Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2014-03-09, 00:10
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Jag tror en stor del av särskrivningar beror på att många numer skriver på datorer och telefoner. Litar man på mobilernas autocorrect och datorernas "rättning" (röda streck under ord som programmet inte känner igen) blir det ofta fel, medan ordbehandlingsprogram accepterar en särskrivning.

Kommunikation idag sker snabbare och mindre genomtänkt än förr. På gott och ont. Fort blir fel. Fort blir ogenomtänkt. Men fort blir också snabb kommunikation och meningsutbyte.

Och ju fler som skriver fel desto mer fel blir det...vilket sprids. Journalisternas språkliga fel kan bero på sämre utbildning i svenska språket OCH på stress. (Korrekturläsare finns såvitt jag vet inte längre.)

Är själv språklärare och en ganska duktig skribent, men det är svårt att se sina språkfel på en gång - och vem har tid att vänta och reflektera i dagens samhälle? Även språkligt duktiga elever särskriver. Det har inte längre med dyslexi att göra utan en okunskap eller omedvetenhet om språket som sprider sig. Har till och med kommit på mig själv att göra det, hemska tanke.

Däremot är det ju intressant vilket engagemang program som Språket i P1 väcker!
A
Svara med citat
  #42  
Gammal 2014-03-09, 19:21
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Som flera har påpekat kan naturligtvis alla göra fel. Men jag anser att hos den som har skrivande eller språk som yrke ska inte särskrivningar behöva förekomma i det som publiceras eller offentliggörs.


/kimmen
Svara med citat
  #43  
Gammal 2014-05-09, 23:41
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 087
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
...och nu tycker jag att vi ska diskutera de mer och mer vanligt förekommande särskrivningarna.Det fanns inte "på min tid",men nu dessvärre allt oftare.
Varför tror ni detta fenomen har uppstått?
Ett annat irriterande fenomen som blir allt vanligare är att skribenter inte klarar detta med skiljetecken (punkt och komma med flera). Ett skiljetecken ska alltid åtföljas av ett mellanslag. På nätet är det folk av olika nationaliteter som läser inläggen, många kan inte språket men läser det ändå med hjälp av Google translate eller liknande tjänster. Har man då hoppat över mellanslaget så klarar inte översättaren av detta och man har snabbt tappat många av läsarna.
Om vi ska hålla oss lite mera till det grekiska så finns det även ett annat problem. Jag läser ofta grekiska texter med hjälp av Google translate men ibland skrivs de med våra bokstäver och då blir de helt oläsbara för mej.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #44  
Gammal 2014-05-10, 00:30
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 404
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Det är som jag ser det ett allvarligt problem som den här tråden tar upp. Det ska genast noteras att det absolut inte är en fråga om "bra och dåligt" e d i största allmänhet. Våra nya sociala medier har gjort att många som annars inte alls har kommit till tals numera deltar i den allmänna debatten och medverkar därmed i varierande grad till hur vårt språk används. Självklart är det positivt att så många som möjligt kommunicerar med varann och uttalar sina åsikter. Det bidrar säkert också till att man i allmänhet blir mer och mer van vid att formulera sig i skrift.

Men det gör också att vi på gott och ont påverkar varann allt mera vad gäller kvalitén på det språk vi använder. I det sammanhanget tycker jag då att alla som har till yrke att i skriftlig form uttrycka sig i allmänna medier, i huvudsak då tidningar, har ett stort ansvar. Det är därför mycket bekymmersamt att notera att fel och brister blir allt vanligare i det sammanhanget.

Jag tycker mig märka att det snabbt blir allt vanligare med både "sär skrivningar" och "stav fel" i våra tidningar. Det gör det verkligen inte lättare för folk med annat modersmål att lära sig svenska när man så ofta möts av sådana felaktigheter.

Tyvärr är det alltför ofta som man numera har "sätt" att journalister och ledarskribenter också stavat på ett felaktigt "sett". Risken är stor att det genom snöbollseffekten blir ett växande problem. Är det måhända även ett tecken på en fallande kvalité i skolans undervisning i svenska språket?

Masse
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT