Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-03-21, 19:45
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: GREKLANDSRESAN

Underbart Janne!!!!

Här är några bilder från vår resa med min svärmor i månadsskiftet mars/april 2007 till Peloponessos med bl a Nafplio och Kardamili och en del byar däremellan....

Mamma och son

Morgonbad en av de första dagarna i april...och ja, Claes och jag badade också!

Fest, en sen kväll i Kardamili. Claes och jag var de som ville gå hem först och då var klockan mer än 01!

Frukost i Kardamili

Kap Sunio

ÅH så glada vi är att vi gjorde denna resa! 2011 hade svärmor och Claes bokat resa till Rethymno för svärmor ville bada i Medelhavet en gång till, men då svek hälsan!

Nu är svärmor 90 år och just idag sa hon att hon minns denna resa med sådan glädje.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-03-22, 09:00
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Har nu äntligen fått tillfälle att se denna fint gjorda dokumentär. All heder åt Takis, medföljande personal och dessa otroligt charmiga äldre med diverse olika krämpor som ändå ger sig den på att följa med. Man blir både glad och rörd samtidigt ... ingenting är verkligen omöjligt! / Simetra
Svara med citat
Gammal 2015-03-22, 10:56
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad

Min mamma är 80 år och åker alltid två veckor till Kreta varje september med sin särbo. De veckorna infaller alltid när jag och min man är i Paleochora. Då tar mamma och hennes man bussen ner till Paleochora, hyr ett rum några nätter och umgås med oss. De knatar ner till sandstranden, allra längst bort, badar och mamma sitter på stenarna och torkar som en vacker äldre sjöjungfru.
Det är bra motion att gå hela sandstranden bort i vattenbrynet, i den åldern. Vi kommer att ses i Paleochora i år igen

Lena
Svara med citat
Gammal 2015-03-22, 11:31
Admirala Admirala är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Greklandsresan var et herlig program, takk for tipset!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Underbart Janne!!!!

Här är några bilder från vår resa med min svärmor i månadsskiftet mars/april 2007 till Peloponessos med bl a Nafplio och Kardamili och en del byar däremellan....

Lissi
Så hyggelig gjensyn med svigermor!
Svara med citat
Gammal 2015-03-22, 13:03

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg

Så hyggelig gjensyn med svigermor!
Hon frågar ofta om vi har träffat dig igen! Vi får snart se till att jag kan svara JA!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-03-22, 17:42
Admirala Admirala är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Hon frågar ofta om vi har träffat dig igen! Vi får snart se till att jag kan svara JA!

Lissi
Helt enig
Svara med citat
Gammal 2015-03-22, 18:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Underbar bilder Lissi!

Jag la en länk till den här sidan på min mammas Facebooksida. Trodde att hon skulle svara typ "oj vilka fina bilder, det var kul att se dem igen". Men hon skrev: jag är bara 86 år.
Svara med citat
Gammal 2015-03-22, 18:40

Janne, det är noga med damers ålder! Glöm inte det

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-03-22, 19:44
piam piam är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Ja,passa sig noga,min kompis sa tant åt min mamma.Det var inte populärt!
Mor min fyller snart 91 år.

Pia
Svara med citat
Gammal 2015-03-22, 21:19
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Janne, det är noga med damers ålder! Glöm inte det
Citat:
Ursprungligen postat av piam Visa inlägg
Ja,passa sig noga,min kompis sa tant åt min mamma.Det var inte populärt! Mor min fyller snart 91 år.
Jag lovar att passa mig hädanefter.
Svara med citat
Gammal 2015-03-23, 16:46
jeabys jeabys är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Åh ja vilken fantastisk dokumentär! Blir så varm i hjärtat. Har redan sett den 2 ggr . Jag tycker förstås att Tackis med personal är fantastiska. Sedan var det härligt att "lära känna" pensionärerna. Ska ses igen
Svara med citat
Gammal 2015-03-23, 20:10
AnnelieTs avatar
AnnelieT AnnelieT är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Vi är mycket stolta här i Västervik över vår Tackis! I kväll under Kommunfullmäktiges möte fick han och ett par till ta emot blommor.

