|
|||
|
|||
Sv: Ryanair
Citat:
|
|
||||
|
||||
Samma här. De har inte vägt bagaget när vi har rest det senaste året. Och Ålands Tapsa, allt hänger ju på hur man ska resa. Klart att Ryanair är totalt billigast i alla lägen. Men det går absolut att resa billigt, bara man är lite flexibel. Speciellt om man tar en weekendresa med bara handbagage (man kommer långt på 10 kg/person).
|
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Ryanair-vits fra facebook:
Ryanair's Micheal O'Leary arrives in a hotel in Dublin, he goes to the bar and asks for a pint of draught Guinness. The barman nodded and said, "That will be one Euro please, Mr. O'Leary." Somewhat taken aback, O'Leary replied, "That's very cheap," and handed over his money. "Well, we try to stay ahead of the competition", said the barman. "And we are serving free pints every Wednesday evening from 6 until 8. We have the cheapest beer in Ireland" "That is remarkable value" Michael comments "I see you don't seem to have a glass, so you'll probably need one of ours. That will be 3 euro please. O'Leary scowled, but paid up. He took his drink and walked towards a seat. "Ah, you want to sit down?" said the barman. "That'll be an extra 2 euro. - You could have pre-book the seat, and it would have only cost you a Euro." "I think you may to be too big for the seat sir, can I ask you to sit in this frame please" Michael attempts to sit down but the frame is too small and when he can't squeeze in he complains "Nobody would fit in that little frame". "I'm afraid if you can't fit in the frame you'll have to pay an extra surcharge of €4.00 for your seat sir" O'Leary swore to himself, but paid up. "I see that you have brought your laptop with you" added the barman. "And since that wasn't pre-booked either, that will be another 3 euro." O'Leary was so annoyed that he walked back to the bar, slammed his drink on the counter, and yelled, "This is ridiculous, I want to speak to the manager". "Ah, I see you want to use the counter," says the barman, "that will be 2 euro please." O'Leary's face was red with rage. "Do you know who I am?" "Of course I do Mr. O'Leary," "I've had enough, What sort of Hotel is this? I come in for a quiet drink and you treat me like this. I insist on speaking to a manager!" "Here is his E mail address, or if you wish, you can contact him between 9 and 9.10 every morning, Monday to Tuesday at this free phone number. Calls are free, until they are answered, then there is a talking charge of only 10 cent per second" "I will never use this bar again "OK sir, but remember, we are the only hotel in Ireland selling pints for one Euro" |
|
||||
|
||||
Citat:
Om man enbart ska från Flygplats A till Flygplats B är Ryan ofta billigast, men om man till exempel först måste resa till Arlanda, sedan ta sig till Skavsta men inte hinner till den tidiga avgångstiden därifrån om man åker hemifrån samma dag, utan måste ta ett flyg till Arlanda dagen innan och övernatta, så blir så gott som vilket annat flygbolag som helst billigare. Eller om man ska till någon ort söder om London och landar med Ryanair på Stansted, så blir det snabbt så gott som samma pris att flyga med t ex Norwegian till Gatwick. Bara för att ta ett par exempel. Igår såg jag för övrigt intervjuerna med Michael O'Leary med anledning av den senaste kritiken mot Ryanair, i norsk TV. Det är ju alltid svårt att veta vad som stämmer och inte i sådana här situationer, men jag måste säga att hans svar var både tydliga och rimliga och han ingav ett betydligt bättre förtroende än vad kritikerna gör. Och majoriteten av kunderna är ju faktiskt nöjda. Att de tar separat betalt för olika tjänster tycker jag är bra. Det är ett rättvist system där de som utnyttjar en viss tjänst betalar för den, medan de som klarar sig utan den tjänsten inte helller behöver vara med och betala för den. Ungefär som norska brotullar... Något som däremot irriterar mig är när en del tar betalt för att man betalar med kort. Vet inte om Ryanair gör det, men Norweigan har ju infört det, och det tycker jag är skandalöst! |
|
|||
|
|||
Jag flyger Ryanair i maj. De tar kreditkortsavgift, 94 kr. I övrigt kostar resa för två personer 4833:- då ingår EU tillägg, administrationsavgifter, bagage 20 kg var, avgift för incheckning via internet, avgift för prioriterad ombordstigning, skatter och avgifter.
