Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2009-02-24, 10:59
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Euron

En EUR = 11,31
En DKK = 1,48

Vår svenska krona gör det dyrt att ta sig över gränsen...

/lemon
Svara med citat
  #62  
Gammal 2009-02-24, 15:51
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Euron

Kl 15.30 kostade 1 € 11.44...

Det är tämligen exakt 2:- mer än jag gav när jag var nere i Sept -08.
Svara med citat
  #63  
Gammal 2009-02-25, 15:07
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Euron

Det är verkligen inte roligt att se hur den svenska kronan går ner. Jag känner med alla som ska betala över 11 kronor för en euro.
Här i Danmark betalar vi fortfarande samma pris för en euro som vi alltid har gjort, den kostar strax under 7,50 (danska kronor), men det betyder ju inte att vi inte har finanskris här också.
Svara med citat
  #64  
Gammal 2009-02-25, 17:56
moelvs avatar
moelv moelv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Moelv, Norge
Inlägg: 286
Standard Sv: Euron

I Norge må vi i dag betale nkr 8,76.
Svara med citat
  #65  
Gammal 2009-02-25, 22:04
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Euron

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Här i Danmark betalar vi fortfarande samma pris för en euro som vi alltid har gjort, den kostar strax under 7,50 (danska kronor), men det betyder ju inte att vi inte har finanskris här också.
Danmark fick undantag från att gå med i EMU:s tredje och sista steg (bl.a. införa Euro) på villkor att den danska kronan bands stenhårt till Eurons växelkurs (jag tror den får avvika med högst 2,25%).

Detta innebär att ni på sätt och vis har euro som valuta, men ändå inte...

/kimmen
Svara med citat
  #66  
Gammal 2009-02-25, 22:13
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Euron

Ja, det kan man säga. Men vi är glada för att vi har kvar vår krona!
Svara med citat
  #67  
Gammal 2009-02-26, 20:54
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Euron

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Danmark fick undantag från att gå med i EMU:s tredje och sista steg (bl.a. införa Euro) på villkor att den danska kronan bands stenhårt till Eurons växelkurs (jag tror den får avvika med högst 2,25%).
Det var inte bara Danmark som erbjöds det. ALLA medlemmar hade den möjligheten. ERM2 var inget undantag. Det var en möjlighet! Fast jag har för mig att det finns en tidsram för det hela. Så Marianne. Ni lär troligtvis få Euro så småningom...

Jag vet att det inte tillhör god ton att citera sig själv men i detta fall är det motiverat. Från ett tidigare inlägg:

Citat:
Danmark sade nej till att införa EURO, MEN kopplade den Danska Kronan till EU:s växelkursmekanism ERM2 som bara låter den Danska Kronan svänga +/- 2,25 % mot EUROn! Därför har Danmark EUROns stabilitet men fortfarande sin egen valuta.
Om Sverige hade gjort samma sak hade vi nu haft en kurs på, eller strax under 9 SEK för en €! Och den Danska Kronan hade kostat kring 1.20...

Alla som tycker att Sveriges beslut att stå utanför EMU var bra räcker upp en hand...
Svara med citat
  #68  
Gammal 2009-02-26, 21:32
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Euron

Jag sänker ner min hand i vattnet.
Svara med citat
  #69  
Gammal 2009-02-26, 22:45
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Euron

Jag som planerar sommarens 3-veckorsresa till Tinos-Syros räknar helt kallt med 15 svkr/euro när jag planerar kostnaderna Tror ni det räcker???

Lissi
Svara med citat
  #70  
Gammal 2009-02-26, 23:17
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Euron

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Alla som tycker att Sveriges beslut att stå utanför EMU var bra räcker upp en hand...
Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
Jag sänker ner min hand i vattnet.



/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2009-02-26 klockan 23:21. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #71  
Gammal 2009-02-26, 23:47
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Euron

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
Jag sänker ner min hand i vattnet.
Finns det ingen gyttja eller tjärn däruppe? Javisstja, du bor ju i Permafrostens område...

Du vet jag busar Ulf...

Kollade kursen nu: +0,1212 €11,4662

Det är den högsta noteringen hittills. 11.47 för en €! Jag trodde jag tog i när jag tidigare skrev att €n kunde hamna mellan 11.00 och 11.50. Det var ett skräcksenario för mig. Det värsta är att det är inte säkert att det är slut här! Det finns viss risk att kursen hamnar kring 12... Eller ännu värre.

Det beror väldigt mycket på hur de nya "subprime-lånen" slår mot den Amerikanska ekonomin. De heter ARM och Option A och är minst lika eländiga som de tidigare lånen. Och de ska börja omsättas nu. Om Obamas bankskydd klarar det så klarar vi (resten av världen) oss och även Kronan. Då kommer vi vartefter att se en sjunkande Kronkurs på längre sikt.

