![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Härliga bilder! Vi brukar också bada där nedanför portaran de dagar vi inte har åkt ut till Maragas! Vår favoritpizza äter vi på El Girazole och baren bredvid, Diogenes, är också ett bra ställe tycker vi, mysigt att sitta där och kolla allt som händer. Undrar om det är mycket folk på Scirocco nu så här års. Längtar såååå till Naxos.
|
|
||||
|
||||
![]()
Tack Sunny härligt att höra
Ha det gott/Susanne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Så fint det ser ut, nu börjar man ju och längta till Naxos. Tur för oss som inte är där nu att du är där så kan vi njuta med dig i stället. Hoppas det fina vädret fortsätter!
/ Anne ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vad synd med sköldpaddorna!
Jag tror att resturangen du menar heter Faros. De har egna ekoloiska odlingar och eget kött.Riktigt bra! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Men dom tavernorna ligger väl intill varandra? Birgitta. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Nej, klart de små bilarna drar inte så mycket soppa...sen kör jag ju för det mesta väldigt lugnt och fint!!.. ![]() Citat:
Ja, verkligen! Citat:
![]() Sunny(som har en helt oplanerad dag idag).. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Om du har lite spring i benen och gillar stränderna på Naxos (vem gör inte det) och vädret är varmt och skönt skulle jag rekommendera att ta första bussen från Chora riktning Chalki men gå av vid hållplatsen Ano Sagri.
Gå in mot byn och såvida du inte har stenkoll på vart du ska fråga efter vägen (gång) till Temple of Demeter. Njut av platsen och gå sedan ner mot bilparkeringen och följ den asfalterade vägen åt höger. Efter ca 10 min, mitt i en uppförsbacke ser du en grusväg som viker av åt vänster. Följ den till du kommer fram till en asfalterad väg på vilken du viker av åt höger, gissar att det rör sig om en timme. Efter ca 15 minuters lite tråkig vandring kommer en oasfalterad avtagsväg åt höger, tror det står Kastraki på en vägskylt. Följ grusvägen och så småningom kommer du att blicka ut över havet mot vilket du tar riktning. Om du kommer dit jag tänker mig är du på södra änden av Kastrakistranden. Nu är det bara att gå med fötterna i havet och bada som du vill. Inte många kommer att "störa" dig. Så småningom kommer du till Mikri Vigla vilket du korsar och därefter väntar Plaka, mera bad, blöta fötter och Agia Anna med bussen tillbaka till Chora. En heldagsvandring, ganka lång men inte mycket upp och ner och defenitivt härlig. Kolla busstiderna bara och förbered dig på att tavernorna kan ha stängt. Ozogott ![]() |
|
|||
|
|||
![]() ![]() ![]() Sunny (direkt från Naxos, Chora).. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Lördag 11 oktober, Naxos
Idag har jag inte haft några större planer, SOL idag med!!.. ![]() MEN.. fortfarande stark vind.. vågorna går höga! Tog och strosade i The old town och sen gick jag bort mot Ag.Georgios Bay, inte särskilt mycket folk, men några var det iaf som badade... Jag kände inte alls för att bada idag.. väldigt nöjd efter allt badande igår i Plaka.. skönt att bara gå runt i alla kvarter och iakta allt som försigår... En hel del folk inne i Chora.. jag började snurra runt i de smala gränderna i The old town..gick bla förbi denna taverna... någon som ätit där?? På Typografio?... Läste på menyn på utsidan att de hade en hel del att välja på... Nu var det stängt så tidigt på eftermiddagen kanske jag går dit ikväll! Strosade vidare i de trånga gränderna.. kom fram till en butik som sålde allt mellan himmel och jord .men så fick jag se något som jag letat efter länge... vinkaraffer i plåt.. de som de serverar vin i på tavernorna.. jag tog genast och köpte 2 st blå, min älsklingsfärg, 4 euro st, så billigt! Nu är jag GLAD... visst är de fina?... Ska bli trevligt att servera vin med dom hemma i samband med en liten festlig middag med goda vänner! Efter detta inköp gick jag och köpte mig en god spenatpaj i bageriet och drog hem till Pension Sofi för att där äta och slappa ett tag.. ikväll ska jag ut och äta på något nytt trevligt ställe!.. ![]() Här kommer en bild på mysiga Pension Sofi, jag bor i rummet i mitten längst upp! Det kommer mera...... Sunny(direkt från Naxos, Chora).. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Åh jag blir varm i hjärtat på varenda bild du visar visst är Plaka fint och mysiga choran och framförallt Pension Sofi vi bodde i rummet bredvid första gången bodde vi 14 dagar andra ynka 3 dar önskar man vore där och far gärna upp till Dimitras tempel var jätte fint Ha det fortsatt toppen /Susanne
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Så roligt att läsa om dina upplevelser på min favvoö! Är så avis....men önskar dig en fortsatt härlig vistelse och ser fram emot dina skriverier!