För mig som bor i Nyköping blir det betydligt billigare att åka från Skavsta. Och att inte åka en charterresa tjänar vi minst 10 000:- |
|
|||
|
|||
[quote=Admirala;301439]Ryanair-vits fra facebook:
Ryanair's Micheal O'Leary arrives in a hotel in Dublin, he goes to the bar and asks for a pint of draught Guinness. The barman nodded and said, "That will be one Euro please, Mr. O'Leary." Somewhat taken aback, O'Leary replied, "That's very cheap," and handed over his money. "Well, we try to stay ahead of the competition", said the barman. "And we are serving free pints every Wednesday evening from 6 until 8. We have the cheapest beer in Ireland" "That is remarkable value" Michael comments "I see you don't seem to have a glass, so you'll probably need one of ours. That will be 3 euro please. O'Leary scowled, but paid up. He took his drink and walked towards a seat. "Ah, you want to sit down?" said the barman. "That'll be an extra 2 euro. - You could have pre-book the seat, and it would have only cost you a Euro." "I think you may to be too big for the seat sir, can I ask you to sit in this frame please" Michael attempts to sit down but the frame is too small and when he can't squeeze in he complains "Nobody would fit in that little frame". "I'm afraid if you can't fit in the frame you'll have to pay an extra surcharge of €4.00 for your seat sir" O'Leary swore to himself, but paid up. "I see that you have brought your laptop with you" added the barman. "And since that wasn't pre-booked either, that will be another 3 euro." O'Leary was so annoyed that he walked back to the bar, slammed his drink on the counter, and yelled, "This is ridiculous, I want to speak to the manager". "Ah, I see you want to use the counter," says the barman, "that will be 2 euro please." O'Leary's face was red with rage. "Do you know who I am?" "Of course I do Mr. O'Leary," "I've had enough, What sort of Hotel is this? I come in for a quiet drink and you treat me like this. I insist on speaking to a manager!" "Here is his E mail address, or if you wish, you can contact him between 9 and 9.10 every morning, Monday to Tuesday at this free phone number. Calls are free, until they are answered, then there is a talking charge of only 10 cent per second" "I will never use this bar again "OK sir, but remember, we are the only hotel in Ireland selling pints for one Euro"[/quote .....Sååå kul....det kan säkert bli en del överraskningar, sk dolda kostnader, inte alls säkert att det blir så "billigt" i slutändan! |
|
||||
|
||||
Haha Elisabet, tappade bort ett viktigt ord: Klart att Ryanair INTE är totalt billigast i alla lägen. Lite mer okej. Men som sagt, ofta är de billigast. Men man kan finna hur många OM man vill, bara man vill. Och Ålands Tapsa, ska man släpa med sig halva bohaget, finns det säkert andra och bättre flygbolag.
|
|
||||
|
||||
Det här inlägget blev fel. Såg nu att Bluesea gjort en korrigering av det citat jag kommenterade. /ta bort tack!
|
|
|||
|
|||
Citat:
Jag gillar också att vara aktiv på min semester, vandra och ibland jogga, men behöver ändå inte flera par träningsskor ett par räcker. Nej, resa med så lite/lätt som möjligt är toppen för mig iaf!!.. |
|
|||
|
|||
Jag har inte halva bohag med, mitt bohag är mycket större. Jag behöver 3 par olika löparskor med mig, 1 par till asfaltlöpning, 1 par till trailrunning samt 1 par till intervallträning. Kompressiongaiters, kompressiontights, löparskjortor, trailrunningryggsäck med vätskabehållare (jag måste ha vatten med på längre träningar, 2-3 timmars löpning), trailstavar osv... Detta är bara vad jag behöver för min träning. Sedan kommer andra kläder. Jag använder samma t-skjorta högst 2 kvällar, på 3 veckor går det åt ganska många skjortor. Dagtid använder jag inte skjorta, ligger på solsängen kl. 10-16. Sedan kommer till spikmatta, klarar mig inte utan den. Ligger på den varje dag samt står på den efter träning för att påskynda återhämtning efter träning. Återhämtningsdrickapulver har jag till 3 veckors behov, ca. 100 g per dag, det gör ca. 2 kg. Några saker köper jag på plats. En billig handduk till solsäng, den kastar jag bort när jag åker hem. Solkräm, tvål osv.. köper jag också på plats. Men alla har olika behov, jag lever på semester ungefär på samma sätt som jag gör när jag är hemma. Enda skilnad är att man äter dagens måltid (varm mat) på kvällen, inte tidigt eftermiddag (ca. kl. 13-14) som jag gör hemma. Njut alla på era resor oberoende vart ni reser eller vad ni gör på era resor. Det gör jag.