MEN! Slår dessa lån igenom och orsakar fler bankkonkurser i USA så ligger vi riktigt risigt till. Då kommer USA att krascha på allvar och dra med sig resten av världen. (Rätt intressant. Ung halva USA "ägs", dvs realestate och banktillgångar, av Saudi-Arabien, vissa andra länder däromkring, Japan och Kina....) Och de är INTE intresserade av ytterligare problem med Dollarn...

Och skulle det gå åt he.... så är Svenska Kronan som en myra mellan några Elefanter som bråkar... Väldigt liten och klen...

Nu kanske någon invänder att Dollarn har ju blivit stark mot SEK! Och det är ju helt rätt. Men det beror inte på att Dollarn är stark. Det beror på att SEK har tappat väldigt mycket mer i värde. Dollarn är klen mot andra valutor.

En av mina goda vänner som jobbar med arbitrage på en bank (dvs tjäna pengar på valutakurser) skrattade och sa att de har aldrig tjänat så mycket pengar i provision som de senaste månaderna. Han fnittrade förtjust när jag nämnde Svenska Kronor............. Han jobbar för en Japansk bank i Brussel.

Var det inte Konfusius som sade: Må du leva i intressanta tider... Och det tycker jag vi gör just nu!

Naturligvis kommer allt att ordna sig. På sikt. Allt kommer att återgå till den ordning vi är vana vid. Fast kanske har vi lärt oss något av alla "bubblor"? Eller?

När allt lugnat ner sig, om något år eller två, så tror jag att Kronan är nere under 10 SEK igen. Och Börserna har börjat gå upp på allvar igen och jag kanske får tillbaka mina investeringar i Ericson bl.a.... Samtidigt är det det enda som "krisen" påverkat mig. Men jag kan vänta ut det...

Samtidigt är det synd att "krisen" har påverkat vår valuta så kraftigt. Det är egentligen inte rättvist! För Sveriges finanser är väldigt bra. Och då menar jag väldigt bra! Svenska Kronan är väldigt undervärderad! Men i den stora världsekonomin så är den så liten, så liten...
Svara med citat
  #72  
Gammal 2009-02-26, 23:48
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Euron

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Så Marianne. Ni lär troligtvis få Euro så småningom...
Ja Peter, om jag får gissa så tror jag också att vi får det. Samtidigt med Sverige.
I morgon går vi i banken och köper svenska kronor! Vi köper en svensk krona för 63 øre!

(När jag flyttade till Danmark var det precis tvärtom, då tror jag att vi svenskar köpte en dansk krona för 60-70 svenska ören.)

Senast redigerad av Marianne den 2009-02-26 klockan 23:54.
Svara med citat
  #73  
Gammal 2009-02-27, 09:12
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Euron

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Ja Peter, om jag får gissa så tror jag också att vi får det. Samtidigt med Sverige.
Nja, Marianne. Jag har för mig att Danmark är tvingade att införa € efter en viss tid pga ERM 2. Men jag är som sagt inte helt säker där...

Idag är det helt ointressant för Sverige att ens tänka på € med nuvarande kurs. Om vi om kanske två år kommer ner till en vettig växlingskurs kan det väl bli aktuellt. Om vi då har en regering och politiker som har kraft att genomföra det. Något jag betvivlar i detta velputteland... Men även om man skulle lyckas ta ett sådant beslut så tar det tid att genomföra. Flera år... Så ni lär nog hinna först. (Kan man få politisk/ekonomisk asyl i Danmark förresten?)

Citat:
I morgon går vi i banken och köper svenska kronor! Vi köper en svensk krona för 63 øre!
TACK! Ska jag skicka saltet att strö i såret också...? När jag flyttade till Malmö på 70-talet var det också tvärt om... (Var jag tvungen att skriva för att föregå nedanstående...)

Citat:
(När jag flyttade till Danmark var det precis tvärtom, då tror jag att vi svenskar köpte en dansk krona för 60-70 svenska ören.)
Tja, vad ska man säga? Marianne skrev i ett tidigare inlägg att de (i Danmark) var glada att ha kvar sin Krona. (Jag undrar hur många som då var medvetna om att Kronan blev hårt knuten till €n?)

Och jag tror att det var exakt det som hände i Sverige också. Man var rädd för det okända. Kronan var/är en nationell identitet med symbolvärde och då är det svårt att se det hela i ett större perspektiv. Jag tror många röstade för eller emot EU igen! Inte för eller emot €... Men den Svenska Kronan har noll och intet värde som symbol!

Hade vi däremot gått med fullt ut och infört € hade vi som privatpersoner kanske haft omkring 15 - 20 % större köpkraft idag än vi har. Den "Svenska" €n hade tex varit stark i Grekland. Osv.