/Emma |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Förresten jag frågade Rena om hon kom ihåg dig och din familj och när jag sa att ni bla firat påsk med dom (för visst var det ni som gjort det?).. då mindes hon er. Hon påpekade att namn är svårt att komma ihåg men ett ansikte glömmer hon aldrig... ![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=Sunny12;345109]Ja, här är väldigt mysigt!.
![]() Förresten jag frågade Rena om hon kom ihåg dig och din familj och när jag sa att ni bla firat påsk med dom (för visst var det ni som gjort det?).. då mindes hon er. Hon påpekade att namn är svårt att komma ihåg men ett ansikte glömmer hon aldrig... ![]() Haha Sunny det är inte lätt för dej med alla du ska hälsa ifrån Det var jag som tillsammans med min man Kenth och vår son och sonhustru som firade förra påsken tillsammans med familjen Härliga berättelser du ger oss Ing-Marie /maji ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() Sunny(direkt från en fin beach på Naxos.. ![]() PS. Hoppas ni har det lika fint på Rhodos? Senast redigerad av Sunny12 den 2014-10-12 klockan 16:26. |
|
|||
|
|||
![]()
Reflekterar just nu över vilken stor skillnad det är i smak på en Heiniken och en Mythos, de hade ingen kall Mythos i butiken så därför blev det en Heiniken till beachen, men nu på tavernan tog jag en Mythos, vilken skillnad.. så mycket mer smakfull!
Fix är också goda!.. ![]() Sunny(direkt från ett sommarvarmt Naxos, ingen vind).. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Söndag 12 Oktober, Naxos
Idag en helt underbar dag... varmt som mitt i sommaren, svag vind.. härligt!!.. ![]() Efler att ha packat min lilla rygga med badgrejer gick jag ner till receptionen och pratade en stund med Rena och hennes supertrevliga far Panos, som nu kommit hem från sin semester. En riktigt mysig grekfarbror!!.. ![]() Passade på att be Rena kontakta hyrbilsfirman, så jag har en bil till imorgon då jag ska ut och göra vägarna osäkta.. ![]() Rena lovade att fixa detta, så imorgon till runt 09.00 har jag bokat bilen för ett par dagar! Men idag vill jag ut och röra på mig, så jag tog och promenerade på bilvägen till Ag.Prokopis, hade igentligen tänkt att gå ända till Plaka, men eftersom jag varit där häromdagen så beslöt jag mig för att stanna i Ag.Prokopis här var ju så fint! Gick förbi den mysiga tavernan O'fotis.. här kan man sitta med denna underbara utsikten... Ett stenkast därifrån hittade jag denna strand som jag fick ha helt för mig själv, underbart!!... Här var helt underbart att bada... MEN..kan säga att havets temperatur nu är något kyligare, inte som på Amorgos för en vecka sedan då det var helt ljummet! Efter flera timmars badande och solande tog jag och packade ihop och drog iväg för att äta lunch, på O'fotis fanns inte en människa, vet inte ens om de har öppet,synd hade gärna velat sitta där på en av de blåa stolarna... inte mycket turister kvar här nu... men jag gillar verkligen Ag.Prokopis här vill jag bo någongång! Hittade sen en jättemysig taverna längre ner på gatan.. Tavernan Odyssia5.. Åh..här blir det mysigt att sitta.... Beställde in en tonfisksallad och en Mythos... kolla in salladen... visst ser den god ut... Även här trevligt folk som serverar, inte mycket turister dock... här satt jag ett par timmar och bara njöt av den härliga utsikten! Bättre kan man inte ha det! Sen tog jag bussen hem till Chora kl.18.30...då fick jag syn på mina grannar från hotellet ett franskt par.. så då fick vi en trevlig pratstund hela vägen hem till Pension Sofi... de ska åka hem imorgon... de har öluffat hade varit på flera öar under fyra veckors tid, de gillar Naxos mycket... hmm...vem gör inte det??.. ![]() Imorgon blir det nya äventyr ska bli intressant att se landsbygden på Naxos... Ha, en helt underbar natt! Det ska jag ha!!.. ![]() Kalinichta! Sunny (direkt från Naxos, Chora) ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Aha, lunch vid tyskornas taverna. Där har man suttit några gånger o njutit av utsikten. Ja, man blir lätt fast vid Naxos, säger en verklig Naxosfantast. Det finns alltid mer att se o vi har varit där 17 ggr nu o fler lär det bli. Önskar dig en fortsatt härlig resa!
|
|
||||
|
||||
![]()
Fotis hade nog bara tillfälligt stängt. Han var nog bara iväg för att handla förnödenheter. Jag har för mig att dom brukar ha öppet hela året. Men han separerade från sin fru i slutet av förra året, så det kan ha blivit skillnad på öppet hållandet.
Men efersom borden och stolarna står kvar (vårt vardagsrum när vi är på Naxos) var det bara tillfälligt stängt. Birgitta |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Sunny ![]() |
![]() |
|
|