Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-18, 20:48
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012
Standard Sv: Forex

Vad jag menar är att Svensson gnäller över en krona hit eller dit, ta txm en överföring från Sverige till Grekland! Om det kostar 1 euro eller 7 euro har väl inte så stor betydelse. Om det var mera kan jag förstå om man reagerar.Svensson är det folk som sitter och klagar i Sverige i det tysta men i större krettsar så är dom tysta och det är inget illa menat.
Jag har fått svar av många angående mina frågor men när jag studerat dom närmare och fått mera informaton från säkra källor så är det inte hälften av vad folk har sagt.
Du har väl hört historien om fjädern som blev en höna hjärtat. Ett bra exempel är överföringarna mellan konton från Sverige där jag fått olika bud på vad det kostar som jag frågade och undrade.
Det var allt från ingen ting till 1-20 euro i avgifter viket inte stämmer alls utom ett nämligen (gratis).
Jag har Nordea och frugan har SEB och båda svarar att det är gratis om man för över från ett av sina konton i Sverige till ett av sina konton i Grekland under förutsättning att man fyller i swift och bic uppgifterna och klickar i för normal överföring.
Jag förutsåg bara att om man lämnar ett svar att man håller sej till verkligheten för att undvika missförstånd vilket kan verka lite som man inte har alla hästarna hemma.
Ha det gott och trevlig midsommar.
Gammal 2012-06-18, 21:59
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

??????
Läst men inte förstått !
/ Tom
Gammal 2012-06-18, 22:10
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
??????
Läst men inte förstått !
/ Tom
Tråden handlar ju om Forex och deras marknadsföring som bygger på greklandsresenärernas obefogade rädsla att stå utan pengar på semestern. Allt annat är OT
Gammal 2012-06-18, 22:21
Toms avatar

Jovisst !

Men jag förstod ej "Grekfamiljes" inlägg !

Minikrav : skriv så alla fattar !

/ Tom som kanske fattar trögt ?
Gammal 2012-06-18, 22:42
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Om det är till någon tröst så är vi fler
Gammal 2012-06-18, 22:46
Toms avatar

Citat:
Greekfamily;Svensson är det folk som sitter och klagar i Sverige i det tysta men i större krettsar så är dom tysta och det är inget illa menat.
Jag har fått svar av många angående mina frågor men när jag studerat dom närmare och fått mera informaton från säkra källor så är det inte hälften av vad folk har sagt.
Du har väl hört historien om fjädern som blev en höna hjärtat.

????
/Tom
Gammal 2012-06-19, 00:33
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Citat:
Jovisst !

Men jag förstod ej "Grekfamiljes" inlägg !

Minikrav : skriv så alla fattar !

Det gjorde inte jag heller, men med tanke på att det är OT så väljer jag att inte försöka förstå.
Ställer man frågan vad och varför om inläggen så kanske vissa inlägg bör förbli obesvarade.
Gammal 2012-06-19, 08:04
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Det gjorde inte jag heller, men med tanke på att det är OT så väljer jag att inte försöka förstå.
Ställer man frågan vad och varför om inläggen så kanske vissa inlägg bör förbli obesvarade.
Du har en poäng i det. Tyvärr har jag svårt att låta direkta felaktigheter stå oemotsagda
Gammal 2012-06-19, 17:27
Hellens avatar

Nu, jag vet inte fr.o.m när, har Forex ändrat sin formulering även på hemsidan

http://www.forex.se/Valuta/Information-om-Grekland/

Tidigare stod det att det "har blivit svårare"

Innebär det att Forex kunder nu har ändrat uppfattning?
Gammal 2012-06-19, 17:44
Hasse Hasse är inte uppkopplad

"Däremot kan det vara svårare att betala med kort och få tag på kontanter. Därför uppmanas alla resenärer som ska njuta av Grekland i sommar att växla extra mycket kontanter inför semester­äventyret."

Direkt citerad, den viktiga delen av annonsen Forex har haft en tid. Det står i första meningen att det kan vara svårare. Det står inte är vilket hade varit ett felaktigt ord. Forex kunder berättar att de haft svårigheter med pengahantering i Grekland. Kalimera´s kunniga medlemmar berättar att det inte har varit några svårigheter alls. Då är det upp till var och en vilka man vill tro på.

Och Forex talar i sin annons att de vill att deras kunder kommer till dem och växlar extra mycket kontanter.

Jag ser inget som helst fel i denna annons existerande och inte heller att de vill att kunderna kommer till dem. Tämligen normal marknadsföring av något som alla behöver under sin resa.

/ Hasse
Gammal 2012-06-19, 17:52
Hellens avatar

Tidigare formuleringen i informationsrutan/annonsen på deras hemsida var
"det har blivit svårare"
Nu står det att det "kan vara svårt", skillnaden i formuleringen är stor.

Jag ser ingen som helst skillnad i "det har blivit svårare" eller "det är svårare"
det är bara tempusskillnad.

Bra att de tar åt sig av kritiken tycker jag.