Resan de gjorde gick till Halkidiki och de var totalt 18 pensionärer och 17 personal.

2005 valdes Tackis till Årets Västervikare, för sina insatser inom äldreomsorgen och vi är många som hoppas att han kommer att få bli det i år också.

/Annelie
Svara med citat
Gammal 2015-03-23, 20:42
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av AnnelieT Visa inlägg
2005 valdes Tackis till Årets Västervikare, för sina insatser inom äldreomsorgen och vi är många som hoppas att han kommer att få bli det i år också.
Det hoppas jag verkligen att han blir utsedd till igen.
Svara med citat
Gammal 2015-03-23, 22:04
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Citat:
Vi är mycket stolta här i Västervik över vår Tackis! I kväll under Kommunfullmäktiges möte fick han och ett par till ta emot blommor.

Resan de gjorde gick till Halkidiki och de var totalt 18 pensionärer och 17 personal.

/Annelie

Han borde bli Årets svensk!

Lissi och Janne - härliga, varma bilder!

Janne - jag minns ju din mamma från hennes första resa till Santorini och Honeymoon. Hon var ett enda stort leende i de fyra dagar som vi var där gemensamt <3 Och alla andra blev också ett enda stort leende så snart hon dök upp, inte minst de grekiska vännerna.
Svara med citat
Gammal 2015-03-23, 22:33
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Lissi - jag reagerade också på den värmen och närheten. Och den snabba interiören när en av damerna och en av undersköterskorna skulle sova i sin delade dubbelsäng. Min mamma har personalens order att trycka på larmet om hon behöver gå på toaletten på natten, men här fanns inga larm, här fanns närhet. "Nu väcker du mig inatt om det är något"

Det slo meg også, nettopp denne varmen og nærheten mellom personalet og pasientene. Hånd i hånd for natten, dette kommer jeg aldri til å glemme. Vakkert. På det hjemmet jeg kjenner til, som anhorig/pårørende, var der ingen hånd å holde i, lite trygghet. Kanskje heller ikke så lett for den demente å huske at alarm er noe man kan trykke på for å få hjelp.

Thakis - det skulle være flere som ham. Ja, han burde få en hilsen. Og filmen burde spres slik at andre kan se at det e r mulig
å få til - og at også eldre med ulike helseproblemer o g s å kan ha stor glede av en reise, få vind i håret og bade i havet.
Svara med citat
Gammal 2015-03-23, 22:37
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

..og stor takk til dere som har lagt ut bilder fra reiser med mammaer, hyggelig å se så mye glede dere i mellom . - Håper j e g en dag kan korrigere mine barn ved si 'jeg er b a r e 86 år!', til og med på FB.

Senast redigerad av malou den 2015-03-23 klockan 22:42.
Svara med citat
Gammal 2015-03-24, 00:04
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Fantastiskt!
//
KR
Svara med citat
Gammal 2015-03-24, 01:55
LaRose LaRose är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2011

Tack för ditt inlägg, AnnelieT! Det kändes så skönt att läsa.
Svara med citat
Gammal 2015-03-24, 07:01
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Citat:

/Annelie
Svara med citat
Gammal 2015-03-24, 08:46
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:

/Annelie
Vilken insats av personal och deltagare! Det var svårt att inte röras över den glädje som visades. En riktigt feelgood-film!
Kul dessutom att det var i Pefkhori på Kassandra-halvön, vilket jag besökte i somras.

Själv är jag nyligen hemkommen från en vecka på Teneriffa, där vi firade min svärmors 75-årsdag. Vi hyrde ett eget hus med pool och svärmor var som ett barn på utflykt. Ja, hon ville inte ens åka hem, utan hon ville vara där "för evigt". Jag tror hon blev 10 år yngre på den veckan.
Innan vi åkte, så var det mycket "inte ska jag..", "..jag är för gammal..", "det är för besvärligt.." etc. Nu kan hon inte prata om nåt annat (och då ska ni veta att hon pratar mycket även i normala fall ).

/Netwolf
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:19.