|
||||
|
||||
Sv: Sängarna i Grekland
Jag älskar sängen på Annapolis i Rh. stad, hård o skön. Kuddarna är lagom höga.
Har försökt att ligga på golvet med bäddmadrass här hemma, men det blir FÖR hårt. Irene |
|
||||
|
||||
Kuddar/ sängar i Grekland....vår var perfekt.
Har aldrig tidigare sovit så gott som vi gjorde på Skopelos . Vaknade normal tid och inte innan solen gick upp som sist vi var ute. Utvilad efter en hel natt utan att kroppen domnat bort. Men måste tillägga att vi vaknade tidigt en morgon av en hund som skäldle .Fast det var bara tur för vackrare soluppgång får man leta efter.Yrvaken sprang vi ut och fotograferade den finaste morgonstund. Birgitta |
|
|||
|
|||
Joppan här!
Sängarna ÄR hårda det är ju inget nytt, har också funderat på om grekerna använder bäddmadrass eller inte, troligen! Någon skrev att dom tog den tjocka "mysiga" filten att ha som bäddmadrass, det funkar faktiskt rätt bra, har provat och jag tyckte sängen blev rent behaglig, där vi bodde sista resan nu i augusti så hade hotellägaren både filtar och vanliga täcken, det är inte så vanligt. På tal om kudde så finns det ju "vakumpackade" nackkuddar på Jysk som är ferfekt att ta med, tar ju ingen plats, är alldeles platt, sen kan man lämna dom för dom är inte så dyra, men det kanske ni redan har provat iofs. |
|
||||
|
||||
Oj, oj, jag tyckte deras sängar var förfärligt hårda, jag hade ont i hela kroppen fast jag själv har ganska mycket "kuddar" på kroppen
Och nog är det väl konstigt att dom inte upptäckt bäddmadrasser! /Britt |
|
|||
|
|||
Ser varje gång jag är på IKEA i Aten greker som köper sängar, men inte köper de bäddmadrasser.
När jag flyttade ner fanns inte IKEA så jag ville absolut köpa sängar i Sverige som vi sedan skickade ner med långtradare. Min svägerska beställde oxå en säng med bäddmadrass från Sverige och det tackar hon mig för. Inga greker jag känner har bäddmadrass, men numera finns det som sagt att köpa. Tror att det är ren vana att de ligger på själva stommen. Nästa vecka ska gubben och jag åka till Agistri, då tar jag med både kudde och madrass, madrassen rullar jag ihop och bär in på kvällen när ingen ser, gubben tycker det är så pinsamt Men jag föredrar att sova skönt, och eftersom vi har bilen med oss så finns det plats. Nej, sängarna i Grekland är ingen höjdare, förrutom min då. Monica |
|
|||
|
|||
Hej Monica!
Har din gubbe provat ligga på din bäddmadrass ? OM, tyckte han inte din säng var mycket skönare då eller ? Du måste lära grekerna att dom sover sååå mycket skönare med bäddmadrass Kanske vi kan lära gamla hundar sitta i HELA grekland, kanske det kommer på hotellen inom en framtid, är man optimist eller /Joppan |
|
|||
|
|||
Citat:
Eftersom det kostar extra med en bäddmadrass kanske det inte är så intressant för hotellen. Jag tycker det är en annan fördel eftersom man oftast kan tvätta själva fodralet på en bäddmadrass, på min finns blixtlås och bara dra av och stoppa i maskin. Mer hygieniskt än att ligga direkt på den stora stommen. Monica, som nu funderar vad jag mer ska packa ner till på söndag, värmeljus, räkor från IKEA, nescafe till frappe och, och, och det gäller att göra det så mysigt som möjligt när man är barnlediga. Jaja, vi är alla olika |
|
|||
|
|||
Kul att hitta denna gamla tråd!
Tänk vad jag har funderat på detta!! Varför är de grekiska sängarna så himla hårda......de har ju glömt bäddmadrassen! Såg att några tyckte att de är sköna, kan inte fatta det Hemma har jag en Carpe Diem och det kallar jag en skön säng. Undrar om det har med åldern att göra? Förr när jag var i Grekland så tänkte jag inte ens på sängarna, men nu är det stora problem och jag har ibland fått låna allt från stolsdynor till filtar för att överhuvudtaget kunna sova. Enda stället där jag fick låna, hör och häpna, en bäddmadrass var på Hotell Asteria i Naxos. |
|
|||
|
|||
..och jag har ännu en vecka njutit av Nikoletas sköna och ganska hårda sängar på Tinos....nästan lika hårda som hemma Tur vi är olika!
Lissi |
|
||||
|
||||
Jag brukar köpa en luftmadrass och blåsa upp och sova på i sängen. Det är det enda som funkar på dessa madrasser från hårdaste delen av helvetet.
|
|
|||
|
|||
Är jag den enda som tycker om hårda madrasser...
|
|
|||
|
|||
Nä, jag ÄLSKAR sängarna i Grekland och har en hård sängbotten hemma också.DEN kan jag däremot ibland tycka är lite väl hård
Däremot är de knöliga kuddarna något jag gärna kan avvara, fast där jag bor mest är kuddarna helt ok. Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
Någon som har tips i mellanprisnivå på Tinos med hyfsat badrum och inte allt för hårda sängar? Rent ett absolut krav. Kanske bäst att inte förboka utan kolla på plats. Det har ju fungerat på andra öar. Tycker annars att sängkomforten blivit lite bättre i Grekland de sista åren. På Folegandros var sängen riktigt skön. Vi är trots våra defekter ganska rörliga och har inga svårigheter att gå en bit. Eva |
|
|||
|
|||
Citat:
Det som är hårt för mig är kanske normalmjukt för en annan så att avstå Nikoletas boende bara för en hörsägen om sängarna kanske är synd. Marianne gillade ju sängarna på Golden Beach vid Ag Fokias stranden...De hade visst bra sängar enligt dem. Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
Pent og rent med gode senger - veldig trivelig vertskap der og For å ikke "spore av" tråden helt vil jeg legge til at vi også synes sengekomforten generelt er blitt mye bedre - rett og slett b r a der vi har bodd de siste årene |
|
|||
|
|||
Jag bodde i början av okt hos Manos Plaza i Karpathos. Sängarna där var hårda som sten och saknade bäddmadrasser.När jag påpekade att de var hårda fick jag rådet att lägga en filt på bädden-men det hjälpte inte.Man kamske får ta med sig en rejäl bäddmadrass till Grekland.Eva B
|
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
|||
|
|||
Jag har kollat med Marianne om sängarna på Golden Beach vid Ag.Fokiasstranden.
De är enligt henne alldeles nya och helt underbara att sova i. Läget är alldeles förträffligt alldeles vid stranden. Ca 20 min promenad in till Chora. Lissi |
|
||||
|
||||
Tack för det tipset också. 20 min promenad låter helt ok bara man inte behöver gå på en starkt trafikerad väg men det får jag kolla upp innan.
Eva |
|
|||
|
|||
Citat:
Granne med Golden Beach finns den jättemysiga tavernan Marathia som har supergod mat. Jag bor ju alltid 5 min från början av stranden så jag vet Lissi |
|
|