Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2008-11-26, 10:34
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 246
Standard Sv: Euron

Precis! Ekonomi är ingen exakt vetenskap. Speciellt nationalekonomi är mera ren politik (kallas f.ö. ofta "political economy" utomlands). T ex vill vi ha en nyliberal avregleringsfundamentalism (som vi nu i dagarna ser hur det "fungerar") eller vill vi ha nån form av solidarisk politik. Nu har ju visserligen svenska politiker ändå, mycket pga EU-inträdet, känt sej tvungna att gå den vägen, men med ett emu-medlemskap blir handlingsalternativen ännu färre. Då får vi i ännu högre grad låta oss styras av ej valda tjänstemän i centralbanken än av valda politiker.
Och experter (i den mån nu ekonominissarna på finansinstituten och bankerna kan kallas för detta) tycker jag man ska ha för att rådfråga, inte för att låta sej styras av.
/Thomas
Svara med citat
  #42  
Gammal 2008-11-26, 16:09
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Euron

Citat:
Ursprungligen postat av tramp Visa inlägg
Underskatta inte folkets kunskaper.
Det är mindre farligt än att överskatta dem...

Jag har inte för avsikt att förlänga den här diskutionen längre. Jag har försökt hålla mina argument innanför ramen för ämnet, när du blandar argument för olika saker i en salig röra...
Svara med citat
  #43  
Gammal 2008-11-26, 22:56
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Euron

Håller med Peter.

Man behöver inte nödvändigtvis vara "avregleringsfundamentalist" för att anse att en gemensam europeisk valuta är en god idé som dessutom visat sig fungera väl i praktiken. Alltfler länder inser detta och nu står Slovakien och Polen på tur att ansluta sig till samarbetet.

Avslutningsvis hoppas jag dock, åtminstone i ett avseende, att Peter och jag får fel och du Thomas får rätt när du säger att Euron inom en relativt snar framtid ska stå i 9,30.

Befarar dock att vi pessmister som sett kronan försvagas under flera år får rätt...
/Magnus
Svara med citat
  #44  
Gammal 2008-11-27, 09:20
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Euron

När nu diskussionen verkar bottna mest i hur "dyrt" det blir för oss att bo och leva i Grekland på semestern, måste vi ta i beaktning de reallöneökningar vi faktiskt haft sedan några år tillbaka. Ska vi gå så långt tillbaks som när Euron stod i 8:50 är det i praktiken billigare att att leva i Grekland idag. Men då måste man ju också räkna in de rejäla prishöjningar som inträffat i euroområdet, Grekland inräknat, sedan valutasamarbetet inleddes...
Summa summarum - turister lär alltid gnälla över "vad dyrt det blivit". Det enda som skiljer är orsaken man väljer att skylla på. :-)
Svara med citat
  #45  
Gammal 2008-11-28, 08:00
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Euron

Det var länge sedan jag valde resmål efter värdet på valutan. Jag biter nog i det sura äpplet och fortsätter att åka till Grekland trrots att Euron blivit lite dyrare.
Som jämförelse kan jag nämna att jag ofta åker till Tyskland och där upplever jag att man får mer valuta för pengen. Det är alltså även inhemska prisbilden (=inflationen) som gör att Grekland känns dyrare och dyrare för varje år!
Svara med citat
  #46  
Gammal 2008-11-30, 17:37
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Euron

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
...måste vi ta i beaktning de reallöneökningar vi faktiskt haft sedan några år tillbaka.
Är du snäll och informerar mig om vilka reallöneökningar Sjukpensionärer (som jag), ålderspensionärer, långtidssjuka och arbetslösa haft de senaste åren? Det skulle vara väldigt intressant att höra för jag har bara märkt av en försämring...

Vår nuvarande regering har valt ett system med differensierad beskattning av olika grupper i samhället där de ekonomiskt svagaste ska betala mer skatt än andra... Och dessa grupper har inte haft någon reallöneökning!

Citat:
Ska vi gå så långt tillbaks som när Euron stod i 8:50 är det i praktiken billigare att att leva i Grekland idag. Men då måste man ju också räkna in de rejäla prishöjningar som inträffat i euroområdet, Grekland inräknat, sedan valutasamarbetet inleddes...
Är det ingen annan är jag som reagerar på ett så totalt felaktigt påstående? Jag förstår inte hur du kan skriva något sådant! Det officiella kostnadsindexet för Grekland har gått upp omkring 20 % de senaste 10 åren. Därtill ska vi nu lägga till över 10 % pga valutakursen. Så hur du kan få det till att det har blivit billigare övergår mitt klena förstånd...
Svara med citat
  #47  
Gammal 2008-12-01, 21:47
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Euron

Kan bara inte låta bli...

