|
||||
|
||||
Sv: Bästa strandlitteraturen
Hej!
Jag vill rekommendera två böcker som inte är så nya - men väldigt bra - och en författare. Den vidunderliga kärlekens historia av Carl-Johan Vallgren. Den handlar om en man som föds till livet med sämre förutsättningar än de flesta. Men det som höjer boken är inte enbart handlingen utan även det underbara språket som Vallgren behärskar strålande. Påven Johanna av Donna Woolfolck Cross som handlar om tanken på att det har funnits en kvinnlig påve. Den är kanonbra! Jag vill även rekommendera min absoluta favoritförfattare. Ta med en bok av Paul Auster och du blir fast. För oss som inte gillar förutsägbara böcker (läs deckare och självbiografier) så är Auster en mästare i den postmodernistiska genren. När man vänder blad så vet man inte vad som väntas - det gillar jag! I år tar jag med mig Illusionen om Gud av Richard Dawkins och Dårskap i Brooklyn av Paul Auster. /Ofelia |
|
||||
|
||||
Åter ett tack till er som lämnar färdiglästa böcker som vi fastboende sen låter cirkulera mellan oss. Just nu läser jag -igen- Henning Mankell, Danselaerarens tilbakekomst, på norska.
Skriv gärna en liten hälsning i boken du lämnar! Senast redigerad av Monica P den 2009-06-14 klockan 09:55. Anledning: Fel av mig att skriva danska, norska är det ju. |
|
|||
|
|||
Ovannämnda författare är också bra! Men vill dock tillägga Willy Josefsson (skriver i Ängelholms-miljö). Den bästa tycker jag är "Den fjärde punkten" (tror jag att den heter - blev nu lite osäker).
Jag tycker dock bäst om att läsa självbiografier såsom Peter Schmeichels "The great Peter" och "Managin my life" av Sir Alex Ferguson. Jag tycker att det är starkt av Sir Alex att komma så långt då hans första par fotbollsskor var grannens utslitna. |
|
||||
|
||||
Citat:
// Helén |
|
||||
|
||||
Låt mig föreslå några gamla favoriter
Leon Uris böcker: Exodus, som handlar om judarna under 2:a världskriget. Mila 18, om Warszawa ghettot Röd gryning och Upproret, som handlar om Irland, en av mina absoluta favoriter. James Clawells serie om kolonialiseringen av Hongkong, Tai Pan Tobbe |
|
|||
|
|||
Förslag på två tjockisar i pocket som räcker läänge
Katedralen vid havet (666 sid) av Ildefonso Falcones Om pojkens Arnaus uppväxt i 1300-talets Barcelona som sammanlänkas med bygget av katedralen Santa Maria. ett fantastiskt porträtt av 1300-talets Barcelona och Katalonien. Historiska fakta i kombination med sociala intriger, konspirationer och kärleksöden Kärlekens mörka sida (815 sid) av Rafik Schami Här står paret Rana och Farid i centrum Förbjuden frukt. Hundra års syrisk historia gestaltad i en kärleksrelation Vill också föreslå Barbara Nadels ********deckare. Den första i serien heter Belsassars dotter. Funkade utmärkt på grekstränder i höstas. Mica |
|
||||
|
||||
Hej
Peter Robinson och Mark Billingham skriver spännande deckare. Lolis |
|
|||
|
|||
Jag har redan nämnt en hel del men kom på att jag sedan sist även hunnit med att läsa Mari Jungstedts två första böcker och de är bra! Kan alltså passa bra som strandlitteratur
K - 27 dagar kvar till Skiathos |
|
||||
|
||||
Paulo Coelhos alla böcker dom är lättästa och tänkvärda....
myssa........ |
|
||||
|
||||
Shantaram har landat även hos mig, det är en tegelsten á la pocket
Den får åka i handväskan, väger nästan ett halvt kilo, det går många linnen på den vikten, reser man med endast handbagage så gäller det att planera in i minsta detalj // Helén |
|
||||
|
||||
En bok jag vill rekommendera är Eric Claptons självbiografi. Jag har precis läst den svenska översättningen, gjord av Elisabet Fredholm. Boken fängslade mig så jag hade knappt tid eller lust att gå till jobbet
Moster |
|
|||
|
|||
Jag har också skickat efter Shantaram.
Den får vila ett tag för nu läser jag Jonas Moström,han har jobbat som läkare på Sundsvalls sjukhus men skriver också deckare som utspelar sig i och runt S-vall.Eftersom jag är från stan så känner man igen det mesta fast han lagt till och dragit ifrån lite grann. |
|
|