|
|
|||
|
|||
Ålands Tapsa, det var ett tufft träningsschema du har!
Kör du det varje dag hela semestern?? Min kropp behöver iallafall vila och återhämtning mellan träningspassen men för dig kanske det räcker att ligga på solstolen mellan kl. 10-16 varje dag då eller?... |
|
|||
|
|||
Jag tränar mindre (1 gång per dag) på Greklands semester än vad jag gör hemma eller på vintern på Gran Canaria (där tränar jag 2 gånger per dag alla dagar) som jag har som en träningsläger. Brukar också delta i ngn. "carrera de montaña" där, Transgrancanaria 24 km senast 5 veckor sedan, 3:e i Veteranos 60 años. Hemma har jag en vilodag i veckan, tränar 2 gånger per dag lö, sö, må och ti. Vet ej din ålder men jag har hållit på med idrott sedan vintern 1959-60 då jag vann första skidtävling. Första cykeltävling 1960, har orienterat sedan 1965, sprungit flera marathon och nuförtiden satsar mera på skyrunning och ultrarunning.
|
|
||||
|
||||
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=OYxVZSCDzPE Tjena! |
|
|||
|
|||
Citat:
Jag är periodare när det gäller träning, ibland kan uppehållen bli lite för långa.......motion är bra men i lagom dos för min del, har ett yrke som jag går och springer i hela dagarna så ibland finns det inte så mycket energi kvar till träning, men vet att träning ger mer energi och att man orkar mer även på jobbet då, och de goda endorfinerna(hormonet) får man på köpet. Ps. Ursäkta Malin för att ditt inlägg nu spårat ut och handlar just nu om träning ist. för Ryanair.... |
|
|||
|
|||
Citat:
Citat:
...skitkul, längesen man såg den filmen, gubbarna är ju bara så goa... |
|
||||
|
||||
Efter att ha kollat upp tider, transporter och andra kringarrangemang kan jag nu konstatera att det blir ungefär 2000 kronor dyrare för oss två personer att flyga Rygge-Chania med Ryanair istället för flygstol med Apollo från Landvetter (som ändå inte är speciellt billigt).
/kimmen |
|
||||
|
||||
Citat:
// Malin |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
/kimmen Senast redigerad av kimmen den 2013-04-14 klockan 15:30. |
|
|||
|
|||
En Sas-ansatt skriver om billigbilletter generelt og Ryanair spesielt i Dagbladet i dag:
"Ryanair har holdt på slik i flere år. De driver det man, i min verden, med rett kan kalle vestens slavedrift. Blir man syk, får man sparken. Får man barn, får man sparken. Man får betalt det man i Norge anser for å være på fattigdomsgrensen, selv om man bor i verdens beste land (les: dyreste), uttaler man seg i negative former får man sparken. Man kan ikke organisere seg. Ingen ivaretar dine rettigheter som arbeidstaker. Vil vi virkelig ha det sånn? Er iveren etter billige billetter verdt prisen?" For noen av dere er dette verd prisen, ser jeg, og det blir jo opp til hver enkelt. Men jeg lurer på, hva med sikkerheten? Hvis personalet er fullstendig utslitte fysisk og psykisk når de er på jobb, noe denne slavedriften godt kan føre til, og i tillegg er syke men ikke tør sykmelde seg, hvordan tror dere det vil stå til med sikkerheten, særlig om noe uventet skjer? |
|
|