En € för 10,52. Känns det som om det går åt rätt håll?

Några fakta om Eurosamarbetet från Wikipedia:
"Euro är Europeiska unionens officiella valuta, som används i 15 av Europeiska unionens medlemsstater, det så kallade euroområdet, som utgörs av Belgien, Cypern, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Portugal, Slovenien, Spanien, Tyskland och Österrike.

Den används också i tre andra länder, som har formella avtal med EU, samt inofficiellt i ytterligare tre länder. Således är den gemensam valuta för mer än 320 miljoner européer.[3] Inkluderat områden som använder valutor som är knutna till euron, får euron direkt påverkan på närmare 500 miljoner människor världen över. Med mer än 610 miljarder euro cirkulerande i december 2006 (lika med 802 miljarder US-dollar vid samma tidpunkt) är euron den valuta som har högst kontantvärde i världen.[4]"

Avstår från politiska värderingar utan konstaterar enbart att många i Europa verkar tycka att Eurosamarbetet fungerar väl. Har bara uppfattat att delar av den italienska högern vid något tillfälle diskuterat möjligheten att återinföra lire (vilket möjligen säger mer om dem än om Eurosamarbetet)

/Magnus
Svara med citat
  #48  
Gammal 2008-12-15, 16:18
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Euron

Så kan vi konstatera att EUROn har varit uppe över 10.95 under dagen... Den har gått tillbaka några ören, men det verkar bara vara en tidsfråga innan den kostar över 11 SEK.
Svara med citat
  #49  
Gammal 2008-12-15, 18:37
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Euron

Jag får mardrömar...
Svara med citat
  #50  
Gammal 2008-12-15, 20:05
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Euron

Jag som har många kunder ute i Europa och fakturerar mycket i Euro jublar!
Svara med citat
  #51  
Gammal 2008-12-15, 20:18
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Euron

Färden utför slutade idag på 10,97.

Nu börjar det bli pinsamt...
Svara med citat
  #52  
Gammal 2008-12-16, 13:09
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Euron

Kursen hos Forex är nu uppe i 11,08.
Man får 9 Euro för en hundring !
(i somras fick man 11 Euro för en hundring)
Svara med citat
  #53  
Gammal 2008-12-16, 18:05
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 813
Standard Sv: Euron

Citat:
Ursprungligen postat av Homeros Visa inlägg
Kursen hos Forex är nu uppe i 11,08.
Man får 9 Euro för en hundring !
(i somras fick man 11 Euro för en hundring)
Suck, inget kul alls. Speciellt inte som vi ska åka iväg snart.

/NW
Svara med citat
  #54  
Gammal 2008-12-16, 18:08
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Euron

Kl 17.46 stod kursen i 11,1669 Vilket blir 11,17.... Och den har under dagen varit över 11,18. Det här är inget kul längre...
Svara med citat
  #55  
Gammal 2008-12-16, 18:46
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Euron

Just nu 1€ 11,25 SEK.
Detta slutar med katastrof.
Tänk om pensionen kom i euro i stället. Då skulle jag vara glad.

Uffe
Svara med citat
  #56  
Gammal 2008-12-16, 18:47
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Euron

Nej fy för den lede!!! OJ så dyra resor vi har framför oss....Paris och Rom var ju dyra även innan! Vi lär inte äta många gånger på restaurang i Paris inte.....
Det värsta är att vi aldrig kommer att se euron sjunka heller!! Möjligen under 11 kr men aldrig under 10 kr igen..

...tror Lissi
Svara med citat
  #57  
Gammal 2008-12-16, 19:03
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Euron

Den svenska valutan fortsätter att falla inte bara mot EUR utan även mot Brittiska pund, Danska kronor mm. 1:50 för en dansk krona. Snart kan man inte en åka över sundet och besöka våra danska vänner. Över 11o för EUR. Snart får vi väl döpa om vår valuta till pesos eller lire. Varför ska vi Svenskar vara så förbaskat enögda och tro att vi alltid vet bäst?! Nu är det så dags att vilja ha EUR. Det blir väl bara vänta och se hur djup kronan ska falla.
Chras
Svara med citat
  #58  
Gammal 2008-12-16, 19:09
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Euron

Jippie !
Och jag som har 40 euro liggandes hemma. Inköpta för 9,50 sek/euro !
Då har jag plötsligt tjänat in ca: 70 sek .

