|
||||
|
||||
Sv: Ev Kretaflytt
Finns det någon bra sida där alla, eller de flesta, färjelinjerna i Medelhavet ligger uppe? Sicilien lockar när man ändå är i trakterna. Det är ett av två resmål jag bocka av innan jag kilar vidare.
|
|
||||
|
||||
Apropå min senaste fråga så vill jag bara upplysa om en bra sida. Michelin har gjort en väldigt bra karta/reseplanerare. Man ser allt man behöver, till och med gällande vägtullar. Vet inte om ni känner till den men här är den iallafall.
http://www.viamichelin.com/ |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag skrev in Karlskrona - Aten, fick förslag att köra genom forna Jugoslavien. Kostnad för bensin och tullar: 441.36 €. Tid: 35 timmar. Längd: 3021 km. |
|
||||
|
||||
Fick du förslag att åka via Öresundsbron också? Testa via Trelleborg-Sassnitz så tjänar du ytterligare.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Kostnad för bensin och tullar: 338.35 €. Tid: 31 timmar. Längd: 2473 km. |
|
||||
|
||||
Hm, ännu en fråga. Eftersom jag har ett tandläkarbesök i morgon så slog det mig vad det kostar att gå till tandläkaren i Grekland.
Är det samma pris som i Sverige? |
|
||||
|
||||
Bra mycket billigare, men jag vet ju inte vad just din åtgärd kostar. Själv ska jag iväg till rengörning , det kostar 30 € och tandläkaren är trevlig och proffsig.
|
|
|||
|
|||
Ungefär halva priset .Och i Chania finns en tandl,utbildad på Karolinska i Stockholm och hon pratar flytande Svenska .
|
|
||||
|
||||
Citat:
Vill du skicka hennes uppgifter i ett meddelande? (Om du inte vill lägga upp det här vill säga.) |
|
|||
|
|||
Jag har också en utmärkt tandläkare men i Ierapetra. Han tar ungefär halva priset. Han har bara semestrat i Sverige, så han kan inte snacka svenska. Är du intresserad, kan jag ordna kontakt, när jag (och du) är på ön.
/ Jannis |
|
||||
|
||||
Lysande. Jag har bostad från 1/5 och planerar åtminstone tre månader.
|
|
|||
|
|||
Det kamske är av intresse för fler,Valentina Spiropoulou-Kokkinaki.Tel 28210 74315.mob.6946115585.Marko Botsari 64 A.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Gärna tips på sånt man måste göra och även big no-nos i Grekland. |
|
||||
|
||||
En fundering till!
Mackmyra whisky, finns den att köpa i Grekland? Avser att köpa den i present och vill undvika det som redan står på hyllan. |
|
||||
|
||||
Jag kan inte tänka mig att den finns att köpa där. Jag har då aldrig sett den.
|
|
||||
|
||||
Hej Monica!
Går hos tandläkaren här i Kolymbari på Kreta och hon använder amalgam fortfarande. Vet du om det är vanligt i Grekland?? |
|
||||
|
||||
Om det är mig du menar så kan jag bara svara för "min" tandläkare. Han använder inte amalgam. Man får väl säga till hur man vill ha det.
|
|
|||
|
|||
Nej, inte min utmärkte t.l. i Ierapetra heller! Du måste ha en kvar från den gamla skolan! Byt!
Mackmyra tror jag inte du hittar! / Jannis |
|
||||
|
||||
Tusen tack för era svar på min tandläkarfråga.
|
|
||||
|
||||
Sådär.
Sitter i hamnen och väntar på att färjan ska avgå. Kretasommaren 2015 (den första av många) har snart börjat! |
|
|