Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2015-05-27, 21:41
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dagens rätt

"Annars missar man ju så nycket" - exakt, det är också en anledning!

Roligt att höra att kycklingen är bra på Sofias, tack för tipset! Den är en av de två tavernor jag aldrig prövat i Livadia, men då vet jag vad som är ett säkert kort där
Svara med citat
  #62  
Gammal 2015-05-27, 21:42
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 340
Standard Sv: Dagens rätt

Då kan jag även rekommendera Greek plate där, otroligt gott med allt det godaste på. Vilken är det andra tavernan du inte besökt?
ElisabethK
Svara med citat
  #63  
Gammal 2015-05-27, 21:44
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dagens rätt

Trata, fisktavernan vid vägen ut ur byn.

Tack för tipset, ska komma ihåg tallriken också.
Svara med citat
  #64  
Gammal 2015-05-27, 22:51
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Dagens rätt

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Bistro Karamel i Xilokeratidi har bara varit ett ställe där jag fotograferat stolarna och sedan gått förbi. Det har sett lite för chict ut för mig, de har spelat musik som varit lite för arty. Det kan räcka för att jag hellre ska välja ett annat ställe.

Men idag bestämde jag mig för att testa det ändå. Och den där lunchen blev en de bästa på mycket länge.

Den här lunchen skulle jag kunna äta varje dag, både här och hemma
Der har vi noe felles
- jeg er også ofte "fordomsfull" og går fordi steder av lignende årsaker
Maten ser virkelig deilig ut
Men mest av alt vil jeg si : SÅ herlige bilder
Jeg vil sitte d e r .....N Å
Svara med citat
  #65  
Gammal 2015-05-28, 00:27
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Dagens rätt

Åh, va härliga bilder, Inkfish!
Ja, på Kapetan Dimos kunde det liksom aldrig misslyckas. Där åt vi för det mesta. Och på Mythos och Mouragio. Storslaget alltihop. De som lagade maten var albanskor både på Dimos och Mythos.
Svara med citat
  #66  
Gammal 2015-05-28, 09:07
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Dagens rätt

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
"Annars missar man ju så nycket" - exakt, det är också en anledning!
Ja, fast det beror ju på hur länge man är i Grekland.. så jag tycker inte att jag missar så mycket(särskilt inte om man reser till Grekland minst 2 gånger per år.)

Sen tycker jag det är härligt att leva lite vardagsliv när jag är här, fixa till något hemma eller köpa med från någon taverna. (då räcker sparkassan längre).....och jag kan stanna längre i Grekland mer värt för MIG!!
Svara med citat
  #67  
Gammal 2015-05-28, 14:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 596
Standard Sv: Dagens rätt

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Men jag är som en bebis, måste ha mat var fjärde timme, frukost lunch middag och mellanmål.
Svara med citat
  #68  
Gammal 2015-05-28, 20:18
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dagens rätt

Då sitter jag på Karamel igen och väntar på en cappuccino för att avsluta middagen. Sitter inne, tror inte att det regnar men jag fryser.

Jag som hatar att välja lyckades till slut bestämma mig för geten som var lagad sju timmar i ugnen. Vill du ha ris eller potatismos? Inte SÅ svårt. Jag älskar potatismos (och grekisk potatis). Men sedan kom hon tillbaka från köket: Just det ja, vi har två varianter på geten. En mer traditionell som är kryddad med rosmarin och vitlök. Och en med anis, dragon och sechuanpeppar. Vilken vill du ha? Doh!

Jag valde den senare. Och den doftade fantastiskt av anis när den så småningom kom in. När tallriken passerade mina franska bordsgrannar sa de Bon appetit, de hade ätit den tidigare och kände igen doften.



Det var - jättegott. Förstås. Potatismoset behövde saltas på och geten fick ätas med glasögon på, get kan ju vara väldigt fett och det var den här men när jag väl fick styr på fett och ben så var där väldigt mycket kött också. Och kryddningen var genialisk.
Svara med citat
  #69  
Gammal 2015-05-28, 20:22
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dagens rätt

Något helt annat, fast ändå matrelaterat. Jag gick upp till Chora idag. Och en ny restaurang verkar vara på väg att starta i To Chymas lokaler. Det stod en massa grejer därinne och utanför stod Thodoris stolar, nyligen ommålade.