Senast redigerad av Hellen den 2012-06-19 klockan 18:14. Anledning: fetmarkerade för att göra budskapet tydligare
Gammal 2012-06-19, 17:55
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Jag ser inget som helst fel i denna annons existerande och inte heller att de vill att kunderna kommer till dem. Tämligen normal marknadsföring av något som alla behöver under sin resa.
/ Hasse
Men extremt osmakligt och osympatiskt! Det driver ju dessutom på hela inställningen att ingenting fungerar i Grekland, vilket ju är helt fel. Åtminstone för oss turister. Färjorna går, tavernorna är öppna, bankomaterna har pengar, etc.. Precis som tidigare. Med följd att potentiella besökare drar sej för att åka dit överhuvudtaget. Och jag tror inte ett skit på att en massa folk har sprungit till Forex efter sin utlandssemester, för att berätta att dom inte fått ut några pengar ur bankomaterna. Vad jag har sett, så är det ingen här på Kalimera som har haft några problem med detta den senaste tiden. Och vi är väl ändå en hyfsat bra referensgrupp. Jag tror helt enkelt att Forex tar chansen, nu när det skrivs så mycket om Grekland. Tror inte dom har nåt faktaunderlag alls (från sina "kunder"). Att sen korten inte fungerar som betalning på många ställen i Grekland är ju inget nytt, utan bara som det alltid har varit.
Gammal 2012-06-19, 18:14

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Det driver ju dessutom på hela inställningen att ingenting fungerar i Grekland, vilket ju är helt fel.

Har något i deras marknadsföring påstått att så är/har varit fallet?

Och jag tror inte ett skit på att en massa folk har sprungit till Forex efter sin utlandssemester, för att berätta att dom inte fått ut några pengar ur bankomaterna.
Den bedömningen får stå för dig, du påstår alltså på fullt allvar att Forex drar lögner offentligt?

Tror inte dom har nåt faktaunderlag alls (från sina "kunder"). [/quote]
Även denna bedömning får stå för dig.

Eller är det bara lite obekvämt att någon i den här tråden har en helt annan uppfattning än du själv?

/ Hasse
Gammal 2012-06-19, 18:25
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Jag berättade idag vid fikabordet på jobbet att jag bokat resa till Kreta. Den omedelbara reaktionen från 4-5 personer blev "då måste du ha med dig mycket kontanter". Inget jag sa kunde sedan få dem att tro annat än att bara en idiot åker utan kontanter "eftersom bankomaterna inte funkar".
Konstigt vilket genomslag detta rykte fått hos Svenssons.

Lars
Gammal 2012-06-19, 19:29
Louisa Louisa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Man kan inte saga att Forex inte lurar sina sina kunder nar de skriver att "det kan vara svarare att betala med kort och fa tag pa kontanter" och t.o.m sager samma sak till Greklandsresenarer som kommer till Forex for o vaxla. Aven om de sager "kan vara svart" sa betonar de ju bara detta for Grekland och inte for andra lander, vilket ger en kansla att det ar extra svart att fa tag pa kontanter i just Grekland.

Kan tanka mig att manga i Sverige tror pa Forex just for att det funnits i manga ar och inte brukar vara ett foretag som lurar sina kunder. Kanns nastan som att det skulle hora till staten eller nat, men det gor det ju inte.

Kanske det inte gar sa bra for Forex de sista aren? Jag vet inte, bara en tanke. De maste val ha mindre kunder nu sen det blev lattare att betala med kort i andra lander och Visa och ta ut de kontanter man vill ha pa plats fran bankomater. Kanske de ar lite desperata?

Tycker iallafall synd om alla de som trott pa Forex och vaxlat extra mycket pengar hos dem, nar de sen kommer ner till Grekland och ser att allt rullar pa som vanligt och att det inte finns nagra problem, da kan det inte kannas sa roligt. Och lite lurad kommer man nog allt kanna sig. Spar darfor att Forex i langden kommer forlora pa detta trick da manga lurade efter detta kanske slutar anvanda Forex.
Gammal 2012-06-19, 19:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Det var någon som nämnde en artikel i GP angående Forex annonser. Är det någon som har en länk till artikeln, eller som kan berätta vad som stod där?
Gammal 2012-06-19, 20:11
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det var någon som nämnde en artikel i GP angående Forex annonser. Är det någon som har en länk till artikeln, eller som kan berätta vad som stod där?
Jag är inte helt säker, kanske var det denna artikel?

Den handlar visserligen inte om Forex annoser

http://www.gp.se/resor/1.978736-skaf...ll-infor-resan

Senast redigerad av Hellen den 2012-06-19 klockan 20:26.
Gammal 2012-06-19, 20:11

Känns som att det är denna artikel.

http://www.gp.se/resor/1.958739-grek...ladda-med-cash

/ Hasse
Gammal 2012-06-19, 20:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Tack för länkarna. Tyvärr är ingen av dem daterade, de står bara när de är uppdaterade, inte när det publicerades första gången.

EDIT: Charleston skrev så här i tråden om "Kontanter":

Jag mejlade även den journalist som skrev en artikel i GP i helgen och som använde en snubbe på Forex som nån slags expert. Hon verkade i alla fall tacksam att jag beskrev hur Forex arbetar (fast man tycker ju att liiite research borde väl ingå innan man skriver en sån artikel).

Det är den artikeln jag tänkte på.

Senast redigerad av Kalimera den 2012-06-19 klockan 20:39. Anledning: Tillägg
Gammal 2012-06-19, 20:58
Hellens avatar

Den jag länkade till är från helgen, den 17 juni, skriven av en kvinna, det var därför jag trodde det var den

Uppdateringen låses på det datum den är skriven på, läser man den samma dag som den är skriven så står det ett klockslag där istället.
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:03.