|
||||
|
||||
Sv: Hemma från Kreta igen
Citat:
i ämnet kan jag presentera en erkänd formel av den kände matematikern och militären Major Failiure. Instämmer för övrigt helt med Peter! PO// Senast redigerad av PO den 2006-08-06 klockan 16:06. |
|
||||
|
||||
Play it safe och sätt If till en konstant. Typ 100. |
|
||||
|
||||
"""Jag måste ha missat nåt...för när tusan blev det "helinne" att sola topless igen Nej jag är inte pryd men väl uppvuxen på 80-talet då ingen människa ägde en överdel, men också varit med om när trenden begravdes...och den som grävt upp den igen kan ju inte va klok! 80 % av kvinnor mellan 15 och 70 var väldigt noga med att låta resten se att de minsann har bröst!!! Jaja visst, alla har rätt att se ut som de vill och alla kan inte ha en vacker kropp, men snälla, det vore inte helt fel om en del försökte vara lite självkritiska Så tycker jag, med risk för påhopp igen."""
Det jag störde mig på var att , ingenstans i passusen om toplessinsidenten, står det att det gällde tavernabesök. Utan hon ondgjorde sig över att vissa inte hade respekten för andra att skyla sin uppenbart vämjeliga kropp. Detta försöker hon senare "förklara bort".. Fy fan för bigotta människor. Som dessutom försöker släta över sina misstag. Hade varit bättre att be om ursäkt o få lite respekt. Men nähä.. |
|
||||
|
||||
Citat:
Malin |
|
||||
|
||||
[quote=CharinaJ
Det jag störde mig på var att , ingenstans i passusen om toplessinsidenten, står det att det gällde tavernabesök. Utan hon ondgjorde sig över att vissa inte hade respekten för andra att skyla sin uppenbart vämjeliga kropp. Detta försöker hon senare "förklara bort".. Fy fan för bigotta människor. Som dessutom försöker släta över sina misstag. Hade varit bättre att be om ursäkt o få lite respekt. Men nähä..[/quote] Det är bra att du låter mig få veta vad du tycker på ett såå sympatiskt vis...och nej jag tänker inte be om ursäkt för jag har redan förklarat vad jag menar och du får gärna ta det som bortförklaring om du vill. Sen kan du gärna kalla mig för du istället för "hon"... |
|
||||
|
||||
Citat:
Visst förstod jag syftet med din liknelse redan första gången. Men jag tycker inte att den håller - och jag håller alltså inte med. Klart att alla ställer upp på att man ska visa hänsyn. Men i det här fallet - vem ska avgöra vad som är tillräcklig hänsyn? Nån som försörjer sig på att vika ut sig i Café eller en djupt religiös frikyrkopastor från Vetlanda? Jag är lika mån om att göra mig förstådd i diskussionen som du är, det är därför jag harvar vidare. Och min poäng är alltså att eftersom ingen enstaka person har rätt att avgöra vad som är rätt smak, stil eller tillräcklig hänsyn så gör man klokast i att titta åt andra hållet och inte ha så förbaskat många synpunkter på hur andra beter sig. Själv har jag fullt upp med att uppföra mig själv. |
|
|||
|
|||
Citat:
Vi är där som gäster och ska uppföra oss, och anpassa oss efter de regler, skrivna eller oskrivna, som gäller där. Vad vi här hemma sedan tycker om bara bröst i Grekland är fullkomligt ointressant!!!! Det enda som betyder något är vad de som lever och bor där tycker! Vi har ingen som helst rätt att ta med oss de seder och vanor som finns i Sverige och påtvinga andra människor i andra länder dessa. Däremot så har vi en skyldighet att ta hänsyn och anpassa oss till den kutym som råder i det landet vi besöker som gäster!!!! Ärligt talat alla. Är det så svårt att förstå? Grekland är inte Sverige och våra värderingar kan skilja tämligen mycket i vissa fall. Och jag anser att vi som gäster där har ett stort ansvar att ta hänsyn till de värderingar som råder. Klarar man inte det så är det fortfarande IQ = Fiskpinne och har inte där att göra! Sedan kan ju jag alltid titta åt andra hållet om jag har lust och orkar. Både där och här. Men jag kan inte acceptera att vi riskerar att begränsa rörelse- och handlingsfrihet för de som bor där pga vårt uppträdande. Det skulle vara riktigt förödande i längden. Jag är född på 50-talet och kommer fortfarande ihåg när tidningarna skrev om när lokalbefolkningen på Grekiska öar gick till stranden och kastade färg på turisterna för att de uppträdde oanständigt...! Dvs utan Topp... Någon mer som kommer ihåg det? Just det kanske inte behöver återuppstå, men det hade kanske inte skadat om vi vore lite mer lyhörda för de direkta och indirekta regler som gäller där vi råkar befinna oss... Visa hänsyn, uppträd anständigt och anpassa klädsel och uppträdande efter situation och plats! Ska det vara så svårt????? Grrrrr..... Peter |
|
||||
|
||||
Men varför lägger du den där bredsidan mot mig? Tagga ner. Om du läser mina inlägg ser du att de handlar om turister som har synpunkter på sina medturister. Inget annat.
