|
||||
|
||||
Sv: Ska vissa länder bojkottas?
Citat:
Indien är en demokrati, sju snäpp efter Grekland på demokratiindex. Och regeringen sanktionerar inte våldtäkter, tvärtom, gärningsmännen på bussen är ju dömda till döden (vilket jag egentligen har mer problem med än kriminalitet, statligt arrangerade mord är ju fruktansvärt). En förändring verkar vara på gång i Indien. Efter de senaste årens uppmärksammade våldtäkter verkar många ha fått nog, det har ju varit våldsamma protester bland kvinnor och män efter det fasansfulla som hänt. Jag undrar om det beror på den växande medelklassen, fler och fler utbildar sig, värderingar ändras. Men värderingsskiftet kan inte gå fort i ett land med Indiens historia, med klasskillnader som är gigantiska även om kastsystemet officiellt är skrotat. I Indien bor några av världens fattigaste människor men också några av världens rikaste. Eftersom jag varit i Indien blev jag enormt provocerad av att hitta indier på listan över världens rikaste människor. Jag längtar efter att hälsan ska tillåta att jag kan åka till Indien igen, det är ett land som är nyttigt att uppleva, det gör saker med en. Jag har nåt slags dröm om att volontärarbeta där, inte för att förändra världen utan för att komma närmare människorna. Isåfall kommer jag nog att väga in min personliga säkerhet, det är lätt att bli rädd när man läser om våldtäkterna. Men jag skulle inte låta bli att åka i protest mot våldshandlingarna, staten sanktionerar dem ju inte, tvärtom. |
|
|||
|
|||
Citat:
http://www.vagabond.se/bloggar/indie...-typiskt-brott http://www.vagabond.se/bloggar/indie...k-valdtaktsvag Södra Indien är mitt vinterparadis, precis som Grekland är mitt paradis andra tider på året. Det är fantastiskt att ha möjlighet att resa ut i världen, att få njuta av olikheter och likheter. Våga |
|
||||
|
||||
Tack, inlägg nr 2 där hade jag inte läst förut, däremot det första. Ja, Per J Andersson är verkligen jättebra på Indien.
Vart i södra Indien åker du, Kerala? Jag har kikat en del på det men Indien är inte riktigt i planerna just nu. |
|
|||
|
|||
Citat:
Bombay (eller Mumbai som stan nu heter officiellt) har jag förälskat mig i, en färgstark storstad (22 miljoner invånare) med enorm intensitet men som ändå är lätt att besöka som ensam kvinnlig resenär. Inget för återhämtning, men ett besök där några dagar vid varje indienresa är numera ett måste! Våga |
|
||||
|
||||
Citat:
Var man ska dra gränsen måste nog vara upp till var och en att avgöra. Själv skulle jag kanske inte placera in Turkiet i samma division som Saudiarabien, Egypten, Burma, Kina eller Kuba (även om det kanske börjar lättas upp där nu). Iofs har jag ingen längtan alls till Turkiet. Kina har jag turistat i trots det jag nyss skrev. Men jag tänker så här: Ta Kuba och Burma som exempel. Jag har inte varit där men de finns på önskelistan trots tämligen bedrövliga totalitära styren. Min tanke är då att vid eventuellt besök undvika att gynna regimen, att försöka förbruka semesterkassan hos små privata näringsidkare så långt det är möjligt. Undvika stora statliga hotellkomplex, äta på lokalbefolkningens restauranger osv. /Lars |
|
|||
|
|||
Citat:
Samhället i Grekland kommer aldrig igång av att vi handlar lokalt på butikerna, eller spenderar pengar ute på öarna och fastlandet. Våra pengar gödslar en enorm svart ekonomi i Grekland p g a det utbredda skattefusket som fortfarande råder. Och det påpekar trojkan, gång på gång, senast för ett par veckor sedan. Visst, ett antal familjer får ta del av vara pengar, men det genererar inga medel för att bygga upp välfärden, som skulle komma andra familjer till gagn, alltså stora delar av den grekiska befolkningen blir utanför. Man stjäl från varandra, det är så det blir när man undanhåller skatter. Det är dessutom grymt egoistiskt. Båtluffade 2013 och fick sällan kvitto, bara på ett stort hotell i Aten (betalade med kort) och större varuhus. I år skall jag båtluffa igen, och vi får väl se... |
|
||||
|
||||
Citat:
Får jag fråga vilken din strand är i Goa? (Du behöver inte svara om du inte vill). Jag bodde i norra Goa (Calangute) men tog några nätter i söder, i Agonda. Det var paradisiskt, om jag bara hittat ett bättre boende hade jag lätt kunnat stanna längre. |
|
||||
|
||||
Citat:
Faktiskt så har jag fått kvitto på de flesta ställena men långt ifrån alla. Hasse |
|
||||
|
||||
Jag får också oftast kvitton, kolla här bara:
(Allvarligare: skojar du? Får du verkligen kvitton på de flesta ställen? Jag har rest i Grekland sedan -89 och har fått kvitto på EN ö, Lipsi. Det är allt. Och jag blev helt paff när hon tog fram kvittoblocket) |
|
|||
|
|||
Citat:
Det är mycket möjligt att man kan bråka sig fram till ett kvitto, men det har jag ingen lust med. Vi svenskar, kanske lite väl naiva, utgår ifrån att var och en skall sköta sin del. Jag betalar det priset man är överens om och förväntar mig ett kvitto. Får jag inget kvitto, då säger jag ingenting, jag är ju ingen skattepolis, jag betalar och går. Det får stå för deras samvete i så fall. De vet dessutom i förväg hur mycket man skall betala, så ... |
|
|||
|
|||
Citat:
Vilket kvitto!!! Bingo! Jag hade något liknande, men tyvärr kastade jag bort. Det var på Rhodos för 4-5 år sedan, Rhodos stad, ett hotell med 30-40 rum. Ville betala med kort men bossen (en kvinna) vägrade. Hon skulle ha kontant (110 E, tror jag det var). Jag gick till en ATM-maskin och tog ut kontant och betalade. Jag krävde ett kvitto och då tog hon fram ett visitkort med hennes namn på framsidan (manager!) och på baksidan av visitkortet skrev hon "p. 110 E". Och så en underskrift. Vad skall man göra? Agera skattepolis i Grekland och bli förolämpad? |
|
||||
|
||||
Haha! Jag skrattar nog bara. Skattepolis ligger inte för mig.
