|
||||
|
||||
Sv: Moderatorer
Som sagt om man jobbar med människor, och som i mitt fall ungdomar, är det förhoppningsvis helt solklart vad jag menar...men om man inte vill eller har förmåga att förstå vad jag menar så lägger jag ingen energi på det här.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Jag hade velat vara säker på om du verkligen menar det jag uppfattar att du skrev tidigare, att det som ALLTID avgör om någon gjort sig skyldig till en kränkning är att någon annan känner sig kränkt. Jag känner till flera exempel där det varit så som du säger. Ett sådant var när två högstadietjejer anmälde till rektor att de kände sig kränkta av en lärare som lutade sig över dem när han skulle hjälpa dem på lektionerna, på ett sätt som de tyckte var obehagligt. Han la också handen på axeln på dem när han pratade med dem, och det tyckte de också var obehagligt. Läraren sa naturligtvis att det var hans öppna och spontana sätt och att han självklart inte hade några avsikter med att röra i dem, och att han inte kunde hjälpa dem med uppgifterna om han inte böjde sig något över dem där de satt i skolbänken. Min absoluta uppfattning är att eftersom tjejerna tyckte att hans sätt att luta sig över dem och röra i dem var obehagligt, så gjorde han fel. Han kränkte dem. I egenskap av lärare och vuxen stod han i en viss maktposition gentemot dem och ansvaret att bete sig så att de inte kände sig obehagliga till mods av honom, var hans, och enbart hans. Jag antar att det är situationer lik denna du menar när du säger att om någon känner sig kränkt så har en kränkning skett. Där är vi helt överens. MEN det betyder inte att det ALLTID är så. När till exempel två vuxna människor pratar kan det av olika skäl vara så att den ene känner sig kränkt, eller till och med hittar på att han känner sig kränkt. Det kan finnas såväl avsiktliga som oavsiktliga orsaker till det – och det vore absurt och rättsvidrigt att per automatik döma den andre för kränkning, utan att ta hänsyn till vad denne faktiskt menat. |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Nilam, bra att du inte gav upp, nu tyckte jag i alla fall, att det blev tydligt vad du menade.
Det är självklart att det blir starka känslor när det gäller en fråga som denna. Att oskyldiga anklagas för kränkningar är naturligtvis ett mycket litet problem, jämfört med alla gånger när det verkligen sker kränkningar. Men trots det värt en diskussion, tycker jag |
|
|||
|
|||
Ni kanske ska starta en ny tråd..det handlar ju inte längre om rubriken..Moderatorer...ett tips
|
|
||||
|
||||
Citat:
Känslan kan man inte radera ut, men den som känt sig kränkt och insett att det var ett missförstånd, kan lämna den bakom och gå vidare - och mår bättre av det än av att fastna i sin känsla av kränkthet. Fast det är ju naturligtvis en process som måste få ta den tid den behöver. I antal är det kanske så, men inte i betydelse. Att bli oskyldigt anklagad för att ha kränkt någon är ju faktiskt oerhört kränkande. |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
Det vet jag förstås inget om mer än det intryck du ger just nu...men jag ångrar mig djupt att jag skrev detta till dig för jag borde förstå att du förstås även kan detta precis som allt annat...för i ärlighetens namn kan det inte finnas någon som kan mer än dig på detta forum...
|
|
||||
|
||||
Citat:
Jag försöker tillföra det här forumet mina erfarenheter från olika resor vilket jag också utgår från att du gör. Jag har lika stor rätt som du eller någon annan att ha åsikter i frågor som jag önskar debattera. Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Men nu tycker jag efter det att diskussionen spårat ur rejält så nu drar jag mig ur den. |
|
||||
|
||||
Citat:
Nu avslutar jag denna diskussion med dessa ord. |
|
||||
|
||||
Citat:
Har inte lagt mig i diskussionen tidigare men tycker ocksa att nog är nog. Vi är väl ända här for att vi älskar Grekland och borde använda var energi for allt positivt som har med det att gora eller är jag helt ute och cyklar |
|
||||
|
||||
Normalt skulle jag inte moderera en diskussion där jag själv berörs.
Men eftersom fokus lämnat mig för rätt längesen, och eftersom samtalstonen plötsligt sjönk så lågt att det började komma in anmälningar på tråden - så gör jag ett undantag. Den som inte anser ämnet färdigpratat, eller har andra allvarliga invändningar, får höra av sig. Men har ni skäll, hör av er nån annanstans inkfish/moderator |
|
|