|
||||
|
||||
Sv: Sommarvärme! Hur mår ni i det?
Her har vi fått en pause fra varmen, i dag er det grått og tungt, og det regner
Akkurat nå sitter jeg i godstolen og nyter en herlig LIVEkonsert på DVD GRESK selvsagt - med KOTSIRAS Senast redigerad av kari den 2014-08-03 klockan 16:11. |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
- synd det var så fint vær da dere var her
Dvd'n har stått i spilleren, "halvspilt", siden da, cia |
|
||||
|
||||
Nei, absolutt ikke
Jeg har en liten samling livekonserter med favorittene mine, de har jeg hatt, og har, s t o r glede av |
|
|||
|
|||
Vi älskar också våra DVD, med Dalaras,Alexiou, Parios, Kotsiras, Stamatis Spanoudakis mfl, mfl. Vi har nog 15 st olika grekiska konserter, men det är alltid 4-5 samma man spelar :-)
Lissi |
|
|||
|
|||
Underbart med grekisk musik!
Marja |
|
||||
|
||||
Jag fattar ingenting!
Alla ni som gnäller över värmen njut nu, snart blir det snö och kallt och mörkt igen. Jag njuter i fulla drag här i Skala Mistegnon av 30 grader dygnet runt och dessutom 30 i havet. Kan stanna i havet i timmar och bara guppa omkring. När jag kommer upp sitter jag där i min brassestol och njuter av en öl eller två och utsikten mot Turkiet till dess solen nästan har gått ner vid halv nio tiden. Vid tiotiden blir det middag på balkongen eller på någon taverna och sedan en nattfösare på kaféet. På nätterna blåser brisen genom lägenheten genom myggdörrarna så nattsömnen är det inget fel på. Detta måste vara en försmak av paradiset!! |
|
||||
|
||||
Värmen är härlig men många av våra arbetsplatser är inte anpassade för den. Sjukhuset har varit stekhett och mitt kontorsrum olidligt men visst är det skönt när man är ledig. Fast när vi hade 33 var det inte bara kul. Stekhett hemma i stan men de dagar jag var hos vänner på Holmön var underbara med de fläktande vindar från havet och myggnät i alla fönster som man kan ha på landet men inte där jag bor allt för nära en stor väg. Gräsmattorna är bruna och knastertorra även om det inte är vattningsförbud där jag bor blir det bara rabatter och krukor som får det som de behöver. Eva
|
|
|||
|
|||
Claes, under de förutsättningar Du beskriver skulle nog ingen klaga, förutsatt att man tål hög värme. Alla gör inte det.
Lissi |
|
||||
|
||||
Antingen är det för varmt eller för kallt. För regnigt eller för torrt. Nätter för ljusa, dagar för mörka. Tänk om det kunde vara lite lagom?
Sjöborren / som gillar att vi har fyra årstider. |
|
|||
|
|||
Citat:
Själv tycker jag att det skulle vara lagom med TRE årstider - vår - sommar -höst. Vintern kan jag vara utan. Jag får se om jag lurar den känslan i år genom att resa mer på hösten Kommer hem från Kreta 9 oktober efter tre veckor där och åker till Tinos 9 dagar i början av november och sen till Teneriffa första halvan av januari. Det kanske är lättare att överleva mörkret här hemma då. Vem vet? Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
Vi har nok det felles i Norge og Sverige, at det enten er for..., eller for... = sjelden PASSE ( akkurat slik vi ønsker det) / LAGOM |
|
|||
|
|||
Säger bara.. njuuut ALLA.. Ni som är lediga... då hade jag inte klagat ett dugg.. det går ju att svalka sig i hav och sjöar!
Min arbetsplats är inte heller anpassad efter denna värmen... våra arbetskläder är gjorda av ett material som inte andas.. svetten rinner.. inte särskilt hälsosamt!! Men bra bantningskläder...brukar vi skoja om.. Sunny(som längtar efter regn som aldrig kommer) |
|
||||
|
||||
Citat:
Claes, det låter hur skönt som helst, 30 graders torr värme, havet intill och en stilla havsbris så där lagom, all tid i världen att bara njuta av livet och friheten och gemenskapen, god mat och en kall öl, ouzo eller retsina, tja, det är bara med att njuta så länge det varar, det forstår jag. Lesvos är en fin ö! Själv vill jag inte klaga över de fina dagar vi har här hemma. Extra skönt om/när man har möjlighet för ett svalkande dopp! Skillnaden på 30-32 grader i Grekland och här uppe i norr (i alla fall i dessa dagar där jag bor) är att fuktigheten är otroligt hög när det ligger regnväder i länderna runt omkring oss. Det är sällan (eller aldrig) jag har upplevt så belastande fuktighet i Grekland. Vi har inte heller A/C här hemma! Men jag vill inte klaga, för det är sant, att snart är sommaren över och det kommer kalla och regniga dagar, så jag tror vi är många som njuter solen och värmen här när vi äntligen har den! |
|
|||
|
|||
Bra svarat Marianne!
/Marja |
|
|||
|
|||
Idag har vi haft 95% luftfuktighet och det är inte trivsamt tycker en svettig Pia
|
|
||||
|
||||
Kan det inte bara få vara 25C...
Läser varje dag i tidningarna om Extremvädret med åska och skyfall,här har det inte regnat på en månad snart,två åsksmällar har jag hört under sommaren. Gillar inte 30-gradersvärmen,34,0 idag,men det går över,om tre månader undrar man om det verkligen var så varmt. Hoppas bara att skogsbrandsområdet i Västmanland kan få ett rejält skyfall,verkar vara enda sättet att få stopp på branden.. |
|
|||
|
|||
Ja, hoppas verkligen det kommer ett rejält skyfall snart.. det var sååå otäckt att vakna upp idag och känna den starka brandlukten så nära här i Västerås.. branden pågår ju bara några fåtal mil härifrån... stackars människor som har fått lämna sina hus i de brandhärjade området... det var ju en man i 30-års åldern som hade förolyckats..hörde jag nu senast på nyheterna.
|
|
||||
|
||||
Ja det är fruktansvärt. Och nu planerar de att evakuera hela Norberg!
Elden sprider sig 20 m på en kvart, pga vindarna... /Netwolf |
|
|