|
|
||||
|
||||
Grekinnorna har inte mer på kroppen än kvinnliga turisterna från andra länder snarare mindre. Jag är ganska konventionellt uppfostrad och tycker defintivt inte att man ska sitta topless på strandserveringen men på stranden är det faktiskt en helt annan sak. Finns många andra saker jag inte gillar som att folk röker mellan för och varmrätten etc men det får jag leva med. Mina värderingar ska inte behöva bli norm för hur andra ska bete sig.
Jag besökte tre öar i sommar och såg ingen turist som var speciellt olämpligt klädd vare sig på stranden eller på något annat ställe. Kanske beror det på att jag inte bryr mig speciellt om andra människors klädsel utan lägger det engagemanget på min egen. Både i Grekland och i Sverige finns det djupt religiösa människor som kanske tycker att lättklädda människor en varm sommardag eller naturister beter sig stötande men sånt är livet. Eva |
|
||||
|
||||
Ett inlägg i tråden är raderat och jag vill påminna om att personangrepp inte är tillåtna.
inkfish/moderator |
|
||||
|
||||
Aha det hann jag inte läsa. Det är ganska kul när debattens vågor går höga och för mig är det här en mycket intressant fråga. När jag först läste Nilams inlägg tänkte jag att det är bäst att "tiga ihjäl eländet" men sen när inläggen började komma kändes det väldigt viktigt att markera att alla kroppar duger även om ex extrem övervikt naturligtvis är ett hälsoproblem samtidigt som undervikt och kroppsfixering är svårt för många tonårsflickor och unga kvinnor som försöker skapa en bra egen kroppsuppfattning och identitet i vårt bitvis väldigt förytligade och sexfixerade samhälle. Vem duger och vem ratas och vem sätter normen? Jag har i mitt tidigare yrkesliv haft förmånen att få arbeta med kvinnor och reproduktiv hälsa samt även som sexualrådgivare under en period som fortfarande får mig att reflektera över vissa fenomen i vår kroppsfixerade värld. Det är alltid svårt att formulera sina tankar på ett pregnant sätt och att inte låta allt för förnumstig men jag önskar att vi alla får bli lite friare, naturligare och mindre beroende av vad alla tycker.
