|
Visa resultat för omröstning: Vilken är din grekiska favoritdryck? | |||
Öl | 28 | 15.91% | |
Retsina | 45 | 25.57% | |
Annat vitt vin | 8 | 4.55% | |
Rött vin | 7 | 3.98% | |
Ouzo | 38 | 21.59% | |
Raki/tsipouro/tzikoudia | 1 | 0.57% | |
Metaxa | 6 | 3.41% | |
Kafé elleniko (grekiskt kaffe) | 3 | 1.70% | |
Kafé frappé (iskaffe) | 29 | 16.48% | |
Annat | 11 | 6.25% | |
Antal röster: 176. Du får inte rösta i den här omröstningen |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
Sv: Vilken dryck njuter du mest av?
Citat:
Kaffe e ju en konstig dryck, många e som du o mår dåligt när man e utan men jag märker ingen skillnad på det sättet. Tyvärr blir jag inte pigg av kaffe heller när jag jobbar natten. Skulle behövt att bli det ibland..... |
|
|||
|
|||
Det finns två drycker jag njuter av på kreta. Det är Frappè och Raki!!
Det var ju frågan om vad man njuter av och inte vad man dricker till maten ex.öl,vatten och ev. vin. aake |
|
||||
|
||||
ISKALL Retsina ( cair ) "smakar gudarnas nektar" när jag sitter under STOOORA TRÄDET i Mandrakihamnen (Rhodos) Cafeet/rest. heter Aktaion....... Där kan jag sitta o titta ut över hamnen med glittrande vatten o otroliga båtar. Bara sitta där o njuta och se människor o livet vandra förbi.....
( Trafiken har jag "stängt av" ) Tittar upp och kan känna stor vördnad för trädet jag sitter under ,som breder sina stora grenar över mej. Just DÄR smakar retsinan som BÄST!!! |
|
||||
|
||||
Köpte en stor Bag-in-Box med Retsina för ett par år sedan på Paros och tog med hem till Sverige. Jag tror det var 10 liter. Lägg till det 2 liter Ouzo, inte roligt att släpa på i Athen. Det tog tid för mina axlar att återhämta sig, men det blev en rolig Grekisk fest i höst mörkret.
|
|
||||
|
||||
I Grekland njuter jag av det mesta:
En iskall frappé på förmiddagen, en fatöl upphälld i ett isat glas till lunch. Gärna ett lokalt vin till middag, och en ouzo då och då. Gärna en riktig fin en från Plomari på Mytlilini ! Jag gillar att dricka min ouzo med ett par isbitar och några skvättar vatten, men även med några isbitar och citronjuice istället. Det är verkligen utsökt ! Jag har även testat detta här hemma i "Svedala", och föredrar då att blanda med Brämhults färskpressade lemonad. Testa gärna det. |
|
||||
|
||||
Som sagt var dryck har sin plats ex en Raki efter maten, öl för att släcka törsten fast det går nästan lika bra med vatten samt vin till maten.
Helst skall det vare egen producerat så besök rätt taverna eller marknad för en test |
|
|||
|
|||
Det är väl inte mycket som slår en kall öl till lunchen. Men jag brukar dricka Amstel och inte Mythos. Och Amstel är väl inte särskilt grekiskt. Retsina dricker man ju nästan varje kväll till maten. Men en god iskaffe är det som man VARJE gång man tar en utbrister, "Herregud vad gott detta är". Så det får bli iskaffe.
Thomas |
|
|||
|
|||
Rött vin e alltid bäst!!! Always
|
|
|||
|
|||
Ja e lite efter.....men vad e frappe????
Senast redigerad av inkfish den 2007-08-12 klockan 14:27. Anledning: långt citat |
|
|||
|
|||
Raki??? E du i turkiet i tankarna...hihi...gott de med fast ozuo bättre(sambucca bäst)
Senast redigerad av inkfish den 2007-08-12 klockan 14:27. Anledning: långt citat |
|
||||
|
||||
Som det står i omröstningen: iskaffe.
|
|
|||
|
|||
Vad e frappe?
|
|
||||
|
||||
|
|
|||
|
|||
Vad bra, Barbro!!!!
Nu vet ja vad de e !!! Inget som frestar men ja vet vad d ee som sagt..hihi |
|
|||
|
|||
malamatina retsina tycker vi är godast .Grön etikett läskedryckskapsyl
|
|
||||
|
||||
Citat:
Malin |
|
||||
|
||||
Malamatina gillar jag också! Längesen jag fick den nånstans. Den och Liokri är bra. Fast inget slår Cair för mina smaklökar
|
|
|||
|
|||
Malamatina kunde man beställa på systemet för 2-3 år sedan.F.övr .har i hittat den på Kreta o Kos
|
|
|||
|
|||
Citat:
Ja, ha!!! E de så?? Trodde de va inhemst turkiskt??? Ouzo i grekland...ja där ser man vad fel man kan ta...hiihi... |
|
||||
|
||||
Ganska jämt ändå mellan de fyra första (Retsina, Ouzo, Öl och Frappe) kan nog sluta hur som helst. Ser att min favorit rödvin har fått två nya röster och har nu fem istället för tre heja .
Mvh Ann |
|
|