![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Det är ju så att efterfrågan skapar utbudet och vi är ju ett gigantiskt gäng här! Time fore action!! Låt oss göra massutskick med underskrifter till flygbolag och researragörer. Vi kan demonstrera på flygplatserna, gå runt i ring med plakat som "Ropen skalla-till Grekland vill vi alla" 👫👫👫👫👫. Vi kan preliminärboka varenda resa som finns tillgänglig för att visa hur stor önskan är att komma dit... Vi kan!! I min fantasivärld skulle detta påverka möjligheten att få återse Grekland inom kort, så fort de vill o kan ta emot oss igen. Kom igen SAS, Norwegian, TUI mfl...ge inte upp helt.. Vi står beredda med väskan packad och passet i högsta hugg ![]() ![]() / Kajja ![]() Senast redigerad av Kajja den 2020-04-29 klockan 07:58. |
|
|||
|
|||
![]()
https://www.expressen.se/dinapengar/...uropas-turism/
"Julia Farrugia Portelli, turistminister på Malta, vill till exempel se ”trygga korridorer mellan territorier och regioner”, skriver Mail Online. Hon menar att man skulle kunna ha tydliga protokoll för flygning, boende, restaurangbesök och för hur turister interagerar med andra. – Vi måste förbinda oss till att öppna så snart som möjligt. Det finns risker, men vi måste kunna hantera risker, – För mycket står på spel för att bara vara inaktiva. Andra åtgärder för så kallade turistkorridorer skulle kunna vara att flygpassagerares temperatur kollas, eller att de lämnar blodtester före avfärd. Kroatien har föreslagit ”någonting i form av covid-19-pass” – som dock WHO har varnat för. Och Grekland konstaterar att det krävs nya regler för allt från stränder till hotell, pooler och frukostbufféer. |
|
|||
|
|||
![]()
Heja på Kajja!👍
Jag går och tar ner resväskan nu. Pia |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tror att grekerna hoppas på att värmen skall ta kål på viruset. För de har nog inte tillräcklig kapacitet i sjukvården för att klara av ett stort antal sjuka. Så hoppas verkligen att värmen hjälper och att viruset skall försvinna eller bli betydligt svagare. Men sen får den ju inte poppa tillbaka igen på hösten. Det är ju det som ingen vet.
![]() / Anne |
|
|||
|
|||
![]()
Kan nog vara så, att det finns en djup insikt om att det inte går att hålla ett lands befolkning instängd i den starka värme som är i antågande. Ser just att det under de närmaste dagarna kommer att bli 29 - 30 grader i vissa regioner. Och det är bara en början!
Min förhoppning är givetvis att öppnandet lyckas. Däremot måste jag nog leva med en insikt om att inte kunna resa till Grekland innan allas förhållanden är betryggande. Alltså, att jag inte är en smittorisk och/eller jag riskerar att på plats bli smittad. Situationen är ju den, att jag nu har en ofantlig tillgång till kvalificerad sjukvård (3 stora sjukhus inom 10 mils avstånd), vilket är en trygghet att luta sig mot om alla tar sitt ansvar. Jag undrar så smått; vad finns det för kvalificerad sjukvård i den grekiska övärlden till stöd för befolkning och turister om det sker en plötslig smittspridning? Det är nog det stora bekymret för de som bestämmer i Grekland - ett bekymmer som jag ”för allt smör i Småland” skulle vilja ha. |
|
|||
|
|||
![]()
Det har vært et innlegg på Facebook der noen etterspurte hvor mange som har dødd på øyene. Da fikk de til svar at det er ingen. Øyene har ikke kapasitet til å behandle coronapasienter, så de sendes til fastlandet.
Det må jo være ille nok for grekerne selv å bli sendt til fastlandet, unna familie og nettverk der. Hvordan skal vi som ikke snakker gresk engang takle det? Vi i Norden er ikke ferdige med pandemien og det er usikkert hvordan den utvikler seg idet enkelte land. Og Hellas kan neppe leve av skandinaviske gjester alene. De store landene som Italia, Tyskland og England er hardere rammet enn oss. Dessuten må vi vel regne med at mange er litt engstelige for å reise i år. Og når jeg har lest noen av forslagene til hvordan vi skal måtte innrette oss på fly, hotell, strender, hotell og resturanger så må jeg si at det frister ikke å dra nå. Det blir interessant å se hvor dette bærer. |
|
||||
|
||||
![]()
Det stämmer bra det. Det är tur att det är så få smittade på öarna. Än så länge i alla fall.
|
|
|||
|
|||
![]()
Hjälp, hjälp!
Även om Grekland öppnar upp och UD beslutar att man får resa igen är vi helt inne på spåret att vi inte kommer att genomföra vår resa till Tilos i år. Det känns självklart fruktansvärt tråkigt och jobbigt, men att vara där vi inte kan känna oss trygga med sjukvård vid behov är vi inte sugna på. Nu har vi två val. ![]() ![]() ![]() Snälla hjälp ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej Mafric!
Vi var i samma situation. Skulle åka 30/5. UD förlängde reseförbudet så vi beslutade oss för att avboka allt så att vi fick tillbaka handpenningen. Väntar forfarande på pengarna ![]() ![]() Även om Ving hade generösa erbjudanden så kändes det bäst att ge upp. Skulle det bli nån förändring i höst (vilket jag betvivlar) så är man ju fri att boka med alla bolag. Sen är jag osäker på om de avgångstider som står nu verkligen gäller i höst. Bra flygtider är ganska avgörande för var vi hamnar. Det finns en tråd här på Kalimera under Resa till Grekland som heter Avbokat som många berättar i om hur de har löst sina resor. Lycka till!! / Kajja ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Förstår ert dilemma, verkligen! Och så himla svårt att råda andra men jag hade haft is i magen och hoppats på att UD förlänger avrådan efter 15 juni (vilket jag tror de gör). Vår avresa skulle vara 11 juni så det var med knapp marginal. Har avbokat och väntar på att få pengarna tillbaka från Apollo.
|
|
|||
|
|||
![]()
Tack Kajja och Simetra!
Vårt dilemma ligger i att avresan är några dagar EFTER den 15 juni och att ingen vet vad som händer därefter ![]() UD har inte ens en aning om när de kommer meddela om vad som gäller efter den 15 juni. Inte blev det lättare av att Grekland meddelade att de ev. kommer öppna upp säsongshotellen i slutet av juni. Om vi ska nyttja ombokningsförsäkringen måste vi göra det i början av kommande vecka, men som sagt så skulle det vara skönt att slippa den varianten. Undrar om det överhuvudtaget kommer vara möjligt att ta sig till och turista på Tilos i slutet av juni🤔 Mitt i denna kris med död och fruktansvärda människoöden😢💗 kan jag ändå inte låta bli att tycka lite synd om oss för att vi har sånt oflyt och hamnat precis mellan stolarna. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Stefan Löfven sa i en intervju förra veckan att vi inte skulle räkna med att resa utomlands efter den 15 juni heller. Men något bestämt är det inte ännu. |
|
|||
|
|||
![]()
På Nisyros verkar man i alla fall ha gett upp årets säsong. Åtminstone kommer Porfyris Hotel att vara stängt (vi hade bokat en vecka där i september...).
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Läste på vår Facebooksida att om ett hotell hamnar i karantän måste: Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() ![]() Bild från juni, nu är det "keeping distance" som gäller, så det lär dröja innan jag kan ta en liknade bild igen, som för övrigt är från hamnen på Naxos. |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för era tankar, Janne och Charleston
![]() Även om jag aldrig nå'nsin längtar efter trängsel i Grekland (liksom på din bild, Kalimera), eller någonstans överhuvudtaget, så är bilder i alla fall ett sätt att minnas och njuta av vårt älskade Grekland ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() ![]() Snart kanske tavernorna öppnar igen. Bilden är från Vathy på Ithaka. Restauranger och kaféer kan öppna igen den 1 juni om antal fall av covid-19 fortsätter att vara låga, sade premiärminister Kyriakos Mitsotakis idag tisdag, enligt Kathimerini. De slutliga beslutet för öppnandet av kaféer, restauranger och barer kommer att fattas efter den 18 maj. Självfallet kommer det att finnas restriktioner kopplade till öppnandet. Samma tidning skriver idag att Wizz Air ska börja flyga från London Luton Airport till Zakynthos, Heraklion (Kreta), Korfu och Rhodos i början av juli. Mer om covid-19 i Grekland finns här. |
|
||||
|
||||
![]()
PRECIS där har jag suttit på Ithaca. Uff, nu står man knappt ut längre...
![]() /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Finlands största charterbolag Aurinkomatkat som ägs av Finnair har idag avbokat alla resor 1-30.7 (tidigare avbokades alla resor ända till 30.6). Dessutom har de avbokat alla sommarhalvårets resor till Korfu, Kos, Lefkas, Parga, Santorini och Thassos. Antar att folk inte vågar boka så därför har de avbokat resorna. Kvar finns väl då resor till de stora turistöarna Kreta och Rhodos. Men får se hur det går med dem? Det talas mycket om att epidemin kommer att finnas kvar länge och fortsätta på hösten. Besvärligt är detta. / Anne |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
|
![]() |
|
|