Eva |
|
|||
|
|||
Citat:
Jag anser att de som bor i landet vi besöker har större rätt att bestämma hur vi som gäster ska uppträda än vi själva har. Jag protesterar mot att turister tror sig ha rätt att uppträda som de gör här hemma utan att ta hänsyn till vad som gäller i landet de besöker. Jag tror att du och de flesta andra här på Kalimera, och de "övriga" som av någon märklig anledning inte hittat hit ännu , vet att uppföra sig på ett korrekt och vettigt sätt. Men det finns tyvärr undantag. Så, till den det berör: På vissa öar och stränder är det helt accepterat att vara utan Top. På andra är det helt otänkbart! Jamen, åk då till de ställen där det är OK om det är viktigt för er. (Jag har själv "näckat" i Grekland, men det är ingen som sett om de inte haft en synnerligen kraftig kikare... Och det är en speciell känsla!) Men ser man att alla andra har toppen på ska man kanske inte vara den första att ta av den... Speciellt inte som besökare. Då anser i a f jag att man brister i respekt. Utan att rikta mig till någon speciell utan till alla som besöker andra länder: Visa respekt för de regler som gäller i landet ni besöker, och ta ansvar för ert uppträdande. Sverige och Svenskarna är inte Världens Navel... Vi är en liten fläck på kartan väldigt långt norröver... För att avsluta det hela så kan jag informera er om att alla dessa liter Glass som jag konsumerat de senaste månaderna har gjort att jag också kanske borde ha Top nästa gång jag går till stranden... För anständighetens skull... Peter P.S. Sedan det här med "fräschhetsfaktorn", huruvida personen är 20 eller 60, väger 50 eller 150, är så ovidkommande att det nästan gör ont... Det spelar väl ingen roll på stranden!? Om någon här som är 20 nu har åsikter om en 60-åring utan Top kan jag informera vederbörande om att om 40 år är du själv där....! Då kan du ju gå omkring och fundera över vad 20-åringarna då tycker och säger... Lev och låt Leva... Alternativt: Get a Life... D.S. Senast redigerad av Peter den 2006-08-06 klockan 21:00. Anledning: Missade citering |
|
|||
|
|||
Raderat. Se redigering.
Senast redigerad av Peter den 2006-08-06 klockan 21:06. Anledning: Dubbelt inlägg igen!? |
|
||||
|
||||
Citat:
Det är detta att du gör skillnad på olika bröst/kroppar eller för all del olika tjejer/människor som jag stör mig på, inte att du i allmänhet reagerar på det sätt du gör. För mig får du gärna tycka att det är trevligare med topp än utan, men då ska det gälla alla kroppar och inte bara vissa. Ruby |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva_L: Håller med dig om det du skriver i inlägg #53. Exakt så förnumstigt resonerar jag också. Jag rör mig mycket bland yngre tjejer på nätet och det är skrämmande hur långt utseendefixeringen har gått. I synnerhet när det gäller just bröst. Bröst är inte längre kroppsdelar, utan accessoarer, som får diskuteras och värderas av alla och som man fixar och förbättrar om de inte duger (vilket de sällan gör ). Här på jobbet berättade en kollega om en flicka i dotterns klass som fått en bröstförstoring i studentpresent av sina föräldrar. Detta är kortversionen av hur jag går igång när nån börjar bedöma andras tuttar i olika sammanhang. Se upp så att jag inte fortsätter. För övrigt anser jag att det är vansinnigt att slänga överdelen, med tanke på vad man får betala för en sjysst bikini. |
|
||||
|
||||
Citat:
Men läs en gång till (eller två) vad jag skrev tidigare...inte att det var mer osmakligt men att det väckte min uppmärksamhet mer. Och det västa av allt är att det finns fler av min "sort" för min sambo tycker på precis samma sätt och han är man |
|
|||
|
|||
Nilam, trots att jag är man och har en förkärlek till bröst, så tycker jag att det är smaklöst att man går t.ex topless vid en taverna.
Men jag tycker att det är lika smaklös att jag med min småfeta mage visar den "gå topless" i en taverna.. Så jag tror det handlar om att bete sig så som man vill att andra bete sig. När det gäller vårat hus: man går från maria mot Pano Stalos. efter ca 500m finns det 2 nya hus på vänstra sida med en stenmur som har nästan bygts färdig. /Nico |
|
||||
|
||||
Funderar på detta med topless Jag förstår nudisterna som har som livsfilosofi att dom vill bada nakna. Det finns ju speciella stränder för dom också. Kan tänka mig också att man kanske vill sola hela överkroppen,men då skulle jag i allafall ligga stilla och sola. Det där att hoppa omkring bland folk och tavernor där andra äter har jag lite svårare att förstå. Det gör vi ju inte här hemma heller Man kan ju välja lämpliga ställen och vara på om man vill vara topless.Men det finns säkert en del som har som syfte att bara få visa sin kropp och då kanske det inte spelar så stor roll var.
Som sagt man får funderingar Jag själv är för blyg och hämmad för att vara toppless någonstans Riitta |
|
||||
|
||||
Citat:
Malin |
|
||||
|
||||