![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Karin |
|
|||
|
|||
![]()
Krya på dig!
Pia |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för alla krya-på-dig-hälsningar!
![]() Bältros är en lurig sjukdom. Man kan bara få den om man har haft vattkoppor. Det är smittsamt, man kan smitta de som inte har haft vattkoppor med vattkoppor, och man kan smitta de som har haft vattkoppor med bältros. Det finns vaccin mot både vattkoppor och bältros. Hade jag vetat vad det innebär att ha bältros så hade jag vaccinerat mig för länge sedan. Det finns antivirala medel som funkar hyfsat bra, men då måste man börja äta inom några dygn. Annars hjälper det inte. Värktabletter hjälper inte, morfin hjälper dock. Värken sitter dels i såren, dels i nervbanorna. Malou: det kallas samma på svenska: helveteseld. Karin: mitt sitter i nacken, på bröstet och på ena axeln. Men det finns ju värre virus att få. ![]() Senast redigerad av Kalimera den 2020-11-22 klockan 19:13. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Masse |
|
|||
|
|||
![]()
Aj aj aj, nu tycker jag riktigt synd om dig, Janne! Jag hade mitt i höger lillfinger upp till armbågen. Say no more. Men smittar gör man bara om någon kommer i kontakt med vätskan i blåsorna så den faran är ju inte så stor nu, med gällande avstånd... Jag hade bara tre pyttesmå blåsor, men en djävulsk smärta. Du fick alltså inte behandling inom de 72 timmarna? Jag önskar verkligen att det går fort över för dig. Det är så individuellt. Distanskram!
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Gör det för bältros är inget leka med. Men bara om du haft vattkoppor, om inte kan du vaccinera dig mot vattkoppor i stället. Då kan du inte få någon av sjukdomarna.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/NW |
![]() |
|
|