/Tom .... som inte vill måla ...på väggen.
Svara med citat
  #59  
Gammal 2008-12-18, 19:15
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Euron

Hela inlägget kommer snart....
Svara med citat
  #60  
Gammal 2008-12-18, 20:26
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Euron

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det värsta är att vi aldrig kommer att se euron sjunka heller!! Möjligen under 11 kr men aldrig under 10 kr igen...
Under förutsättning att det inte dyker upp fler finansiella "bubblor" nu så tror jag att vi står på toppen. (Eller botten om man vill kalla det för det...) Och det är mycket möjligt att vi kommer att ha den här kursen under en viss tid framöver. Tills den finansiella marknaden börjar återhämta sig. Men min gissning är att Kronan kommer att stärkas så sakta framöver och åter komma ner till kring 9,50 på 1 - 2 års sikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Chras Visa inlägg
...1:50 för en dansk krona.
När jag flyttade ner till Malmö så kostade 1 Dansk Krona ca 80 Öre... Det var tider det... Gammeldansken har blivit dyyyyr....

Men då kan man ställa frågan: Hur kommer det sig att Svenska Kronan nästan halverats i värde mot den Danska...?

Ett (del)svar är att Danmark sade nej till att införa EURO, MEN kopplade den Danska Kronan till EU:s växelkursmekanism ERM2 som bara låter den Danska Kronan svänga +/- 2,25 % mot EUROn! Därför har Danmark EUROns stabilitet men fortfarande sin egen valuta. Naturligtvis finns det många andra faktorer som påverkat kursen också.

(Gissa om de 26.000 pers som varje dag pendlar över bron till Kph och jobbar skrattar hela vägen till banken den 25:e varje månad...?! De har fått en hyfsad löneförhöjning de senaste månaderna. Närmare 20%!)

Sverige hade också också möjligheten att ansluta sig till ERM2. Så jag ber att få framföra mitt varma tack till de som uppenbarligen tyckte att det var onödigt... De som trodde att lilla Sveriges Krona skulle stå stark när det blåser.... Och det är väldigt tyst från EURO-motståndarna här nu tycker jag...

Citat:
Varför ska vi Svenskar vara så förbaskat enögda och tro att vi alltid vet bäst?!
Tack. Det är alltså inte bara jag som tycker så... Danskarna var djä... smarta. Sedan tycker jag inskränkta passar bättre än enögda.

Majoriteten av alla "experter" och politiker var för att vi skulle införa EURO. Men pga klantighet så skulle det genomföras en folkomröstning. Och som någon sade så röstar folket oftast känsomässigt mer än rationellt...

Citat:
Nu är det så dags att vilja ha EUR. Det blir väl bara vänta och se hur djup kronan ska falla.
Nu är det ju hopplöst. Men om vi har tur, vilket jag tror, så stärks Kronan till 9,50 på 1 - 2 års sikt. Och det är ju sagt att det ska bli en ny folkomröstning framöver. Då kanske det finns en majoritet för att införa EURO när man sett hur känslig Kronan är? Min förhoppning är att politikerna tar ett ordentligt tag om kulpåsen och utan omröstning säger: Nu nu gör vi så här! Men det är väl för mycket att hoppas på...

Vi hade chansen att gå över till EURO vid en kurs på ca 7,30 en gång i tiden. Det tackade det Svenska folket nej till. Pga att politikerna klantade sig och var lika flata som folie. Nu betalar vi omkring 11 Kr för samma EURO! Hur kul är det?

Om vi gått med från början hade alla importerade varor från EU varit betydligt billigare idag. Från bilar till livsmedel. Våra resor hade varit billigare. Vi hade helt enkelt haft betydligt lägre kostnader i vardagslivet och haft mer pengar i plånboken...

Vad finns det för argument kvar att behålla Kronan? Att vi kan bestämma över den själva? Tja, det har ju varit lyckat så här långt... Vi får inte ens vara med på de möten som rör EURO eftersom vi inte har den trots att vi är med i EU. Vi kan inte påverka något vi inte ar anslutna till!

Irriterad? Vem? Jag?

Citat:
Ursprungligen postat av anoula Visa inlägg
Jag som har många kunder ute i Europa och fakturerar mycket i Euro jublar!
Som alltid är det någon som lyckas få någon fördel... Du, och de som jobbpendlar till Danmark...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT