|
|||
|
|||
Sv: Giftemål på grekisk ö
Ja så hette det där hon skulle få stämlpar som intyg på "äkthet"...
|
|
|||
|
|||
Hon verkade hur säker på saken som helst!! .... Fick ett väldans förtroende över telefon! ... Rekomenderas varmt för den som vill ha något översatt.
|
|
|||
|
|||
hmm. . . det är inte bara fördelar med att vara ute i god tid för att kunna gifta sig på Milos.
Det är ju HUR LÅNG TID SOM HELST till juni 2009... :-( Ja å någon greklands resa i år är inte inplanerat. . . |
|
||||
|
||||
Den som väntar på något gott..................
|
|
|||
|
|||
......... väntar alldeles för länge!... (hmm här skulle varit en smilies, men det fanns ingen sådan att infoga)
|
|
|||
|
|||
jo... kom på en sak till!
Om vi leker med tanken att alla papper å så är fixat. Kontakt med vigselförättare osv är oxå ordnat, kan man lita på att dom/han/hon, finns på plats. Kommer nog bara ha 5-6 dagar på milos. Så det vill till att allt klaffar. |
|
|||
|
|||
vi gifte oss 2000 på ön Poros. Jag lyckades få prästen från svenska kyrkan att ta en båt som jag betalade ut till ön så han och hans fru kom på moppen till platsen som vi valt ut. Han passade på att ta en ledigdag på ön. Allt gick väldigt smidigt. Kontakta svenska kyrkan i Aten och kolla vilka möjligheter som finns. Vi gifte oss på en strand med familj och vänner med oss, helt sagolikt mysigt.
|
|
|||
|
|||
Citat:
Men gör ett försök med den nya prästen, han kanske oxå är villig att ställa upp. Monica |
|
|||
|
|||
För info om kyrklig vigsel kan ni kolla på skut. Svenska kyrkan i utlandet.
|
|
|||
|
|||
...ny info om våran planerade giftermål på milos.
Jag håller nu på att försöka komma in på Polishögskolan och därav skjuter vi upp detta ett par år. Suck! .... Zzz... hmm. Blir för tufft (ekonomiskt) att åka utomlands och gifta sig. Tråden finns kvar. tur det, för hit måste jag ju gå och färska upp minnet när det väl är dags. Blir både ledsen och glad över "vårat" beslut. Studera bör man ju göra... och älska varandra det gör vi ju redan. Får inse fakta att gifta mig med min kära, ja det får avvakta lite. (snyft) |
|
|||
|
|||
Citat:
Varför inte ett "billigt bröllop" hemma nu och sen "göra det "på riktigt" senare i Grekland som önskat...? Låter hårt att "skjuta på det flera år" bara för att man ska in på polishögskolan...tycker jag i alla fall.... |
|
|||
|
|||
Hittade min lilla tråd.
Det där med att gifta sig innan här hemma i Sverige är inte aktuellt. Vill liksom att det ska vara en gång (giftermål på milos). Ps. Att gifta sig i utlandet och samtidigt få en liten extra semester i samband, är enligt mig inte så billigt. Sen kanske vissa studenter som inte har familj, hus etc kan göra det. Men inte vi (jag). Men men... den som väntar på något gott väntar ....... |
|
|||
|
|||
Hej!
Har oxå problem med att gifta mig i Grekland med min Grek... De vill inte godkänna mina papper eftersom ett svenskt personbevis inte har föräldrarnas namn angivet. Så det är bara att fortsätta med pappersarbetet ett tag till. De tycker heller inte om att det står Skattemyndigheten på alla licenser. Så dubbelkolla ALLT! Lycka till!! |
|
|||
|
|||
Citat:
Kämpa på, Monica som iår varit gift i 17 år |
|
||||
|
||||
Det är bara att beställa personbevis med föräldrar angivna.
Det behövdes när jag fixade uppehållstillstån och ΑΦΜ för några år sedan. Uffe |
|
||||
|
||||
Ja, och om man ringer till Skatteverket och förklarar situationen kan man även få ett ännu utförligare personbevis, t o m på engelska och dessutom med stämplar på
//Zanét |
|
||||
|
||||
Helt rätt Zanét. Glömde den infon. Grekerna är ju tokiga i stämplar. Nån gång ska jag berätta hur det går till att betala vatten eller el-räkning.
Uffe |
|
|||
|
|||
Jag tycker mig ha samlat in all info om hur man går till väga, tack vare detta forum. Ni är bäst!
|
|
|||
|
|||
Citat:
Jag att citera sig själv är inte ofta. . . men i nu läget är jag ganska glad att få göra det. Jag kom nämligen in på Polishögskolan och de närmsta 2½ åren kommer nu tillägnas studier och dess ansvar. Men gifta mig, det ska jag! Å det med min underbara sambo. Och att det blir i Grekland, det ska jag försöka hålla. Ha det gott. Nu ska jag till "Konflikthanterings lektionen" *skratt* ... |
|
||||
|
||||
Grattis och lycka till med studierna!
|
|
|