|
|
|||
|
|||
|
|
|||
|
|||
Äsch,
Det har förändrats väsentligt till det bättre. På café får man ju ett kassakvitto ihoprullat snyggt och prydligt i den lilla runda "kvitto-bägaren" som brukar stå på bordet. Och på min båtluff 2013 så fick jag kvitton på alla hotell utom ett. Som regel betalade jag nästan överallt med kortet och det var inget tjafs. På Naxos och Sifnos nu i somras betalade jag konstant med kortet, inte heller då något tjafs. Nu för tiden sitter det ju skyltar lite varstans att ifall de inte lämnar ut kvitto så behöver man inte betala. Kanske är det så att när man förhandlar ned priset på hotell etc så får man inget kvitto? OM det nu känns viktigt för en att Grekerna ska betala skatt på det de tjänar på oss så tycker jag man ska strunta i att pruta på rummen i sådana fall. Fullt pris brukar också generera kvitto enligt min erfarenhet, nedprutat inget kvitto, de senaste åren. Förr var det dock annorlunda och visst är det en bit kvar. Det måste medges. Men det är på väg åt rätt håll, åtminstone enligt min erfarenhet. |
|
||||
|
||||
Jag prutar inte på rum, kanske jag får säga då. Kvitto fick jag bara på Lipsi, det är alltså min erfarenhet.
Jag vet inte riktigt vad du menar med "fullt pris", finns det ett sådant? På restauranger och kaféer får jag kvitto, det jag skrev gällde bara boenden. Kort betalar jag aldrig med i Grekland så om det leder till "tjafs" eller inte har jag ingen erfarenhet av. |
|
|||
|
|||
Jag funderar också på vad är ett fullt pris?
Som jag upplever det, får man ett pris på booking ett annat om man mejlar eller ringer direkt till hotellet (utan att pruta)för det gör inte jag heller! Sen kan man få ett helt annat pris på plats och beroende på hur länge man stannar! Jag fick ett superbra pris för 4 veckor på Sifnos nu i maj och off season.. och inte med den servicen som det normalt har på hotellet, därför fick jag ett lägre pris än de normalt har, vilket jag blev GLAD för!.. Kvitto har jag fått på vissa hotell om jag bett om det, tex på Amorgos. |
|
|||
|
|||
Med fullt pris menar jag att man betalar det pris som står på hemsidan eller det pris som ges utan att man försöker få det billigare - dvs utan att man förhandlar ned det.
Nu var mitt svar iofs mer riktat till RobEri som jag uppfattade hade en mer generellt och genomgående negativ erfarenhet av Grekernas skatter i samhället i stort, både i denna tråd men även i en annan. |
|
||||
|
||||
Jag har samma erfarenhet som Sunny. Nu senast, t ex, mailade jag tre boenden i Aegiali på Amorgos och fick svar med andra priser än de som stod på websajten/booking. Största skillnaden var det boende som kostade 45 på booking men erbjöd mig 30.
Priserna som står på sajterna gäller oftast två personer, inte en. Hittills har jag alltid erbjudits 5 euro mindre just för att jag är ensam - eller ännu större rabatt. Det spelar ju också ofta in hur länge man stannar, och om man bott på stället tidigare. |
|
|||
|
|||
Om man nu får ett lågt pris på ett boende utan att pruta, ska man då säga..
- MEN det är alldeles för LÅGT jag vill betala MER så jag kan få ett kvitto också!.. .. (tror inte det handlar om priset på ett boende om man ska få ett kvitto eller ej) |
|
|||
|
|||
Nej jag la inga aspekter på det utan bara på att man, om man nu prutar på rummet och har fått det superbilligt, så tycker jag inte man ska ondgöra sig över att det inte skattats för pengarna, i de fall man nu gör det vill säga.
Nej nej så är det ju ibland också, att man får det billigt från början utan att förhandla om det. Har hänt mig ett par gånger men faktum är faktiskt att just de gångerna har jag inte fått kvitto. Jag tror nog det visst kan ha betydelse för hur mkt man betalar ifall det skattas för summan eller inte. Åtminstone nu när påtryckningarna från myndigheterna är större. |
|
|