|
||||
|
||||
Sv: Skopelitis ute av drift
"Jag har närt en orm vid min barm"
Ack, Arne karlslok, nu återgår vi till husfejden, stilleståndet är över. Jag vet hur mycket Skopelitis betyder för småcykladerna och Amorgos. Denna fina livlina och pärla. Även till Fourni har vi en livlina, Samos Spirit, som har stått still under året och det har drabbat Fourniborna mycket. Men nu får vi hoppas att hon är på gång. Birgitta.i |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Glädjebesked till alla älskare av rostburken Express Skopelitis. Jag kunde nyss på "Live Ships Map " skåda hurusom Skopan stävade hemåt mot Amorgos i 13,2 knops fart. Fartyget var i höjd med Serifos för fem minuter sedan.
Arne |
|
||||
|
||||
Snälla Arne?
Kan du inte gräva fram lite fakta om gamla "Skopan"? Jag vet att jag skrev fel i ett tidigare forum, men jag redigerade uppgifterna.... //Ulf |
|
|||
|
|||
Citat:
Den här var ju kanon! Jag har redan lagt upp den som favorit. Just nu rundar Skopelitis Paros nordspets, kanske på väg in mot Naxos? Klickar man på symbolen får man upp en fin bild när Skopan är ute i hög (nåja) sjö. Bo |
|
||||
|
||||
Citat:
//maji |
|
|||
|
|||
Hade glömt den sidan, har den på jobbets dator, men nu har jag lagt in den även på hemmadatorn
Nu kommer hon, först som en liten prick i horisonten men nu allt tydligare. Blir lite avundsjuk på vädret dock.... Bo |
|
||||
|
||||
Tack Wolfen, men fakta höljer sig i dunkel....
|
|
||||
|
||||
Ser att Skopan är i trafik igen (Ship positions & movements in Greece | Automatic Identification System (AIS), på väg till Donoussa ser det ut
Enda båten som går, alla andra ligger ankrade i Pireus Skopan kan man lita på //Berra |
|
||||
|
||||
Citat:
(i alla väder) Birgitta. |
|
||||
|
||||
Tag gärna en titt i bildgalleriet under "Tvivelaktiga flytetyg"
Endast målarfärgen håller hjälpligt samman fartyget. Bild Gamla Skopan Arne |
|
|||
|
|||
Jag kan ju bara säga att jag skulle tveka länge att kliva på om det var hon som gick till Tinos
Lissi |
|
||||
|
||||
Oroa dig inte Lissi, den båten är tagen ur trafik för många år sedan. Det är gamla skopan som är på bilden.
|
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
||||
|
||||
Och den ständiga frågan. Vad hände med henne?
/Wolfen |
|
||||
|
||||
Till Lissi m flera. Jag har nu lagt in en bild på den "nya" Express Skopelitis
i samma bildgalleri. Rostfaktorn och sjöovärdigheten är dock enligt mitt förmenande klart likvärdig med gamla Skopan. Turligt nog håller målarfärgen nya Skopan samman så den ej genast sjunker... Arne |
|
|||
|
|||
Skillnaden verkar hårfin, så den skulle jag inte heller åka på om det fanns något som helst alternativ...
Tack Arne! Lissi |
|
|||
|
|||
Jeg synes ikke båten ser så ille ut jeg. Slik så den ut når jeg så den sist:
|
|
|||
|
|||
Jag tycker den ligger väldigt baktungt "aktertungt" i vattnet ..men går den inte långt ut på öppet hav så kanske det är OK...Men som sagt inte önskefarkosten för mig
Lissi |
|
|