Svara med citat
  #70  
Gammal 2015-05-29, 11:28
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Dagens rätt

Kul att de ska öppna upp en ny restaurang där To Chymas var tidigare, då ska jag gå dit i september även om jag gillar grann-tavernan väldigt mycket!..
Svara med citat
  #71  
Gammal 2015-05-29, 15:33
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 380
Standard Sv: Dagens rätt

Hej Elisabeth,

Nu har jag surrat med Sunny och Lissi om ruskväder på Sifnos, Tinos och Skopelos i ett par dagar. Nu behövs lite soliga rapporter från en av mina favoritöar, Tilos. Så ...... hur är läget?

Strålande sol, härligt på stranden, mysiga ouzo-meze på Omonia, goda middagar på Armenon massor av Eleonorafalkar i skyn ..... o s v, eller ???

Och hur går det med båttrafiken?

Masse
Svara med citat
  #72  
Gammal 2015-05-29, 15:40
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Dagens rätt

...men Masse nu är du väl inne i fel tråd.. .Ink..är ju på Amorgos..
Svara med citat
  #73  
Gammal 2015-05-29, 18:38
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dagens rätt

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Kul att de ska öppna upp en ny restaurang där To Chymas var tidigare, då ska jag gå dit i september även om jag gillar grann-tavernan väldigt mycket!..
Alltså när du säger det ... Grannen till To Chyma, O Kastanis (?), den såg jag inte igår! Varken borden eller skylten. Jag tittade visserligen inte efter den men nu när du nämner den så inser jag att jag inte såg den. Men det måste ju bara vara så att den inte öppnat för säsongen än, att skylten var där fast jag inte tänkte på det.

Något annat matrelaterat:

Någon som känner igen den här retsinan, Tsachpina? Den görs av stora producenten Tsantali enligt etiketten men jag har aldrig sett den någon annanstans än här. Den och Kourtaki är den enda jag hittar i Katapola.

Svara med citat
  #74  
Gammal 2015-05-29, 18:51
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 6 054
Standard Sv: Dagens rätt

Jodå, den retsinan känner jag igen. Var det kanske på Lesvos jag såg och kanske även drack den senast? Tsantalis retsina är förresten vad man kan köpa på finska Alko (Systemet) ...

/ Anne
Svara med citat
  #75  
Gammal 2015-05-29, 18:54
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dagens rätt

Ja Tsantali är ju en stor vinproducent. Så du har sett den alltså. Intressant. Jag har bara sett den här tidigare, förra året. Vilka viktiga saker man lägger på minnet
Svara med citat
  #76  
Gammal 2015-05-29, 19:03
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Dagens rätt

Ja, just den retzinan har jag bara sett på Amo..fast jag har ju inte varit runt på ALLA öar..
Svara med citat
  #77  
Gammal 2015-05-29, 21:26
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dagens rätt

När jag kom hit till Mouragio ikväll var det, som vanligt, nästan fullt. De enda tomma platserna var ett reserverat långbord och ett litet bord alldeles intill. Så det tog jag.

Jag hann bara få på sölduken innan det reserverade sällskapet anlände. Åtta fransmän. Och då fick jag lite panik. Fullsatt, en ensam servitör, skulle jag riskera hamna i bakvattnet efter ett långbord på åtta, både i beställningen och i köket? Så utan att fundera klev jag ut i köket, pekade ut en fisk och beställde en sallad och vin medan fransmännen fortfarande sjöng en finstämd chanson och inte ens fått ut sina menyer.


Patates och chorta kom som en överraskning och fisken, en fangri/red snapper ser inte mycket ut för världen när den är grillad men den var SÅ god. Prisvärt? Nej, egentligen är väl inte fisk det i Grekland. Men på ställen där man grillar bra, som t ex här på Mouragio eller på Arnes och Birgittas stamställe Nikos taverna på Fourni, där äter jag gärna en rejäl fisk ändå. Bara för att det är så gott.

Nu har fler fransmän slutit till vid långbordet, en äldre herre i ljus kavaj föreläser för de andra om olika grekiska öar. Namn som Astypalea och Antikythera låter väldigt roligt på franska.
Svara med citat
  #78  
Gammal 2015-05-29, 21:43
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Dagens rätt

Mmmm..den fiskrätten såg riktigt god ut..
Svara med citat
  #79  
Gammal 2015-05-29, 21:44
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Dagens rätt

Mmmm..den fiskrätter såg riktigt god ut..
Svara med citat
  #80  
Gammal 2015-05-29, 22:03
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dagens rätt

Ja, en enkel, grillad fisk är supergott. Med bara olivolja och citron på och en sallad till. Fräscht och gott.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT