![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Tack för svar Arne ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Som de flesta andra blir oftast det första en kall öl, grekisk sallad och tzatsiki. Mmmmmm!
Lotta 23 dagar kvar till Skiathos |
|
||||
|
||||
![]()
Jag börjar ALLTID med att rejält överdosera Frapé redan i ankomsthallen. Skakis och med ett hjärta som gör frivolter är jag sen redo att möta Grekland, ta mig dit jag ska bo och äta en portion tzatziki med bröd och oliver.
|
|
||||
|
||||
![]()
Vad frågar ni efter då?[/QUOTE]
Mbaksimadia skulle jag fråga efter! Camilla |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Hur blir de kryddstarka? |
|
||||
|
||||
![]()
När man gör av överblivet bröd skär man brödet i skivor, och brer på olivolja med olika kryddor. In i ugen ett tag som man sen stänger av och låter brödet / skorpa torka. Finns säkert massor av olika sett att göra av överblivet bröd men så här har jag lärt mig.
Sen görs ju skorpor som här hemma fast oftast är de fyrkantiga. Camilla |
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE
Mbaksimadia skulle jag fråga efter! Camilla[/QUOTE] Hmm! Var det kanske dessa de hade smulat i den "Kalymniska salladen"? Jag visste inte riktigt, vad jag tyckte om denna rätt ![]() ![]() Ivi |
|
||||
|
||||
![]()
Det brukar väl bli chokladgifflar, pomme eller souvlaki om ankomsten är på kvällen, vilket vi ser till att den inte är
![]() Martinifk |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
..samma här FAST DET MÅSTE VARA MYTHOS! ![]() ![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Som så många andra.... grekisk sallad, tzatziki och bröd. Till detta dricker min sambo en kall mythos och jag som inte gillar öl
![]() dricker istället ett glas iskallt vitt vin. Mycket godare!!! Carina - en månad kvar!!! |
|
|||
|
|||
![]()
Carina!
Inte öl och inte retsina och knappt oliver... ![]() ![]() ![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Du glömde en sak till.... ouzo dricker jag inte heller ![]() Fast å andra sidan finns det så gott om goda grekiska viner, så jag klarar mig bra ändå. Sedan får jag väl säga till mitt försvar att jag älskar ALL grekisk mat... det är bara drycker jag är lite kinkig med. Carina - som ska försöka lära mig dricka retsina i sommar! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Har börjat uppskatta öl =Mythos de senaste åren, eftersom öl är faktiskt gott i värmen. Retsina har jag bojkottat i 30 år ungefär, eftersom jag inte tyckte om det i slutet av 70-talet, då jag började resa till den grekiska ö-världen. Prövade retsina igen förra året...det var ju GOTT! Oliver har jag också börjat uppskatta mer och mer...de svarta speciellt. Smaken ändras med åren, tydligen! ![]() Ivi |
|
|||
|
|||
![]()
[quote=CarinaN]
![]() ![]() Carina - quote] ..OUZO...mums!! I lördags när det lyssnades på musikDVD med Dalaras då gick det åt ouzo! Hur har DU det med ouzon Ivi??? Lissi- som GÄRNA är utan souvlaki i Grekland.säkert 5-6 år sen sist! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Souvlaki kan jag faktiskt avstå jag med...får man svära i kyrkan? ![]() Ivi |
|
||||
|
||||
![]()
Souvlaki avstår jag gärna och ölen kommer jag aldrig att gilla. Dricker enbart mörkt öl och inte många ggr per år. Retsina fick jag träna på länge innan den drycken fick en plats i mitt hjärta eller rättare sagt på mitt bord. Det var kanske först under den 7-8:e Greklandsresan som retsina blev en favorit. Av nostalgiskäl mest för det finns många andra viner jag föredrar framför retsina.
Eva |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Visst är det så! FAST jag vet att retsina smakar bäst i Grekland ,( är det dofterna , miljön ??), så köper jag ALLTID hem ett antal 50cl flaskor som öppnas med ölöppnare....I år blev det 6 olika sorter......4 är kvar efter en månad....ska avnjutas i sommar när mina grekiska lövkojor slagit ut..... Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Mythosen var inte i närheten så god för mig i Sverige. Och det tror jag inte har ett dugg med kvaliteten att göra? |
|
||||
|
||||
![]()
Det första? Olika faktiskt, men jag måste ha friterad bläckfisk någon gång under min greklandssemester. Sedan har de ju god kyckling, så det blir det också och deras lokala viner så klart. Gillar även Metaxa, men inte Ouzo.
Vi ska till Kos snart igen och vi har hittat flera favoritrestauranger där nere och de har olika saker som är goda. |
|
|||
|
|||
![]()
En kall MYTHOS o riktig feta o svarta kalamata oliver.
|
![]() |
|
|