjdpunkt?

Men du, vilken tur att du redan nu vet när du skall återse Amorgos

Ylva
Svara med citat
Gammal 2014-06-14, 23:13
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Vilken underbar tid du har haft på Amorgos, Sunny. Tack før att du har delat med dig av din glædje, entusiasm och lyckokænsla. Jag gillar ditt uttryck 'jag gillar utmaningar', ditt modiga gå-på-mod och att du inte ger upp!
Jag har først denna vecka føljt med i din långa tråd, sååå inspirerande! Jag har många bilder kvar att se, som jag inte hunnit med ænnu. Dem glæder jag mig till och dem ska jag njuta!
Lev gott och længe på alla fantastiska upplevelser, Sunny, och tack før att du tagit dig tid till så levande skildringar.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:56.