![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Marianne ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
inkfish:Kom på en sak till: pizza är turistmat. Och den är SÅ god!
Undrar lite varfor du tycker att pizza ar turistmat?? Pizza ats mycket och ofta av greker och andra har i Aten. Varje vecka far man reklam om nya pizzerior som erbjuder hemkorning och det finns pizza att kopa i varje gathorn. Hemkorning ar overhuvudtaget jattevanligt och ofta far man en gava om man bestaller pizza eller annan snabbmat, tex en porslinstallrik eller glas. Ja, da ar det bara att fortsatt bestalla fran samma pizzeria och du har en hel servis pa kopet! Jag forstar vilken sorts pizza du menar som ar sa god. Det ar bakad i vedeldad ugn och ar verkligen jattegod! |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Där serveras äkta italiensk pizza med mozzarella. Himmelskt god. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Tillägg: På tal på "turistmat" så undviker jag ställen med stora skyltar utanför där man erbjuder hel meny, men kan ändå tänka mig att det kan vara till hjälp för de som besöker resmålet/landet för första gången. Vi går oftast ut och äter sent och då ser man lättare var grekerna själv går och äter - dit går vi också för då vet vi att maten är ok. //Zanét ![]() Senast redigerad av Zanét den 2006-02-19 klockan 21:14. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Ni som aldrig provat på blir kanske avskräckta när ni nu läser om vad det innehåller, men om ni skulle bli bjudna någon gång kan jag rekommendera er att prova - Det ÄR gott! Kom att tänka på hur maten serverades när jag åkte ut till de vulkaniska öarna i calderan vid Santorini. På ön Thirasia, där båtarna lägger till, finns det några "utfodringsställen" där man helt sonika fick ta sin bricka, bestik etc och därefter snabbt säga vad man ville ha av de få alternativen som fanns. Snabbt uppslängt på tallriken och därefter betalning. Ungefär som en skolbespisning ![]() ![]() //Zanét ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har ätit på en del självserveringsställen vid stränder i Grekland där maten till min förvåning varit riktigt bra. Tycker ofta att strandtavernor har bra mat. I Parga fanns den godaste maten på strandtavernorna dock utan självservering.
I Brasilien serveras många luncher på "väga tallrik ställen" där gästen själv förser sig och betalar efter vikt. Mycket bra idé. Eva |
|
|||
|
|||
![]()
inkfish skrev:Jodå, det vet jag. Men genuint grekisk är pizza inte, lika lite som den är genuint svensk
![]() Hej igen! Vi kanske ska borja en ny trad om pizza?? Jag kan bara inte lata bli att namna en NORSK pizzeria i Aten - Willy's - dar de serverar Lax-pizza!! Det ar val inte genuint norskt men ganska ovanligt!! ![]() Nar man har bott i Grekland ett tag borjar man leta efter annan mat an Grekisk. Jag tycker verkligen om grekisk mat men som sagt lite variation skadar inte. Den godaste grekiska maten ater jag hos hemma hos svarmor!! Mmmmm ![]() |
![]() |
|
|