Jag orkar inte gräva ner mig i alla effekter på det nationalekonomiska planet men jag kan inte förbigå att tex SAAB och Volvos priser hade varit lägre utanför EU. Liksom övrig exportindustri. Samtidigt hade vår import blivit dyrare. Utan att ha fördjupat mig tror jag att det hade blivit ett "nollsummespel..."

Men en sak är säker. Som privatpersoner när vi handlar våra varor på ICA/COOP hade vi fått mer för pengarna. Pengarna hade varit mer värda på semestern inom EU. Och jag har för mig att tex Grekland är med där.........

Många använder argumentet att vi skulle förlora kontrollen över vår valuta om vi ansluter oss till €. Besluten flyttas till Brussel. Ja det stämmer ju till stor del. Och Brussel tar säkert beslut som är till det bästa för flertalet utan hänsyn till enstaka länder. Men vi får inte ens vara med på de möten som rör €!

Och med dagens växelkurs så kan jag inte påstå att Sverige har lyckats bättre än Brussel. Visst har € tappat mot dollarn men inte alls lika mycket som vår Svenska Krona.

Så vilka skyddade sin valuta bäst?
Svara med citat
  #74  
Gammal 2009-02-27, 09:22
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Euron

Så vilka skyddade sin valuta bäst?

Tja, inte var det vi...

Väl tänkt och väl uttryckt Peter.

/lemon
Svara med citat
  #75  
Gammal 2009-02-27, 09:49
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Euron

Jag skiter fullständigt i valutan. Kalla den krona, eller €, eller skumbanan om du så vill, det är bara symboler. Visst var det många som röstade känslomässigt, men det går ju tyvärr inte förneka att vi fattar många av våra beslut baserade på känslor. Människor som vi är.
Däremot har ju EMU-samarbetet betydligt mer långtgående konsekvenser, som man lyckats gömma bakom detta känsloargument om vad valutan ska kallas. Valutan är ju den del vi direkt avsäger oss inflytande över, men värre är väl att vi också tappar stort inflytande över ränte- och finanspolitiken. Det är väldigt lätt att NU säga att Sverige hade tjänat si eller så mycket på att vara med från början, men det har gått en hel del år då vi tjänat på att stå utanför. Och, är jag övertygad om, kommer att göra framöver också. Den svenska ekonomin är betydligt mer stabil än något eurolands som helst, tack vare den kloka politik man fört.
Svara med citat
  #76  
Gammal 2009-02-27, 10:17
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 498
Standard Sv: Euron

Man skall inte heller glömma den kostnad Danmark t ex, har att hålla kronkursen knuten till €.
Det är så lätt att titta på en växelkurs, men en hårt knuten valuta får ju mer långtgående konsekvenser än så.
Danskarna får oneklligen betala på andra plan när den danska staten får stödköpa valuta dyrt för att hålla en låg euro-kurs!

Sven
Svara med citat
  #77  
Gammal 2009-02-27, 14:35
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Euron

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Jag har för mig att Danmark är tvingade att införa € efter en viss tid pga ERM 2. Men jag är som sagt inte helt säker där...
Nej, något sådant har man inte bundit sig till här. Det är folkomröstning som gäller när det blir aktuellt.
Svara med citat
  #78  
Gammal 2009-02-27, 15:58
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Euron

Nu är alla gränser sprängda.
Euron står nu i hela 11,62. (25% dyrare sedan juli-08)
Man får bara 8,60 Euro för en hundring.

Dollarn står å andra sidan i hela 9,19
Svara med citat
  #79  
Gammal 2009-02-27, 23:01
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Euron

Finanspolitiken kan med fördel bedrivas på samma sätt som nu även vid en anslutning till ERM. Däremot sätts räntan på av ECB istället för den självständiga Riksbanken. Variationen mellan ECB:s och Riksbankens ränta har hittills varit tämligen måttlig. Däremot har ju variationen i växelkurs varit större och den bestämmer inte Sverige och inte heller ECB. Och utvecklingen av den svenska kronans värde har inte precis varit strålande...
Svara med citat
  #80  
Gammal 2009-03-01, 16:38
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Euron

Det ska bli spännande att följa Euro-kursen den kommande veckan. Det är lite som att åka bergochdalbana utan att veta om bromsen fungerar... Mer spänning än jag egentligen eftertraktar...

Jag måste också påpeka att de kurser jag refererat till är den sk SWIFT-kursen. Dvs den kurs bankerna använder sinsemellan! På skoj gick jag nyss in på Forex för att kolla deras kurs. Och det var inte alls skoj. Där kostade en € drygt 11.74 kl 17 i Fredags... Och det är ju den kursen som egentligen är den intressanta. Så det är inte alls omöjligt att Euron spränger 12-kronorsvallen de närmaste dagarna...

Jag har för mig att jag gav 9.44 i snitt i höstas...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT